کد خبر: ۳۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ 18 February 2017
مسئول نظام مهندسی ساختمان شهرستان باغملک؛

باغملک کمترین نرخ تعرفه خدمات مهندسی را در خوزستان دارد

نرخ پایین تعرفه خدمات مهندسی شهرستان باغملک برای دیگر مهندسان استان قابل باور نیست
سلیمانی با بیان اینکه اجازه دادن به ساخت و ساز غیر مجاز یعنی اجازه دادن به ایجاد آوار بالای سر مردم گفت : شهرداری ها مطابق قانون می بایست تنها به ساخت و سازهایی پایان کار دهند که گزارش های مرحله ای آن کامل باشد.
سلیمانی در خصوص بالا بودن تعرفه های خدمات مهندسی گفت: صحبت در خصوص بالا بودن تعرفه خدمات مهندسی در شهرستان باغملک ظلم بزرگی به مهندسانی است  که سالها  با ۲۵% تعرفه ابلاغی، مسئولیت مادام العمر ساختمان ها را بر عهده می گیرند زیرا مهندسان حتی پس از مرگ هم نسبت به ساختمان های تحت نظارت مسئول هستند و در صورت بروز قصور و حادثه پس از مرگ نیز، از اموال به جای مانده از آنها برداشت خواهد شد.
وی افزود : نرخ پایین تعرفه خدمات مهندسی شهرستان باغملک برای دیگر مهندسان استان قابل باور نیست و یکی از دلایل عدم جذب مهندس معمار، برق، نقشه بردار و ترافیک در شهرستان پایین بودن تعرفه هاست.
 
سلیمانی بیان کرد :تعرفه خدمات مهندسی شهرستان باغملک در سال ۹۵ برای ساختمان های سنتی معادل ۵۹۵۰ تومان برای طراحی، بررسی و نظارت است،این در حالی ست که تعرفه ساخت و ساز سنتی درسال۹۵ ،۲۴ هزار تومن می باشد بعنوان مثال برای یک ساخت و ساز ۱۰۰ متری حق الزحمه مهندس ناظر برای حداقل ۷ گزارش مرحله ای و بیش از ده بازدید، ۳۲۰ هزارتومان می شود که این تعرفه هزینه ایاب و ذهاب مهندس ناظر به شهری مانند صیدون هم نمی شود.


وی ادامه داد : با این حال مهندسان باغملک بیشترین حضور موثر را در نظارت بر ساخت و سازها دارند و پایین بودن تعرفه ها از حس مسئولیت و مسئولیت آنها کم نکرد ، افزایش کیفیت ساخت و ساز، قانونمند شدن فرایند طراحی و نظارت، همچنین تعداد بالای گزارشات مرحله ای تحویل داده شده به شهرداری ها اثبات کننده این امر است.


سلیمانی با بیان اینکه اجازه دادن به ساخت و ساز غیر مجاز یعنی اجازه دادن به ایجاد آوار بالای سر مردم گفت : شهرداری ها مطابق قانون می بایست تنها به ساخت و سازهایی پایان کار دهند که گزارش های مرحله ای آن کامل باشد.


وی تصریح کرد : با توجه به آنکه اجرای قانون نظام مهندسی ضامن ایمنی، رفاه و سلامت ساختمانها و ساکنین است، صحبت از بالا بودن این تعرفه های حداقلی، بدون اطلاع و استعلام از میزان واقعی تعرفه ها دلسوزانه نیست بلکه در عمل لازم است به عنوان مقام مسئول و آگاه نسبت به اجرای این قانون حیاتی اقدام نمود.
وی افزود: وقتی ما مردمی هستیم که در زلزله بم طی چند ثانیه قریب به ۳۰ هزار نفر از هم میهن های مان را از دست دادیم چگونه می توانیم در لباس دلسوزی مردم چشم بر ساخت و سازهای غیر مجاز ببندیم لازم است همه ما به عنوان مجری قانون بدانیم که نمی توانیم با برداشت سلیقه ای از قانون زمینه بروز حادثه برای این نسل یا نسل های بعد را فراهم آوریم چراکه مسکن یک دارایی ملی است.


مسئول شهرستان باغملک بیان کرد: متاسفانه هرگاه به سایت زلزله شناسی کشور نگاه کنیم نام شهرهای صیدون، باغملک، قلعه تل و میداود را می بینیم چراکه چند گسل فعال از زیر شهرستان باغملک عبور می کنند و زمین لرزه های مداومی که در شهرستان رخ می دهد زنگ هشدار است بی گمان اگر ما چشم مان را بر روی ایمنی ببندیم با بی مسئولیتی ، مردم را به دامان حادثه سوق می دهیم.

وی در پایان عنوان کرد : لازم است مردم نیز آگاهانه نسبت به خرید و حتی اجاره خانه اقدام کنند چراکه ساخت و سازهایی که توسط مهندس دارای صلاحیت طراحی نشده باشد و زیر نظر مهندس ناظر ساخته نشده هیچ تضمینی برای آوار نشدن در زلزله ندارند.برای این امر خریداران و مستاجران حتما نقشه ساختمان را که به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان رسیده باشند را ببینند
منبع : باغملک نیوز