کد خبر: ۳۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ 21 March 2017

آب؛ مساله فراگیر جهان!

مسئولیت برنامه ریزی برای حفظ آب و محیط زیست به تنهایی مسئولیت وزارت نیرو، ایران و کشورهای منطقه نیست. این یک مسئولیت بین المللی است که در تک تک این ابعاد، هر سازمان، هر کشور، هرمنطقه و در نهایت تمام جهان دارای مسئولیت‌های متفاوتی هستند.
همه روزها برای کشور ایران روز ملی آب است؛ زیرا طبق مندرجات ثبت شده در کتب تاریخی، ایران از زمان‌های بسیار قدیم دچار مشکل کمبود آب بوده که برخی ناشی از تغییر اقلیم و برخی به خاطر ناحیه‌ای است که در آن قرار گرفته‌ایم.

حفر طولانی‌ترین حفاری‌های قنات در کشور ما بدون دلیل نبوده، برخی آمارها حکایت از آن دارد که طول حفاری‌های قنوات در ایران قدیم، بیش از فاصله زمین تا کره ماه، ‌ حدود ۳۳۰ هزار کیلومتر بوده و این نشان از آن دارد که دسترسی به آب در ایران از سال‌های گذشته با دشواری و اهمیت‌های خاصی‌هایی توأم بوده است.

از زمانی که جمعیت ایران کمتر از ۱۰ میلیون نفر بوده تا امروزکه حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت داریم، همچنان با مشکل کمبود آب مواجه هستیم.اینکه کشور ما از قدیم‌الایام با مشکل کمبود آب مواجه بوده و در زمان حاضر نیز ازاین مشکل رنج می‌برد و در آینده نیز با آن روبرو خواهد بود باید  در امر مدیریت و بهره‌وری آب نهایت استفاده را ببریم و در باز تخصیص آب به صنایع پر درآمد که می‌تواند ارزش افزوده بیشتری ایجاد کند سرملایه‌گذاری کنیم.

در همه حال بایستی از میزان آبی که استفاده می‌کنیم ارزش اقتصادی بیشتری بگیریم و بخشی از آن را به چرخه طبیعی بازگردانیم به‌عبارت دیگر حفاظت کمی و حفاظت کیفی آب از نیازهای اساسی انسان است زیرا بدون آب حیات انسان نابود می‌شود.

بایستی یک بازنگری استراتژیک کلان در برنامه توسعه کشور صورت گیرد تا بتوانیم تولید ناخالص ملی را با توجه به رشد جمعیت به نحوی تأمین کنیم که افزایش GDP برای حمایت کردن از جمعیت بیشتر به نحوی که تأمین نیاز به غذای بیشتر، لزوماً نیاز به آب بیشتر نداشته باشد صورت پذیرد.

در همین راستا در سه سال اخیر دفتر محیط زیست، ایمنی و بهداشت و امور اجتماعی وزارت نیرو EHSS ایجاد شده، در تصمیماتی که اتخاذ می‌شود، نظر وزارت نیرو بر اولویت دادن به محیط زیست است.

این تصمیمات دارای دو جنبه متفاوت در وزارت نیرو است که می‌توان به حفاظت از آب به جهت آسیب پذیر بودن آن از تغییر اقلیم و آلودگی‌های محیط زیست و تاکید بر حفاظت خاک اشاره کرد در مجموع وزارت نیرو در طرح دوستی با طبیعت و محیط زیست، برخی از ین طرح‌ها را به صورت داخلی و برخی را به صورت انجام تفاهم‌نامه‌های بین المللی برای کاهش تولید این گازها در دستورکار دارد.

به‌طور کلی مساله آب دغدغه تمام کشورهای جهان است که باید برای حل این موضوع یک اتحاد بین‌المللی صورت بگیرد تا بتوان این چالش بزرگ را برطرف کرد.
منبع: ایسنا
برچسب ها: آب، بحران آب