کد خبر: ۳۳۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ 16 February 2017

مشهورترین گورستان‌های هواپیما در جهان

در تمام کشورهای دنیا مناطقی برای ذخیره و اسقاط هواپیماهای از رده خارج در نظر گرفته شده تا هواپیماهایی که دیگر توانایی پرواز امن را ندارند به این مراکز منتقل شده تا بتوان از قطعات و تجهیزات آنها برای تعمیر هواپیماهایی که به دلیل نبود قطعه زمین‌گیر شده‌اند، استفاده کرد.
 درست است که ده‌ها سال از ساخت هواپیما در تمام کشورها می‌گذرد، اما در تمام دنیا به محض اینکه زمان استفاده از هواپیماها به پایان می‌رسد و آنها دیگر مورد نیاز نیستند، لازم است آنها در گورستان‌های هواپیما ذخیره شده و در نهایت اسقاط شوند. تعداد زیادی از هواپیماهای مازاد در گورستان‌های هواپیما در ایالات متحده امریکا ذخیره شده‌اند. به هر حال گورستان‌های هواپیماهای نظامی و مسافری از انگلستان گرفته تا استرالیا، از کانادا تا روسیه و... در تمام دنیا ایجاد شده‌اند.
این گورستان‌ها در تمام دنیا خدمات مختلفی مانند ذخیره موقت، تعمیر، جداسازی قطعات و اسقاط هواپیماها را به مشتری‌های خود ارائه می‌دهند.بعضی از این گورستان‌ها کوچک هستند، برخی نیز برای زمان مشخصی فعال هستند و بعد بسته می‌شوند. در زیر تعدادی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین گورستان‌ها معرفی می‌شوند.

 «آسیا پاسیفیک» در استرالیا
منطقه ذخیره و نگهداری هواپیما فرودگاه آلی اسپیرینگز استرالیا جدیدترین گورستان هواپیما در جهان است که در مرز شمالی استرالیا قرار دارد. ساخت این مرکز در سال 2013 به پایان یافته و در سال 2014 به بهره‌برداری عملیاتی رسیده است.
نخستین مرحله از مرکز ذخیره و نگهداری چندین میلیون دلاری آسیا پاسیفیک در آلیس اسپیرینگز (APAS) حدود 10هکتار زمین و دسترسی به دو جاده اصلی، مرکز تعمیر و یک منطقه برای اوراق قطعات قابل استفاده هواپیما و استفاده از آنها در هواپیماهای دیگر را شامل می‌شود.
پروژه ساخت این مرکز توسط شرکت ذخیره‌سازی آسیا پاسیفیک ساخته و اجرا شده است و این شرکت منطقه آلیس اسپیرینگز به دلیل آب و هوای گرم و خشک که مناسب ذخیره‌سازی و نگهداری هواپیماهاست، انتخاب کرده است.
گورستان هواپیمای آلیس اسپیرینگز نخستین مرکز اصلی ذخیره و تامین قطعات در نیمکره جنوبی است و نیاز شرکت‌های هواپیمایی در منطقه آسیا-پاسیفیک را برطرف خواهد کرد. همچنین مرکز آلیس اسپیرینگز توانایی آن را دارد تا به تمام انواع هواپیما از جمله ایرباس 380 خدمت‌رسانی کند.

 مرکز نجات هوایی در بریتانیا
 مرکز بین‌المللی نجات هوایی یکی از مراکز پشرو در تعمیر و نگهداری قطعات و تجهیزات هواپیما در اروپاست. در فرودگاه کاتسوولد یک مرکز ثابت سازگار با محیط زیست قرار دارد که پارکینگ امنی برای 20 هواپیمای تجاری پهن پیکر و حدود 50 هواپیمای باریک پیکر مسافری است.
مرکز بین‌المللی نجات هوایی با بیش از 20 سال تجربه نقش رهبری صنعت هوانوردی جهانی را در بازار ارائه سرویس حرفه‌یی جداسازی قطعات بازی می‌کند. این مرکز در سایرنستر، گلاسترشر بریتانیا واقع شده است.

