کد خبر: ۳۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ 26 February 2017

هیچ دولتی محیط زیست را جدی نگرفت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم با بیان اینکه در تمامی دولت‌ها محیط زیست را جدی نگرفتیم، گفت: مسئولان وقتی به استفاده از «مقره‌های نانویی» توجه نکردند مجبور به یک کار اورژانسی یعنی مقره‌شویی شدند که هزینه بالایی را دربردارد.
محسن علیمردانی  درباره مشکلات حاد مردم خوزستان در پی گرد و غبار غلیظ هوا و قطعی‌های پی‌در پی آب و برق در این استان اظهار کرد: در تمامی دولت‌ها محیط زیست را جدی نگرفتیم و نه تنها در خوزستان بلکه در تمامی استانها از جمله شمال کشور مشکلات زیست‌محیطی وجود دارد.

فاصله زیاد با کشورهای توسعه یافته در زمینه محیط زیست

وی افزود: واقعیت این است که باید قبول کنیم نسبت به کشورهای توسعه یافته در زمینه محیط زیست فاصله زیادی داریم؛ در تمام استانهای کشور مشکلات زیست محیطی داریم که سرآمد آن مشکل اخیر استان خوزستان بود و در حال حاضر به حدی رسیده که ویرانگر شده و بعد از گذشت این اتفاق تازه یادمان افتاده که بحث محیط زیست باید جدی گرفته شود.

«محیط زیست» اولویت اول کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم با اشاره به اینکه بحث مشکلات زیست‌محیطی در استان خوزستان به مرز خطرناکی رسیده است، تصریح کرد: حتماً مسائل محیط زیست کشور باید اولویت اول قرار گیرد؛ در بحث محیط زیست باید اولویت‌بندی را انجام دهند یعنی بعضی از استانها که درگیر مشکلات زیست‌محیطی هستند اعتبار مالی لازم را برایشان لحاظ کنند و بصورت علمی کارشناسی در آن مناطق انجام شود تا جلوی آلودگی‌گرفته شود.

کار ریشه‌ای، راه‌حل مشکلات خوزستان

علیمردانی درباره راه حل مشکلات خوزستان که در پی گرد و غبار بوجود آمده گفت: برای حل این مسئله باید کمیته‌ای اجرایی متشکل از دولتمردان تشکیل شده و حتما کارهای ریشه‌ای را انجام دهند؛ به‌دلیل استعداد بالا در کشور، اگر برنامه‌ریزی درستی انجام شود و بودجه مناسبی اختصاص پیدا کند، گرد و غبار به حداقل می‌رسد.

وی با بیان اینکه مقداری از گرد و غبارها از خارج از کشور وارد می‌شود، تاکید کرد: خیلی از این گردوغبارها منشاء‌ داخلی دارند و قطعاً کم‌کاری‌هایی باعث شد شرایط غیرقابل تحملی پدید آید و همه باید دست به دست هم دهیم تا این مشکل حل شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه اگر اقدامات در زمینه محیط زیست انجام نگیرد قطعاً عوارض بزرگتر و ناگوارتری را در بر دارد، تصریح کرد: تذکرات رهبر معظم انقلاب در زمینه مشکلات خوزستان باعث شده که کوتاهی دولت در این زمینه قابل پذیرش نباشد و امیدواریم همه ارگانها برای کم کردن گرد و غبار استان خوزستان بسیج شوند. 

علیمردانی درباره استفاده از مقره‌های نانویی در استان خوزستان گفت: گرد و غبار در خوزستان موضوعی جدید نبوده و قابل پیش‌بینی بود و باید قبل از این اتفاق، مقره‌های نانویی را حداقل به صورت آزمایشی به کار می‌بردند و توان کشور را در این زمینه می‌سنجیدند.

وی یادآور شد: مقره‌هایی نانویی مقرون به صرفه هستند؛ مسئولان وقتی به استفاده از مقره‌های نانویی توجه نکردند مجبور به یک کار اورژانسی یعنی مقره‌شویی شدند که هزینه بالایی را دربردارد.