کد خبر: ۳۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ 14 February 2017

توجه ویژه به حضور زنان در جامعه از منظر مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی

چگونگی حق دسترسی زنان به شهر یکی از موضوعات اصلی ما در این حوزه است، متأسفانه علی‌رغم اینکه حضور زنان هر روز در شهرها پررنگ‌تر می‌شود ولی شهرهای ما بر اساس فلسفه مردسالاری طراحی شده و در طراحی معابر و فضاهای عمومی به زنان و به دنبال آن کودکان و خانواده توجهی نشده است.
وزیر راه و شهرسازی طی نشستی مشترک با اعضای فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی توجه به حضور زنان در جامعه از منظر مأموریت وزارت راه و شهرسازی را رویکرد جدید این وزارتخانه در دوره فعلی اعلام کرد و گفت: چگونگی حق دسترسی زنان به شهر یکی از موضوعات اصلی ما در این حوزه است، متأسفانه علی‌رغم اینکه حضور زنان هر روز در شهرها پررنگ‌تر می‌شود ولی شهرهای ما بر اساس فلسفه مردسالاری طراحی شده و در طراحی معابر و فضاهای عمومی به زنان و به دنبال آن کودکان و خانواده توجهی نشده است.
 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی نشستی با حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه فعالیت در این حوزه نیازمند پیمودن راه بسیار طولانی در کشور است گفت: در حال حاضر مسئله حضور مشاوران امور بانوان در وزاتخانه‌ها بعد تشریفاتی داشته و بیشتر به خدمات رفاهی کارمندان زن در ادارات رسیدگی می‌شود اما موضوعی که ما در این دوره در دستور کارخود قرار داده‌ایم علاوه بر توجه به امور رفاهی و اداری توجه به حضور زنان در جامعه از منظر مأموریت وزارت راه و شهرسازی است.

آخوندی در ادامه این اقدام را تجربه‌ای بی‌سابقه در فعالیت راه و شهرسازی طی سال‌های گذشته دانست و گفت: چگونگی حق دسترسی زنان به شهر یکی از موضوعات اصلی ما در این حوزه است، متأسفانه علی‌رغم اینکه حضور زنان هر روز در شهرها پررنگ‌تر می‌شود ولی شهرهای ما بر اساس فلسفه مردسالاری طراحی شده و در طراحی معابر و فضاهای عمومی به زنان و به دنبال آن کودکان و خانواده توجهی نشده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از حق دسترسی زنان به حمل و نقلی ایمن به عنوان نکته مهم دیگری در این حوزه یاد کرد و گفت: بحث‌های حمل و نقل در حوزه‌های گوناگون دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای در ظاهر بحث عمومی به شمار می‌رود ولی در بطن خود جزئیات و مشکلات بسیار زیادی دارد.

وی در این‌باره افزود: قطعا در انتخاب محل ایستگاه‌های راه‌آهن باید شرایط حمل و نقل ایمن از ایستگاه تا مرکز شهر و از این محل به حمل و نقل درون‌شهری برای زنان فراهم شود به طور مثال یک خانم به تنهایی از ایستگاه راه‌اهن شیراز که در ۱۲ کیلومتری شهر واقع شده چگونه می‌تواند دسترسی ایمنی به شهر داشته باشد؟

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براهمیت اتصال حمل و نقل درون و برون‌شهری گفت: با اجرای این مهم، هدف ما برای برخورداری از حمل و نقلی یکپارچه محقق خواهد شد که قطعا از سطح یک شعار عبور کرده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی در حوزه حمل و نقل، مسکن و شهرسازی است.

آخوندی مسئله توانمندسازی زنان در مناطق ناکارآمد در حوزه مسکن را یکی دیگر از مسائل مهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: ما باید پس از طرح این موضوع و برنامه‌ریزی برای آن به فکر آموزش در این حوزه باشیم چرا که باید مبانی و اهداف این حوزه را در کارمندان از سطح یک حرف به عمل تبدیل کرده و بعد آن را در سطح وزاتخانه، دولت و مجلس به تصویب برسانیم.