 فرودگاه «تارب لوردپیرنه» در فرانسه
فرودگاه تارب لورد پیرنه در جنوب غربی تارب و در نزدیکی لورد که هر دو از دانشکده‌های معروف در فرانسه هستند، قرار گرفته است.
این فرودگاه در واقع محل نشست و برخاست پروازهای برنامه‌یی و چارتری مربوط به ایرلاین‌های مختلف در سراسر اروپاست.
این فرودگاه توانایی‌های لازم برای خدمات‌رسانی به هواپیمای بزرگ مانند بویینگ 747 را دارد.
مرکز نجات هوایی تارمک (TARMAC AEROSAVE) بزرگ‌ترین شرکت نگهداری هواپیما در اروپا و در بخش یاسا و سازمان فدرال هوانوردی است.
فرودگاه MRO 145 مرکزی تخصصی برای تعمیر، نگهداری و بازیافت موتورهای هواپیماست که البته کاملا سازگار با محیط زیست است.
دفتر مرکزی این فرودگاه در تاربز فرانسه قرار دارد و مرکز ذخیره و نگهداری قطعات هواپیماهای این شرکت نیز در تروئل تاپانیا قرار دارد. در واقع این مرکز بزرگ‌ترین و عظیم‌ترین مرکز ذخیره در اروپاست که فضای نگهداری از 250 فروند هواپیمای از رده خارج را دارد.

 فرودگاه «ساسکیتون» در کانادا
23 فروند هواپیمای جاز سابق کانادا و هواپیماهای فوکر 28 مربوط خطوط هوایی منطقه کانادا از سال 2003 پس از بازنشستگی و از رده خارج شدن در فرودگاهی در منطقه ساسکیتون، ساسکچوان در کشور کانادا نگهداری می‌شوند.

 فرودگاه بین‌المللی «ماناس»
هنگامی که کشور قرقیزستان از اتحادیه جماهیر شوروی سابق جدا شد و استقلال پیدا کرد، در سال 1991 فرودگاه بین‌المللی ماناس در شهر بیشکک این کشور شروع به کاهش 60 فروند پرنده بجا مانده از شوروی کرد. البته در میان این پرنده‌های هلی‌کوپترها و هواپیماهای بزرگ مسافربری نیز وجود داشتند. در واقع از آنجایی که محل دیگری برای نگهداری از این پرنده‌ها وجود نداشت، قرقیزستان مجبور شد تا این هواپیماهای به جا مانده را در فرودگاه بیشکک نگهداری کند.

 فرودگاه صحرایی در بریتانیا
باند فرودگاه در فرودگاه صحرایی پریداناک توسط نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا اداره می‌شود و به عنوان یک فرودگاه‌ ماهواره‌یی و زمینی امداد فرود در نزدیک فرودگاه آرانایاس کالدروس استفاده می‌شود. در این مرز هواپیماهای بازنشسته مختلف متعلق به مدرسه نیروی دریایی سلطنتی آتش‌نشانی نگهداری ؟می‌شوند.
این مرکز همچنین تعداد مختلفی از هواپیماهای سلطنتی که تا پیش از جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفتند و انواع مختلف ناوگان هوایی عادی از هریر پرش جت و هلی‌کوپتر وسکس (wessex) و سی‌کینگ (sea king) گرفته تا بمب‌افکن کانبرا و سپکت جگوار را در خود جای داده است. زمین این مرکز در کرنوال لیزارد در بریتانیا واقع شده است.

 گورستان هواپیما در روسیه
این گورستان که مخصوص نگهداری از هواپیماهای کوچک از رده خارج است در نزدیکی شهر لوخوویتسی در روسیه قرار دارد. فرودگاه لوخوویتسی ترتیاکوف توسط شرکت هواپیمایی روسیه به عنوان مرکز تولید و آزمایش هواپیماهای لوخوویتسی به بهره‌برداری رسیده است. در واقع شهر لوخوویتسی پس از انتقال از تست (و تولید بعد) امکانات دفتر طراحی میکویان به سرعت رشد کرد.

 منطقه خارجی چرنوبیل در اوکراین
در 26آوریل سال 1986 نیروگاه هسته‌یی چرنوبیل اوکراین دچار یک حادثه فاجعه‌بار شد. هلی‌کوپتر و تجهیزاتی مانند Mil Mi-6 شوروی‌ که در فاجعه هسته‌یی چرنوبیل مورد استفاده قرار گرفته بود، هنوز در منطقه خارجی چرنوبیل ذخیره شده و نگهداری می‌شود.