کد خبر: ۳۳۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۶ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ 20 February 2017

ریزگردها حساسیت‌ ریه‌ای ساکنان شهرهای صنعتی را تشدید می‌کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نظر تخصصی متخصصان آسم و آلرژی تاکید کرد که ریزگردها عامل تشدید حساسیت‌ ریه‌ای ساکنان شهرهای صنعتی می‌شود.
 معصومه ابتکار درباره جلسه ستاد مدیریت بحران با موضوع گرد و غبار خوزستان گفت: در این جلسه وزیر کشور گزارشی از نحوه مدیریت مشکلات مختلف استان خوزستان ارائه دادند؛ همچنین وزیر نیرو گزارشی در مورد تلاشهای صورت گرفته به منظور حل مشکلات آب و برق خوزستان ارائه کردند؛ علاوه بر این وزیر جهاد کشاورزی گزارشی را در ارتباط با اقدامات این وزارتخانه در راستای مقابله با کانونهای گرد و خاکهای خوزستان ارائه دادند.

وی با اشاره به وجود 30 هزار هکتار کانون فوق بحرانی در استان خوزستان گفت: مطالعات شناسایی کانونهای گرد و غبار ایران در دولت یازدهم انجام و تکمیل شد علاوه بر این در خوزستان برنامه‌های مقابله با کانونها نیز نهایی شد.

ابتکار با اشاره به اینکه در کشورهای عربستان، عراق و سوریه کانونهای گرد و غبار که کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، وجود دارد، تصریح کرد: گرد و غباری که روز گذشته در استان خوزستان ایجاد شد، از سوریه و عراق به خوزستان آمد و این پدیده‌ای تکراری است.

حبس 35 درصد آب دجله و فرات به دلیل طرح های سدسازی ترکیه

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بسیاری از مناطق داخل عراق به دلایل مختلف از جمله طرح گسترده سد سازی معروف به گاپ ترکیه با مشکلاتی مواجه شده است، تصریح کرد: در نتیجه اجرای این طرح 35 درصد آب دجله و فرات پشت سدها حبس شده است که تاثیرات بسیاری روی تالابهای هورالعظیم و هورالهویزه خواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تالاب هورالعظیم از مهمترین تالابهای ایران است که در سال 92 همزمان با آغاز کار دولت یازدهم به طور کامل خشک بود ولی در حال حاضر با پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست و اقدامات وزارتخانه‌های نیرو و نفت در برداشتن دایکهای روی تالاب و تامین حقابه تالاب از رودخانه کرخه 70 درصد تالاب آب‌گیری شده است؛ ممکن است عده‌ای بگویند این تالاب با بارش باران پربار شده است در حالی که اینگونه نیست و آبگیری تالاب بر اثر برداشتن دایکها و همچنین تامین حق آبه تالاب بوده یا شاید عده‌ای بگویند آب موجود در تالاب فاضلاب است اما این هم درست نیست و آب تنها لب‌شور است.

ابتکار ضمن یادآوری سفر سال گذشته خود به تالاب هورالعظیم و واژگون شدن قایق حامل وی و همراهانش در این تالاب، گفت: شهادت می‌دهم آب تالاب سمی نیست و من هم هنوز زنده هستم زیرا آبی‌ که وارد هورالعظیم شده آب کرخه است که مقداری شور بوده تا جایی که هنوز شوری آن آب در دهان ما مانده است.

هیچ طرحی در دولت یازدهم بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی  عملیاتی نشد

 رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه همه طرحها به ویژه طرحهای سدسازی مشمول طرح ارزیابی زیست محیطی هستند، تصریح کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنم که طی دولت یازدهم هیچ طرحی بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی اقدام به فعالیت نکرده است که توقف فعالیت تونل سبزکوه – چغاخور، نمونه بارز این رویه است که با وجود پیگیریهای بسیار اجازه کار آن را ندادیم و آن را متوقف کردیم؛ تا زمانی که مجوز ارزیابی زیست‌محیطی دریافت نکنند، اجازه فعالیت ندارند.

ابتکار با انتقاد از توسعه محدوده تهران و البرز در سالهای اخیر یادآور شد: نظر محیط زیست این بوده که در محدوده 120 کیلومتری تهران نباید توسعه فعالیتهای اقتصادی انجام شود در حالیکه در دوره‌ای دولتی بر سر کار آمد که این حریم‌ها را قبول نداشت و مجموعه‌های عظیمی مانند مسکن مهر را رقم زد و بارگذاری‌های سنگین جمعیتی، احداث مجموعه‌های بزرگ مسکن مهر و توسعه شهرک‌های صنعتی در اطراف تهران خطرات و محدودیتهایی را برای محیط زیست ایجاد کرد و شرایط به گونه‌ای شد که منابع آب تمام رودخانه‌های اطراف باید در تهران متمرکز شود تا مشکل آب حل شود؛ در دوره‌ای متاسفانه این حریمها مورد توجه قرار نگرفت و هم اکنون شاهد تبعات آن هستیم و امیدواریم بتوانیم مسیر دیگر حق‌آبه آنها را تامین کنیم.