وی با بیان اینکه قطعا نهادینه کردن نگرش جدید در توجه به حوزه بانوان، اقدامات عملیاتی و توجه مدیران و کارکنان به این موضوع نیازمند آموزشی گسترده و طولانی مدت خواهد بود گفت: با وجود اینکه در ابتدای این فرآیند، کم‌حوصلگی‌ و بی‌توجهی‌های بسیاری به این موضوع می‌شود ولی ما، در وزات راه و شهرسازی آن را مطرح و جلساتی برای توجیه معاونان در این حوزه برگزار کردیم که در ادامه به توجیه مدیران وسایر کارمندان این وزارتخانه خواهیم پرداخت.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید براینکه قصد داشتیم در این جلسه زاویه دید وزارت راه و شهرسازی به امور بانوان را به اعضای محترم فراکسیون بانوان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کنیم گفت: قطعا امروزه مشکلات موجود در این حوزه علاوه بر بخش مسکن و حمل و نقل در سایر حوزه‌ها مانند اشتغال و ... نیز دیده خواهد شد که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

وی در این خصوص اضافه کرد: ما در وزارت راه و شهرسازی علاقمند هستیم تا از نظرات و پیشنهادهای شما در این مسیر استفاده کنیم چرا که قطعا این جریان نو با وجود بهره‌مندی ما از کارشناسان در هیئت علمی کمیته امور بانوان و تمامی تلاش افراد برای پایه‌ریزی طرح و برنامه‌ای محکم در این حوزه، دارای نواقصی هست که نیاز به همکاری بیشتر دارد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه جلسه با تأکید بر این مطلب که در بحث‌های اجرایی باید مسائل را با همکاری و همراهی یکدیگر پیش ببریم گفت: وقتی از اجرا صحبت می‌کنیم،  قطعا این اجرا در ابتدا تغییر رفتار و نوع مدیریت در کشور بوده و فقط به تصویب و صدور یک قانون محدود نمی‌شود.

وی دراین‌باره افزود: به طور مثال آئین‌نامه مناسب‌سازی معبرها برای تردد معلولین از سال ۷۴ به تصویب رسید ولی شاهد هستید که پس از گذشت ۲۱ سال چه اتفاقی در این حوزه رخ داده است، بنابراین متوجه می‌شویم که اجرای این‌گونه طرح‌ها کار ساده‌ای نبوده و تنها نیاز به یک دستورالعمل ندارد بلکه باید نوع رویکرد مدیران در این زمینه تغییر کند.

وی ضمن اعلام آمادگی کامل وزارت راه و شهرسازی در پیشبرد گام به گام برنامه‌ها در این حوزه بیان کرد: ما قصد داریم تمامی بحث‌های مرتبط با حوزه‌های اجرایی را با کمک یکدیگر و به صورت جزء به جزء پیش ببریم که قطعا از این جهت راهی طولانی مدت در پیش داریم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود کم بودن توجه به امور بانوان را اصلی‌ترین بحث موجود در این بخش در کشور دانست و خاطرنشان کرد: براساس آخرین جمع‌بندی ما در خصوص حوزه بانوان ما باید کاری کنیم تا امور بانوان در همه بخش‌ها مورد توجه مدیران قرار بگیرد، به طور مثال اگر مدیر یک فرودگاه این امر را در فعالیت‌های خود قرار دهد قطعا این مسائل نمود اجرایی بیشتری خواهد داشت .

به گفته آخوندی متأسفانه در حال حاضر بحث رسیدگی به امور بانوان در سطح وزارت‌خانه‌های کشور تبدیل به اقدامی کلیشه‌ای شده است که احتراز از این مسئله یکی از محورهای اصلی در این حوزه در وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در بخش دیگری از سخنان خود درباره درخواست‌های عمرانی نمایندگان درخصوص حوزه انتخابی ‌شان بیان کرد: بدون شک تمامی درخواست‌ها و صحبت‌های گفته شده از سوی نمایندگان محترم صحیح و مناسب است ولی نکته مهم آن است که ما تنها به میزان امکانات و بودجه‌ای که دراختیار داریم می‌توانیم خدمات ارائه داده و فعالیت داشته باشیم، ما همه باید با یکدیگر همکاری داشته باشیم چرا که در یک راستا حرکت می‌کنیم، در واقع خود نمایندگان هستند که بودجه را تعیین کرده و به تصویب می‌رسانند پس ما ضمن آگاهی از شرایط یکدیگر باید در این راه با همکاری یکدیگر پیش برویم.

وی در ادامه هزینه پروژه‌های در دست اجرای وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر را ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که اعتبار تخصیص داده شده به این وزارت‌خانه در سال جاری تنها ۱۵۰۰ میلیارد تومان (یک صدم هزینه پروژه‌های درحال اجرا) بوده است.

آخوندی ادامه داد: ما تلاش کردیم تا در همین شرایط سخت اقتصادی از طریق اوراق بدهی و ... پروژه‌ها را پیش ببریم که موفق شدیم ۸ برابر اعتبار تخصیص داده شده ( برابر با ۱۲ هزار میلیارد تومان)  پروژه را اجرایی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه قطعا تأخیر در اجرای برخی پروژه‌ها از روی بی‌توجهی مسئولین نیست گفت: آخر کار زمانی که کار  و اجرای طرح‌ها سخت می‌شود، راه‌حل تنها کمک کردن به همدیگر است، پرخاش مشکلی را حل نمی‌کند، آن هم در زمانی که شرایط اداره کشور به شدت سخت شده است و تنها مستلزم درک و همیاری است.

