کد خبر: ۳۴۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۶ 22 March 2017

انباشت 85درصدی تقاضا در بازار مسکن

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان گفت:‌در 4 سال گذشته تنها نیاز 10 تا 15درصدی مسکن در جامعه پاسخ داده شده و نیاز 85 درصدی جامعه به سالانه یک میلیون مسکن روی هم انباشته شده است
ایرج رهبر با بیان این مطلب اظهار کرد:‌ به دلیل نبود تولید، توازن میان عرضه و تقاضا برهم خورده و به احتمال زیاد سال 96 و به ویژه از نیمه های آن شاهد افزایش قیمت مسکن خواهیم بود.

وی تصریح کرد:‌با توجه به انتخابات دوره دوازهم ریاست جمهوری بسیاری از متقاضیان در نیمه نخست سال دست نگه داشته و معاملات متوقف خواهد شد و باید دید دولت آینده چه برنامه ای برای تامین مسکن دارد و چه تسهیلاتی را ارائه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در نیمه نخست سال 96 همه در حالت انتظار به سر خواهند برد که بنابراین پیش بینی می شود در نیمه دوم سال معاملات افزایش یافته و بازار از رونق برخوردار شود.

وی بیان کرد: دولت به عنوان مسوول و متولی مسکن در کشور باید مسکن را در ریلی قرار دهم تا از رکود درآید وگرنه در آینده ای نه چندان دور با چالش جدی در این بخش مواجه خواهیم شد.

وی گفت: دولت یازدهم در زمینه برنامه های مسکن ضعیف عمل کرده است و به همین دلیل مسکن در رکود فرو رفت. طی این چند سال اعلام شده است که مسکن اضافی وجود دارد، از طرفی هم طرح جامع مسکن به این موضوع می پردازد که سالانه یک میلیون مسکن در کشور مورد نیاز است. این تناقض شکل گرفته به این دلیل است که برنامه خاصی ارائه نمی شود تا مشخص کند سهم مسکن های اضافی در برنامه جامع مسکن چقدر است و چگونه می توان به تعادل میان عرضه و تقاضا رسید.

وی ادامه داد:‌در سال نیازمند تامین حداقل یک میلیون مسکن برای افراد کشور هستیم که احتمالا به وزیر محترم آمار اشتباه داده اند که نیاز نیست مسکن جدید ساخته شود در حالی که وی نظریه پرداز است باید تجزیه و تحلیل کرده و در نهایت با بررسی دقیق اعلام کند که مسکن اضافه داریم.

رهبرتاکید کرد:‌مسکن از دیرباز تنها بخشی از صنعت بوده که بیش از 95 آن از سوی بخش خصوصی انجام می شده و با توجه به این مساله دولت و حاکمیت نباید در این بخش تصدی گری کنند بلکه امور را به بخش خصوصی بسپارند و تنها به وظیفه نظارتی خود عمل کنند.

وی تاکید کرد:‌دولت باید بستر را برای حضور بیشتر بخش خصوصی در بخش مسکن فراهم کند و با ارائه مناسب ابزارهایی مانند عوارض،‌مالیات  ، امکانات تشویقی،‌تسهیلات ،‌ زمین، صدور مجوز و ... این بخش را یاری کند.

وی گفت:‌‌دولت باید موانع را بردارد تا سرمایه گذار بری ورود به این بخش راغب شود در این صورت رقابت ایجاد شده و در نهایت مشتری برای خرید اقدام می کند.

این انبوه ساز اظهار کرد:‌در بخش مسکن از نظر بازار و خریدار مشکلی وجود ندارد و همان طور که گفته شد سالانه به بیش از یک میلیون واحد مسکونی نیاز است که باید در نظر داشت،‌ضرورت دارد تا دولت بستر را برای بخش خصوصی فراهم سازد

وی عنوان کرد:‌بازار مسکن نیاز به برنامه درازمدت دارد و تا این برنامه ریزی ها تدوین و اجرایی نشود، این بازار از رکود خارج نمی شود.

وی افزود: کارخانه های مرتبط با ساخت مسکن، اعم از سیمان، آهن، گچ و کاشی و غیره در حالت نیمه تعطیل هستند، از طرفی هم تقاضا در بازار مسکن هر سال رو به افزایش است. چنین وضعیتی به طور حتم در صورت انتقال مسکن از حالت رکود به رونق منجر به جهش قیمتی خواهد شد.