کد خبر: ۳۳۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ 26 February 2017
تاکید رییس انجمن مهندسان ساختمان خوزستان :

لزوم حضور مهندسان خوزستان در عرصه های اجتماعی

یکی از مشکلات فعلی ما در کلان شهرها، حضور کم رنگ نظام مهندسی در نظارت بر پروژه های شهری و امور تخصصی است.ضرورت دارد که جامعه مهندسی در مدیریت تخصصی بعنوان محوریت و تصمیم گیرنده نهایی حضور داشته باشند.
فیروز غلامی ،عضو پیشکسوت نظام مهندسی ساختمان خوزستان، اینک در کسوت رییس انجمن مهندسان ساختمان خوزستان بدنبال پیگیری مطالبات مهندسان ساختمان است . 
 انجمن مهندسان ساختمان خوزستان سال گذشته  و پس از هم اندیشی با جمعی از مهندسان خوزستانی فعالیت خود را شروع کرد . حمایت از مهندسان جوان و ارایه مشاوره های فنی به نظام مهندسی ساختمان خوزستان و دستگاههای اجرایی در اولویت خط مشی این انجمن قرار دارد . گفتگوی پایگاه خبری سازه نیوز با رییس انجمن مهندسان ساختمان خوزستان را در ادامه بخوانید 

 اهداف و خط مشی ها انجمن مهندسان ساختمان خوزستان را بیان بفرمایید؟

اعتقاد برآنست که جامعه مهندسی علاوه بر خدمات مهندسی که در قانون نظام مهندسی آمده است  رسالتی  فراتر دارد و آن این است که باید مدافعی برای حقوق مردم در زمینه امور مهندسی باشد.مهندسان باید در همه زمینه ها  ورود کنند.طرح و ایده بدهند،در واقع مهندسان باید در تمام پروژه های عمرانی کشور حضور فعال تری داشته باشند که این ها فراتر از خدمات مهندسی است که   در حال حاضر ارائه می شود. یکی از خط مشی انجمن ایجاد پشتوانه ای  علمی و فنی برای نظام مهندسی ساختمان است که در این راستا کار گروه هایی تشکیل شده است ،در این کار گروه مهندسان رشته های مختلف حضور دارند که در نهایت نقطه نظارت خود را به هیات  مدیره سازمان ارائه خواهند داد.
در این کار گروه ها مسایل و مشکلات خدمات مهندسی و مهندسان به طور کامل ریشه یابی شده و سپس ارائه طریق خواهند داد.در رویکردی دیگر هم قصد داریم به دستگاه های اجرایی مانند شهرداری،شورای شهر، استانداری و سایر دستگاه های اجرایی مشاوره دهیم .البته اعتقاد داریم نهادی مانند استانداری می تواند از پتانسیل جامعه مهندسی نهایت استفاده را برده تا در نهایت شاهد ارتقا کیفیت ساخت و ساز پروژه های عمرانی باشیم.

 مهترین فعالیت هایی که برای تحقق اهداف انجمن انجام شده چه بوده است؟

حدود یک سال است که انجمن تشکیل شده ، در ابتدای کار بدنبال تجهیز مکان بوده ایم که این مشکل رفع شده و بزودی شاهد افتتاح رسمی آن خواهیم بود.البته در این مدت کار گروه تخصصی دفاتر مهندسی هم تشکیل شده است.جلسات خوبی هم کمیسیون معماری  و شهرسازی شورای شهر داشتیم که در آن جلسات مقرر شد که کار گروهی متشکل از نظام و انجمن مهندسان ساختمان ،شورای شهر، راه و شهرسازی و شهرداری تشکیل شود.

 نظر شما در مورد حضور مهندسان  و متخصصان در امور شهری و شهرسازی چیست ؟

از زمانی که روند ساخت و ساز در شهرها سیر شتابان به خود گرفته، شاهد  حضور تکنولوژی زیادی در زمینه ساختمان سازی بوده ایم.اما در همه این موارد رعایت مقررات فنی ساختمان و پیشگیری از بحران اصل کار بوده است.اما ایا این اصل کار رعایت شده است؟ مثلا چند وقت پیش شاهد فروریختن یکی از ساختمان های قدیمی تهران بوده اید؟در حادثه پلاسکو عدم رعایت مسایل ایمنی کاملا مشهود بود.اگر چه پلاسکو یک ساختمان قدیمی بود .اما در ایران ، ساختمان هایی مانند پلاسکو کم نداریم !  به اعتقاد من این ساختمان ها نیاز به استحکام بنا دارند ، باید ایمن سازی شوند، احتمالا برخی از آنها تخریب شوند و ...... این ها همه نشان از آن دارد که ضرورت حضور متخصصان ساختمان در کاهش این مشکلات و افزایش ضریب ایمنی کاملا محسوس است و نمی توان براحتی از کنار آن گذشت.

