کد خبر: ۳۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۳۰ دی ۱۳۹۵ 19 January 2017

گردشگری روستایی سلاح خوزستان برای مقابله با بیکاری

گردشگری روستایی، از انواع گردشگری نوپاست که بر پایه ظرفیت طبیعی و فرهنگی روستاها بنا شده و می‌تواند شتاب بیشتری به رونق اقتصادی نشات گرفته از صنعت گردشگری ببخشد.
 با این‌که جای این رسته در کشور ما خالی است، اما اخیرا استان خوزستان درصدد بهره‌برداری از ظرفیتش در گردشگری روستایی برآمده است.

گردشگری روستایی در اغلب کشورهای توسعه‌یافته سبب رونق اقتصادی، پیشرفت روستاها، اشتغالزایی و درنهایت کاهش وابستگی معیشتی روستاییان به منابع آب و خاک شده است. در استان خوزستان نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان، وجود رودخانه‌ها، دریا، سواحل بکر و میراث تاریخی و فرهنگی این ظرفیت وجود دارد که صنعت گردشگری روستایی توسعه یابد و بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ موضوعی که اتفاقا مورد توجه مسئولان این استان قرار گرفته است.

در همین ارتباط، شش روستا برای طرح آموزش گردشگری روستایی در این استان انتخاب شده که شلهه در شرق آبادان یکی از این روستاهاست و به دلیل وجود جاذبه های طبیعی همچون نزدیکی به رودخانه اروند و وجود نخلستان‌های گسترده و قدیمی، ظرفیت اجرای طرح گردشگری روستایی را دارد. به همین دلیل طرح آموزش روستاییان برای ورود به حوزه گردشگری از چند ماه پیش آغاز شده است.

اشتغال در کنار پاسداری از سنت‌ها

نیما آذری، مجری پروژه گردشگری روستایی خوزستان می‌گوید: هدف از اجرای این طرح در استان خوزستان، شناسایی ظرفیت‌ها، ایجاد اشتغال برای روستاییان و ساماندهی گردشگری روستایی در این منطقه است، زیرا در آبادان و خرمشهر عمدتا گردشگری جنگ، دفاع مقدس و شهری بخصوص در فصل بهار رونق دارد، اما جای خالی گردشگری روستایی در این مناطق همواره احساس می‌شود.

وی در تشریح شرایط روستای شلهه می‌افزاید: این روستا بسیار وسیع است و ویژگی‌های متعددی دارد. کافی است گردشگران را ایستگاه به ایستگاه پیش ببریم تا از آرامش و فضای خاص این روستا لذت ببرند.

وی به مبحث پرنده‌نگری در حاشیه رودخانه اروند و نشان دادن شیوه کشاورزی و کار در نخلستان‌ها اشاره و تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر ساخت سدهای متعدد در بالادست رودخانه‌های استان و کاهش آب ورودی به آنها سبب شوری آب در این استان و کاهش کیفیت و کمیت محصولات شده که بر کشاورزی و زندگی مردم منطقه اثر مستقیم گذاشته و موجب کاهش درآمد روستاییان شده است.

آذری تصریح می‌کند: با وجود تمام مشکلات زیست‌محیطی پیش آمده به دلیل ظرفیت‌های موجود در استان، می‌توان از گردشگری کشاورزی برای اشتغالزایی روستاییان استفاده کرد. کافی است مردم با سرمایه‌گذاری‌های کوچک و تجهیز خانه‌های خود به این حوزه ورود و از گردشگران پذیرایی کنند تا به این ترتیب دیگر شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها نباشیم.

تحول در روستاهای آبادان و خرمشهر

در همین حال، مجتبی گهستونی یکی از مدرسان گردشگری روستایی می‌گوید: از تیرماه 95 آموزش گردشگری روستایی در شش روستای آبادان و خرمشهر و با هدف آشنایی روستاییان با صنعت گردشگری در چند مرحله و به صورت همزمان آغاز شد و همچنان ادامه دارد تا مردم بتوانند پس از آموزش، با سرمایه‌گذاری و فعالیت در این حوزه به درآمدزایی برسند.

به گفته وی، دولت‌ها نقش مهمی‌ در توسعه گردشگری روستایی دارند، اما تجربه نشان داده هرجا دولت‌ها به تنهایی و بدون بخش خصوصی در حوزه گردشگری ورود کرده‌اند، نتوانسته‌اند آن‌گونه که باید موفق عمل کنند. بنابراین انتظار می‌رود مسئولان شرایط و زیرساخت‌های لازم را برای ورود هرچه بهتر و بیشتر مردم و بخش خصوصی فراهم کنند.

شلهه از گردشگران استقبال می‌کند

عیسی ابوالدوله از کشاورزان و ساکنان قدیمی‌ روستای شلهه درباره اهمیت جذب گردشگر به جام‌جم می‌گوید: روستای شلهه ظرفیت جذب گردشگر را دارد. رفت و آمد گردشگران نه‌تنها سبب اشتغالزایی می‌شود، بلکه زمینه شناخت سایر فرهنگ‌ها را نیز فراهم می‌کند.

وی می‌افزاید: برنامه‌های فراوانی برای رونق گردشگری در منطقه داریم و تلاش خواهیم کرد با طبخ غذاهای سنتی، پذیرایی با قهوه و اجرای برنامه‌ها و بازی‌های محلی، آداب و رسوم گذشتگان را زنده نگاه داریم، زیرا معتقدیم گردشگری می‌تواند به احیای سنت‌ها کمک کند.

این کشاورز درباره تولید صنایع دستی در روستا می‌گوید: تولید صنایع دستی برای استفاده روزمره ساکنان روستاست، اما در نظر داریم با ارتقای کیفیت؛ محصولاتی تولید کنیم که برای گردشگران جالب توجه باشد و از این طریق، عده‌ای از اهالی روستا امرار معاش کنند.

ابوالدوله با اشاره به این‌که کار اصلی اهالی شلهه نخل‌داری است و مردم از این طریق امرار معاش می‌کنند، می‌افزاید: آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی منطقه با جذر و مد تامین می‌شود، اما متاسفانه از سال 84 به بعد و به دنبال ساخت سدها و اجرای طرح‌های انتقال آب و درنتیجه شوری آب، وضعیت نخلستان‌ها تغییر کرد، به گونه‌ای که خرمای ما که زمانی بهترین و مرغوب‌ترین خرما بود، اکنون با کاهش کیفی و کمی‌ مواجه شده است. علاوه بر این، درآمد ناشی از تولید صیفی‌جات و میوه‌جات به دلیل گردوغبار و شوری آب و کاهش این محصولات کم شده و ایجاد گردشگری روستایی می‌تواند این چالش‌ها را رفع کند.
*نگار نخلی/جام جم
منبع: جام جم