کد خبر: ۳۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ 09 February 2017

تأمین اعتبار پروژه‌های خوزستان در تفاهم‌نامه اجرای فرمان امام(ره)

بنیاد برکت نمی‌تواند به‌عنوان یک مرکز مستقل عمل کند. بحث تغییرات نیز به همین شکل است. پیشنهادات باید در طول سال یک‌بار ارائه شوند.
رئیس بنیاد برکت خوزستان با بیان اینکه طرح‌های تفاهم نامه اجرای فرمان امام (ره) باید بتوانند در استان یک اشتغال پایدار ایجاد کنند، گفت: اعتبار پروژه‌های ارائه‌شده آماده پرداخت است و احتمال ایجاد یک حساب مشترک با استانداری وجود دارد تا پرداخت‌ها از طریق این حساب انجام شود.
 دکتر سیدجعفر حجازی در کارگروه پیگیری تفاهم‌نامه اجرای فرمان امام(ره) ، اظهار کرد: اعتبار پروژه‌های ارائه‌شده در تفاهم‌نامه آماده پرداخت است و از دستگاه‌هایی که فهرست پروژه‌های خود را ارائه داده‌اند تقاضا می‌کنم برای دریافت اعتبار آن مراجعه کنند.
 
وی افزود: پروژه‌هایی که برای آن‌ها توافق شده است، باید هرچه زودتر به بنیاد ارائه شوند. ما نیز این پروژه‌ها را به تهران ارائه می‌دهیم تا زودتر اعتبار لازم برای آن‌ها تأمین شود؛ همچنین احتمال ایجاد یک حساب مشترک با استانداری وجود دارد تا پرداخت‌ها از طریق این حساب انجام شود.
 
رئیس بنیاد برکت خوزستان با اشاره به برخی تغییرات در لیست پروژه‌های ارائه‌شده به این بنیاد، گفت: بنیاد برکت هیچ دخل و تصرفی در فهرست انجام نمی‌دهد و فهرست از سوی استانداری اعلام می‌شود. اگر می‌خواهید تغییری انجام شود، می‌توانید آن را در برنامه سال 96 در نظر بگیرید تا تأمین اعتبار برای آن صورت گیرد یا اینکه استانداری با شهرستان‌ها برای جابجایی برخی پروژه‌ها به توافق برسد.
 
حجازی در خصوص سقف مالی تعیین‌شده برای پروژه‌ها تصریح کرد: به‌طور مثال یک مجتمع واحد دامداری که شامل چهار هزار رأس دام است، به‌عنوان یک شرکت ثبت و سپس برای این شرکت تسهیلات لازم ارائه می‌شود؛ نمی‌توان به هر واحد 100 رأسی تسهیلات ارائه داد، برخی طرح‌ها زمانی که کوچک می‌شوند از بازار مناسب برخوردار نیستند.
 
وی ادامه داد: کار ما باید به گونه‌ای باشد که بتواند در استان یک اشتغال پایدار ایجاد کند، اما درباره درخواست برای کاهش سقف اعتبارات با بنیاد برکت مذاکره می‌کنم. پروژه‌هایی که نیمه‌تمام هستند اگر از زمان آن‌ها گذشته است و به دلیل عدم توانایی در بازپرداخت وام دچار مشکل شده‌اند، در صورتی که ستاد تسهیل دوباره راه‌اندازی شود و تسهیل مجدد انجام دهد، شامل بدهکاران محسوب نمی‌شوند. این پروژه‌ها ابتدا باید به ستاد تسهیل مراجعه و مشکلات خود را حل، سپس برای دریافت تسهیلات لازم به ما مراجعه کنند.
 
حجازی با بیان اینکه شهرستان‌ها باید پروژه‌های خود را به استانداری ارائه دهند، تأکید کرد: بنیاد برکت نمی‌تواند به‌عنوان یک مرکز مستقل عمل کند. بحث تغییرات نیز به همین شکل است. پیشنهادات باید در طول سال یک‌بار ارائه شوند.
 
وی گفت: تنها 2 بیمارستان سینا در شهرستان کارون و بیمارستان تخصصی سرطان در این  تفاهم‌نامه مطرح شده بودند اما در فهرستی که برای امضا ارائه شد، بیمارستان دیگری به جای بیمارستان سینا ذکر شد. بیمارستان سومی نمی‌تواند وجود داشته باشد ما پیشنهاد دادیم که بیمارستان سینا به فهرست بازگردد و اگر بیمارستان ریوی نیز قرار است تأسیس شود، به بیمارستان سینا منتقل شود.
 
رئیس بنیاد برکت خوزستان با اشاره به نامه دکتر شریعتی به ستاد اجرای فرمان امام(ره)، افزود: به خاطر شرایط خاص خوزستان بیمارستان سینا نیز پذیرفته شد؛ لذا از استان درخواست داریم که این تقاضا اصلاح و به‌جای بیمارستان ریوی (بیمارستان نیمه‌تمام صنایع فولاد) بیمارستان سینا جایگزین شود.
 
حجازی گفت: بنیاد برکت تعهد 2 هزار واحد مسکن محرومین با بنیاد مسکن داشته است. در بهره‌برداری قبلی، واحدهایی که در آن‌ها مشارکت کرده بودیم و واحدهایی که به بهره‌برداری رسیدند، با یکدیگر تناسب نداشتند و از آن زمان تا کنون هیچ فهرستی از واحدها به بنیاد برکت ارائه نشده است.
 
وی تصریح کرد: این طرح از محل منابع مقاوم‌سازی، تسهیلات دریافت کرده بود تا برای افرادی که در استان از بضاعت مالی کافی برخوردار نیستند، تأمین مالی انجام دهد. بنیاد برکت در این واحدها کمک‌های بلاعوضی می‌کند تا کار تکمیل شود. در این طرح اولویت با افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و نهادهای حمایتی دیگر است. اکنون طرح باید نیمه‌تمام باشد اما هنوز از شهرستان‌ها فهرستی به بنیاد برکت ارائه نشده است.