کد خبر: ۳۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ 09 March 2017

به دنبال اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان هستیم

وزیر راه و شهرسازی با تاكید برآنكه وزارت راه وشهرسازی در پی اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان است گفت: آیین‌نامه كنترل ساختمان بیش از ۶ ماه است كه در امور زیربنایی دولت در حال بررسی است تا مهندسان پاسخگویی روشنی در برابر صاحب‌‌كار و مسئولیت طراحی و اجرا داشته باشند.
 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز پنجشنبه ۱۹ اسفندماه در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون ورود به حرفه صلاحیت مهندسان در پردیس دانشكده هنرهای زیبا در گفتگو با خبرنگاران اهداف برگزاری آزمون و اثراتی كه برگزاری آزمون‌های حرفه‌ای مهندسی در افزایش كمی و كیفی ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی دارد را تشریح كرد.

آخوندی گفت: مردم عزیز می‌دانند كه بزرگ‌ترین سازمان حرفه‌ای ایران سازمان نظام مهندسی ساختمان است و فارغ‌التحصیلان این رشته پس از آنكه از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند برای آنكه بتوانند ورود به حرفه پیدا كنند باید از روابط، مقررات و همچنین مسائل حقوقی و مسئولیت‌هایی كه در ارتباط با شهرداری، دولت یا كارفرمایان خود دارند آشنا شوند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رشته‌های مهندسی باید حتما آزمون حرفه‌ای بدهند تا مطمئن شویم كه می‌توانند در كار حرفه‌ای یك كار نهایی و كامل را به مردم و جامعه ارائه كنند به همین دلیل نیز همه‌ساله آزمون‌های حرفه‌ای مهندسی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینكه ۱۳۰ هزار مهندس در آزمون ورود به صلاحیت حرفه‌ای شركت كرده‌اند گفت: تنها ۲۴ هزار نفر در تهران شركت كردند و در تمامی استان‌های كشور این آزمون در ۵ رشته مهندسی ساختمان و در ۱۱ گرایش در حال برگزاری است.

آخوندی تصریح كرد: این آزمون یكی از مهم‌ترین آزمون‌هایی است كه در سطح حرفه‌ای در كشور برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با تاكید براینكه این وزارتخانه در پی اصلاح بنیادین در حوزه ساختمان است گفت: بحث آیین‌نامه كنترل ساختمان یكی از مباحث جدی است كه در وزارت راه و شهرسازی  مورد توجه و در حال پیگیری است. قاعدتا مردم در رسانه‌ها مباحثی همچون عدم شفافیت و مباحثی از جمله امضا‌فروشی را شنیده‌اند و اینكه رابطه شهرداری با مهندسان، رابطه بین مالك و مهندسان در چه وضعیتی است و تاچه حد حقوق مهندسان تامین می‌شود و همچنین چگونه ماموریت مهندسان در برابر جامعه تامین خواهد شد. به همین دلیل آیین‌نامه كنترل ساختمان در وزارت راه و شهرسازی تهیه شده كه آن را تقدیم هیئت وزیران كرده‌ایم.

آخوندی افزود: بیش از ۶ ماه است كه كمیسیون صنعت و امور زیربنایی دولت آیین‌نامه كنترل ساختمان در حال بررسی است.

وی ادامه داد: كاری كه انجام می‌دهیم این است كه رابطه بسیار شفافی را طراحی كنیم تا مهندسان در برابر صاحب‌كار پاسخگویی روشنی داشته باشند و مسئولیت آنچه را كه طراحی یا اجرا می‌كنند بپذیرند و بتوانند مسئولیت پذیرفته‌شده را در برابر بهره‌بردار و جامعه بیمه كنند.

سیاست‌گذار ارشد حوزه راه و شهرسازی تصریح كرد: رابطه مهندس با دولت، رابطه مهندس با شهرداری باید كاملا روشن باشد و آیین‌نامه كنترل ساختمان كه طراحی شده است در پی پاسخگویی و شفافیت در تمامی موارد ذكر شده است.

آخوندی اظهار امیدواری كرد تا این آیین‌نامه بتواند مراحل تصویب را به زودی در شورای وزیران بگذراند و از برخی ابهامات و عدم شفافیت‌هایی كه در حال حاضر در بازار مهندسی ساختمان مشهود است جلوگیری كند.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم رویداد خوبی را در بازار فعالیت‌های مهندسی كشور رقم بزنیم.