وی درباره قاچاق خاک که پیش از این هشدارهایی به مسئولان کشور داده بود، تاکید کرد: لایحه حفاظت از خاک با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده که لایحه جامعی است و می‌تواند تخریب و آلودگی خاک را تحت پوشش قرار دهد؛ امیدواریم هرچه زودتر این لایحه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و به تصویب نهایی برسد.

 اختیار خاصی در خصوص مقابله با آلایندگی و تخریب معادن نداریم

ابتکار با بیان اینکه نظارتها از سوی منابع طبیعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر فعالیت معادن باید جدی‌تر انجام شود، گفت: آیین‌نامه ضوابط زیست محیطی معدن در صورت نهایی شدن می‌تواند تاثیر بسیاری در بهبود اوضاع داشته باشد؛ آیین‌نامه‌های مربوط به معادن را در سال 84 داشتیم ولی وقتی در سال 92 بازگشتیم مجبور شدیم از صفر شروع کنیم.

وی افزود: قبلا سازمان حفاظت محیط زیست در مورد نظارت بر فعالیت معادن اختیاراتی داشت ولی متاسفانه در دوره قبل اتفاقاتی در مجلس صورت گرفت که این اختیارات از سازمان حفاظت محیط زیست سلب شد؛ در شرایط حاضر نیز ما اخطاریه‌هایی به معادن می‌دهیم؛ در نطنز بسیاری از معادن را به دادگاه برده‌ایم ولی اختیار کافی نداریم.

وی افزود: متخصصان آسم و آلرژی اعتقاد دارند مردم اهواز و تمام شهرهای صنعتی که تحت تاثیر آلاینده‌ها هستند، ریه‌هایشان زمینه حساسیت بیشتری دارد و این گرده‌ها این حساسیت را تشدید می‌کند.

ابتکار با اشاره به اینکه ابتدای سال 94، کارنامه دو ساله محیط زیستی دولت یازدهم را ارائه دادیم، خاطرنشان کرد: کارنامه دوم هم به زودی منتشر خواهد شد.

عده‌ای کاهش آلودگی هوا را هم سیاسی می‌دانند

وی افزود: هیچکس نمی‌تواند بگوید که می‌تواند هوا را یک دفعه سالم کند و اگر هم چنین شعاری دهد کاملاً اشتباه است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: هر چند عده‌ای می‌گویند باد زیاد بوده و هوا پاک شده است؛ ما هم اینجا نشسته‌ایم و تنها کارهای سیاسی می‌کنیم؛ عده‌ای کاهش آلودگی هوا را سیاسی می‌دانند و استانداردسازی بنزین را هم سیاسی می‌دانند.

تصویب اصلاح تقویم آموزشی مدارس در دولت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به  اصلاح تعطیلات مدارس اشاره کرد و گفت: با حضور گروه‌های مختلف کار کارشناسی روی این موضوع صورت گرفت تا بتوانیم تعطیلات آموزش و پرورش را در طول سال توزیع کنیم؛ وزارتخانه آموزش و پرورش نیز بر این موضوع تاکید دارد؛ علاوه بر این رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز از این موضوع استقبال می‌کند چون از نظر ایشان در صورت توزیع تعطیلات در طول سال ایرانیها فرصت بیشتری برای گردشگری و بازدید از میراث فرهنگی کشور دارند.

ابتکار با بیان اینکه لایحه اصلاح تقویم آموزشی مدارس به تصویب هیات وزیران رسیده است، تصریح کرد: اگر تعطیلات زمستانی داشته باشیم، فشار آلودگی در دی‌ماه در کلانشهرها کاسته می‌شود و طی این لایحه خواسته شده تا اختیار تعطیلات مدارس به دولت داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در 106 هزار مدرسه دستورالعمل مدیریت سبز شامل مدیریت آب، انرژی و کاغذ با مشارکت اولیاء و دانش‌آموزان اجرا می‌شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
هیچکس نمی‌تواند بگوید که می‌تواند هوا را یک دفعه سالم کند

انتظار عملکرد یک دفعه ای نداریم ولی در طول کم و بیش 10 سال آیا کاری صورت گرفته؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
0
0
برای خوزستانی ها ریه نمونده که بخواد حساس باشه