عضو کابینه دولت یازدهم پیرامون بحث مسکن مهر در کشور نیز گفت: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد از این طرح تکمیل شده و کمی بیش از ۲۰۰ هزار واحد آن باقی‌مانده که بیش از نیمی از آن فاقد متقاضی خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی ضمن استقبال از واگذاری واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی به زنان سرپرست خانوار گفت: مشکل ما این است که به دلیل جانمایی نامناسب و عدم امنیت و امکانات در این نواحی متقاضی برای واحدها نداریم. این خانه‌ها در مکان‌هایی ساخته شده‌اند که هیچ اعتباری برای خدمات روبنایی آن‌ها درنظر گرفته نشده است.

وی ضمن اشاره به این نکته که ما تمامی تلاش خود را برای پایبندی به تعهدات دولت یازدهم در خصوص پروژه‌های مسکن مهر به کار گرفته‌ایم گفت: ۸۷ هزار واحد مسکونی بدون انجام مطالعه دقیق در پردیس ساخته شد که تنها صدها میلیون‌ تومان برای انتقال آب و یا ساخت مسیر دسترسی‌اش نیاز است، وزارت راه و شهرسازی در این دوره تونلی برای تسهیل در دسترسی به این منطقه احداث کرد که هیچ‌گونه اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده بود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما هم‌اکنون در پردیس در حال ساخت شهری هستیم که دو برابر شهرهایی چون کاشان و بابل جمعیت دارد، شهری که توقع می‌رود یک ساله ساخته شود و تمام امکانات فیزیکی و اجتماعی آن فراهم آید، هرچند که در حال حاضر به صورت شبانه‌روز برای اجرای این پروژه تلاش می‌شود تا به نتیجه برسد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با وجود تمامی مشکلات موفق شدیم تا کنون ۳۷ مدرسه و شماری درمانگاه، مسجد و راه دسترسی در پردیس بسازیم، تصور کنید شهری که کف یک برج آن به موازات سقف برج دیگری است چه اقدامات سختی برای هموار کردن راه‌ها و تأمین خدمات زیربنایی‌اش احتیاج دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براین نکته که تمامی تلاش برای پیشبرد پروژه‌های پردیس به کار گرفته شده و هیچگونه کم‌کاری در اجرای آن نمی‌شود گفت: در حال حاضر ۹۰۰ برج بالای ۱۲ طبقه در این شهر جدید وجود دارد که تصور کنید در زمان بروز حادثه‌ای مشابه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد؟ حادثه‌ای که بزرگترین ماشین آتش‌نشانی تنها قادر به خاموش کردن آتش تا طبقه چهارم آن خواهد بود.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای از سوی وزارت راه و شهرسازی در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی، حمل و نقل، بافت ناکارآمد شهر، مدیریت شهری و شهرفروشی در تهران در این دوره انجام شده است گفت: شهر تهران بحث پیچیده‌ای دارد که پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای جداگانه با نمایندگان محترم استان تهران در خصوص آن داشته باشیم. ما طی سه سال گذشته درخصوص ساماندهی شهر تهران اقدامات بسیاری انجام داده‌ایم که بحث سکونتگاه‌های غیررسمی و حمل ونقل محور اصلی آن‌ها به شمار می‌رود.

وی در ادامه فعال بودن کارگاه‌های آزادراه تهران- شمال و افتتاح فاز یک آن در بهار سال آینده، فعال بودن پروژه خط آهن اسلامشهر، تصمیم برای ساخت شرکت راه‌آهن حومه‌ای و پیگیری احداث خط‌آهن‌های حومه‌ای کشور را نمونه‌ای از فعالیت‌های فعلی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: قطعا تمامی درخواست‌های نمایندگان محترم نظیر رسیدگی به معابر، زیرساخت‌ها و تأمین قیر مورد پیگیری قرار گرفته و از کوچکترین اقدام در مسائل مطرح شده دریغ نخواهد شد.

وی در پایان جلسه از بازدید و بررسی پروژه های عمرانی تبریز در روزهای آینده خبر داد و گفت: در خصوص طرح مسکن اجتماعی می‌خواهیم به یک نتیجه کلی برسیم که مجری این طرح چه کسی خواهد بود، ما قصد داریم سازمان‌های رفاهی مجری این طرح باشند که باید در جلسه هیئت وزیران به تصویب برسد./