کد خبر: ۳۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ 25 February 2017

ایمنی ساختمان فدای یک مشت پول بیشتر

همزمان با برگزاری چهارمین جشنواره چهره سال صنعت ساختمان «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان» در گفت‌وگو با دو تن از روسای سازمان نظام‌مهندسی استان‌ها به بررسی موضوع عدم اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز شهری و تأثیر آن بر حقوق شهروندی پرداخته است.
مشروح این گزارش به شرح ذیل است:
به خاطر یه مشت پول بیشتر در ساخت و ساز جان مردم بازیچه نشود

درهمین رابطه رئیس نظام‌مهندسی کرمانشاه بابیان اینکه ایمنی ساختمان به مسائل مختلفی مرتبط می‌شود گفت: مصالح ساختمانی، اجرا، نظارت و خود شخص مهندس می‌تواند در کالای نهایی مؤثر باشد.

 علی‌اصغر همتی  تصریح کرد: عدم وجود مجری ذی‌صلاح باعث شده است شاهد کم‌کارهای متعددی در بحث ساخت‌وساز باشیم.

همتی بیان کرد: استاندارد بودن مصالح در کنار حضور مجریان ذی‌صلاح می‌تواند کالای نهایی را ایمن‌تر و باثبات‌تر کند.

رئیس نظام‌مهندسی کرمانشاه بابیان اینکه نظارت دچار چالش و انحرافاتی شده است گفت: در حال حاضر برخی از ناظرین اطلاعی از آدرس پروژه ندارند یعنی این پروژه‌ها در غیاب مهندسان ناظر نظارت‌شده و تأییدیه پایان کار گرفته‌اند.

همتی بابیان اینکه خلق واژه‌هایی مانند نظارت‌های صوری بیانگر نبود اخلاق حرفه‌ای در بین برخی از مهندسان ناظر است خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی از مهندسان به خاطر به مشت پول بیشتر، سلامتی مردم را به چالش می‌کشانند.

وی گفت: اگرچه تدوین‌کننده قوانین و مقررات موجود در عرصه ساخت‌وساز به الزامات موردی آن پرداخته اما الزامات محکم و جان داری برای اجرای آن قرار نداده است.

رئیس نظام‌مهندسی کرمانشاه تصریح کرد: نظارت در خصوص ایمنی مردم نیازمند حکم‌های قطعی بدون ببخشش است؛ زیرا این ناظران با عدم جدیت خود باعث به باد رفتن جان و مال مردم می‌شوند.

همتی در ادامه افزود: چرا نظارت‌ها در عرصه ساخت‌وساز به‌گونه‌ای ضعیف است که هزار راه در رو برای خاطیان وجود دارد.

رئیس نظام‌مهندسی کرمانشاه درنهایت گفت: سازمان نظام‌مهندسی نباید از تقصیر خاطیان اعم از کارفرما، ناظر و مجری ذی‌صلاح چشم‌پوشی کند زیرا ابهت وجودی نظام‌مهندسی در اجرا قوانین و مقررات ملی نهفته شده است.

مهندسان دقت نکنند فجایع اجتناب‌ ناپذیر است

همچنین رئیس نظام‌مهندسی استان خراسان شمالی در رابطه بااهمیت ایمنی و نظارت در ساخت‌وسازها گفت: قانون‌گذار در سال 74 لزوم رعایت مقررات ملی ساختمان را در تمامی ساخت‌وسازها به تمام استان‌ها مصوب کرده و بر اساس این قانون باید رعایت مقررات ملی ساختمان تا سال 84 باید به‌طور کامل در تمامی ساخت‌وسازها اجرا می‌شد اما به خاطر دخالت برخی عوامل هم‌اکنون این قانون به‌درستی اجرا نمی‌شود.

 علی‌اکبر رمضانی  افزود: در کشور ما بخش مسکن سهم زیادی از سرمایه و توان اقتصادی جامعه را به خود اختصاص داده است و عدم کنترل‌های لازم پس از ساخت آن علاوه بر این‌که خسارت‌های جبران‌ناپذیر اقتصادی بر جای می‌گذارد می‌تواند فاجعه‌ای ملی در حوزه‌های اجتماعی به بار آورد.

وی درباره وظیفه مهندسان در تأمین رفاه شهری اظهار داشت: به‌یقین تأمین رفاه شهری و ایمنی و آسایش زندگی در شهر به‌واسطه استفاده از توان فنی و مهارت مهندسان میسر می‌شود و بازخورد حساسیت مهندسان در انجام وظایف حرفه‌ای خود در کل جامعه نمود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی افزود: تلاش مهندسان در حفظ ایمنی زندگی شهری، علاوه بر اعتلای جایگاه این قشر، سبب می‌شود تا سود و مزایای استفاده از توان و مهارت فنی نصیب خود و جامعه شود.

رمضانی گفت: باید توجه بیش‌ازپیش به برنامه‌ریزی و مدیریت در حوزه صیانت از سرمایه‌گذاری و حفاظت از آن در صنعت ساختمان و شهرسازی شدند و اجرای مقررات ملی ساختمان و قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان را به‌صورت کامل در سطح کشور به یک مطالبه مهندسی تبدیل شود.

رمضانی بابیان اینکه ساخت‌وسازها بر اساس اجرای قوانین و مقررات ملی ساختمان یک شاخص مهم در تأمین ایمنی و آسایش برای شهروندان گفت: مسئولان، سازندگان و سایر متصدیان عرصه ساخت‌وساز باید توجه داشته باشند که رعایت مباحث مقررات ملی ساختمان حافظ منافع و سرمایه‌های ملی است.

رئیس نظام‌مهندسی استان خراسان شمالی گفت: نباید توجه به نگهداری و کنترل‌های ادواری در ساختمان‌ها را از کیفیت ساخت‌وساز جدا کنیم

وی درنهایت بااینکه قوانین با نظارت‌های دقیق در حین اجرا و بعد می‌تواند متضمن حفظ سرمایه‌های ملی باشد گفت: تمام قوانین باهم در ارتباط و مکمل هم بوده و ناقض هم نیستند. تعدد قانون و تبصره‌ها در حوزه ساخت‌وساز بیانگر اهمیت وافر این موضوع است.

انتخابات چهره سال 95 صنعت ساختمان از 30 بهمن آغاز شده است و تا 10 اسفند ادامه خواهد داشت، کاربران می‌توانند از طریق ارسال اس‌ام‌اس به شماره تلفن02122853529و یا ازطریق سامانه رای گیری درتلگرام به آدرس chehre1395_bot نسبت به انتخاب چهره سال صنعت ساختمان اقدام کنند.
منبع: صما