  آیا حضور هر چه بیشتر سازمان هایی مانند نظام مهندسی در امور شهری ،نظارت هر چه بیشتر بر پروژه های عمرانی و.. می تواند به بهبود وضعیت این پروژه منجر شود؟

یکی از مشکلات فعلی ما در کلان شهرها، حضور کم رنگ نظام مهندسی در نظارت بر پروژه های شهری و امور تخصصی است.ضرورت دارد که جامعه مهندسی در مدیریت تخصصی بعنوان محوریت و تصمیم گیرنده نهایی حضور داشته باشند.
شواهد موجود نشان می دهد که اگر در جایی به بن بست رسیده ایم ناشی از نبود مهندسان بوده است.در حال حاضر هم این خلاًء کاملاً احساس می شود.

  آیا حضور هر چه بیشتر سازمان هایی مانند نظام مهندسی در امور شهری ،نظارت هر چه بیشتر بر پروژه های عمرانی و.. می تواند به بهبود وضعیت این پروژه منجر شود؟

 نظام مهندسی در حال حاضر فقط  مشغول ارائه خدمات مهندسی به جامعه است، باید شرایط بگونه ای فراهم شود که براساس قانون نظام مهندسی شاهد حضور مقتدرانه این مجموعه تخصصی باشیم .خلاء حضور مهندسان در پروژه های عمرانی کاملا مشهود است که دولت باید در این خصوص چاره اندیشی کند.

  نظر شما در مورد تعامل سازمانهای تخصصی صنعت ساختمان  ماننند نظام مهندسی و انجمن انبوه سازان  چیست ؟

در واقع سازمان نظام مهندسی ساختمان ،انجمن انبوه سازان و انجمن شرکت های عمرانی مکمل یکدیگرند.شرح وظایف هر کدام مشخص است و این وظیفه ماست که این ارتباط را بیشتر کنیم ، رمز موفقیت در آن است که تعامل ویژه ای در این خصوص ایجاد شود.در حال حاضر شکاف بزرگی بین نظام مهندسی و انبوه سازان وجود دارد که باید هر چه سریعتر این شکاف پر شده و ارتباط  بیشتر از گذشته شود.

 کمتر از سه ماه دیگر پنجمین دوره انتخابات شورای شهر برگزار می شود نظر شما در مورد حضور  جامعه مهندسی در ترکیب شورا چیست ؟ این حضور چه تاثیری می تواند داشته باشد؟

یکی از مشکلاتی که جامعه مهندسی داشته این بوده که نتوانسته آنگونه که باید خود را به جامعه معرفی نماید،متاسفانه ما فقط بخش کمی از توانایی مان را به جامعه نشان داده ایم.ارتباط نظام مهندسی و جامعه مهندسی با جامعه باید بیشتر از گذشته باشد، مردم باید بدانند نقش و جایگاه مهندسی کجاست و وظایف آن چیست؟ این عدم معرفی باعث عدم حضور مهندسان و متخصصان در نهادهای تاثیر گزاری مانند شورای شهر شده است
.مهندسان باید با مردم تعامل داشته باشند تا جامعه به توانایی های قشر فرهیخته مهندسی ایمان بیاورد.البته مردم هم  باید به درجه ای از اطمینان برسند که در ساختمان های مسکونی و تجاری خود احساس امنیت، آرامش و آسایش کنند و نظام مهندسی و کار مهندسان به یک برند اجتماعی مورد اعتماد تبدیل شود.
در خصوص حضور مهندسان در ترکیب شورای شهر هم اگر   حضور آنها کم بوده به کم کاری خود مهندسان بر می گردد اگر بخواهیم از وضعیت فعلی خود نجات پیدا کنیم باید مدیریت تخصصی را به متخصصان بسپاریم.زمینه حضور مهندسان ساختمان بعنوان افرادی که بیشترین تاثیر را در بهبود وضعیت موجود را دارند را در شورای شهر فراهم آوریم تا شاهد شهری آباد ، زیبا و سرشار از آرامش و امنیت برای شهروندان باشیم.

 مهمترین برنامه های انجمن مهندسان خوزستان در سال آتی چه خواهد بود ؟

 با بستر سازی که انجام داده ایم از سال 96 در دو حوزه ارائه خدمات و مشاوره های فنی به هیاًت مدیره نظام مهندسی ساختمان خوزستان و دستگاه های اجرایی از یک سو و ایجاد مکانی برای اشتغال  مهندسان جوان و جویای کار فعالیت خواهیم داشت.البته در کنار آن آموزش و برگزاری کلاس های آموزشی را هم دنبال خواهیم کرد.

 انتظار جنابعالی بعنوان رییس انجمن مهندسان خوزستان  از سازمان نظام مهندسی و سایر سازمانها  چیست ؟

 با توجه به اینکه نظام مهندسی بزرگنرین NGO  تخصصی در کشور است و بخش عظیمی از نخبگان را در عضویت خود دارد بتواند ار ارتباط هر چه بیشتری با انجمن های مرتبط صنعت ساختمان و امور مهندسی برقرار نماید.امیدواریم که نظام مهندسی در آینده نزدیک تعاملات خود را با انجمن های همسو را نیز افزایش دهد