کد خبر: ۳۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ 27 March 2017

نیاز اهواز به مدیران و متخصصان با تجربه

چرا مسئولین شبکه و توزیع برق و آب و فاضلاب منتظر شدند تا وضعیت به آن شکل برسد؟ اگر آنها برنامه تعمیرات و نگهداری پیشگرانه بصورت دوره ای انجام میدادند حد اقل تلفات کمتر خواهد بود

*عبدالستار جوهری زاده:می دانیم که اهواز یه عنوان مرکز استان بزرگی بنام خوزستان ،بعنوان یک کلان شهرمعرفی شده است و لذا توقع مردم اینست که باتوجه به امکانات موجود بالقوه این شهر بعنوان یک شهر پر جاذبه برای سایر مردم استانها و حتی برای خارجی ها جهت بازدید و گردشگری باشد.

 اما متاسفانه این شهر فقط بعنوان یک شهر بین راهی در مسیر  شهرهای دیگری مانند ابادان و خرمشهر و دیلم و گناوه و امثالهم قراردارد و مسافران کمترین  تمایلی به ماندن با زمان بیشتر از یک یا دو روز را دارند. 
دلیل اصلی آن کمبود امکانات جاذبه ای و وضعیت نابسامان شهر از نظرسیما و منظر  شهری  ونبودن امکانات تفریحی  و استراحت برای خانواده ها و جوانان است.

 این را  بنده نمیگویم ..مسئوولین و متولیان امور شهر و مردم  و مسافرین میدانند که وضع همان است که نوشتم. ضعف قابل ملاحظه در امور اجرائیات شهرداری در رسیدگی به وظایف محوله که بعضا با تاخیر زیاد انجام میگردد و حتی بصورت ناقص .. نبودن قدرت کافی در تعیین تکلیف انجام طرح های توسعه و زیبا سازی شهر .. ضعف در جذب سرمایه ها برای بهبود وضع شهر و ده ها مورد دیگر ....

اینکه چند خیابان را بصورت ضربتی و  بدلیل بازدید فلان مسئول یا وزیر مملکتی و احتمال مسیر تردد ایشان از همان خیابان ها آسفالت می کنند یا اینکه اجرای بعضی پروژه ها که نباید به آن صورت اجرا گردد و یا بالاتر از آن هیاهوی ریزگردها که باعث  شد اکثر مسئولین مملکت و استان را به سمت اهواز تشریف بیاورند ومابقی قضا که خودتان بهتر می دانید 
 
آیا این سهل انگاری در امر مقاومت اقتصادی کمک کرده ؟ بنده سئوال میکنم که چرا مسئولین شبکه و توزیع برق و آب و فاضلاب منتظر شدند تا وضعیت به آن شکل برسد؟ اگر آنها برنامه تعمیرات و نگهداری پیشگرانه بصورت دوره ای انجام میدادند حد اقل تلفات کمتر خواهد بود اما گمان میکنم این برنامه بشکل صحیح انجام نگرفته است.. کاری که شده اینست که اهواز بخصوص .. از نظر مردم سایر استانها بعنوان بدترین شهر غیر قابل بازدید تلقی شده است .

بدون ورود به چزئیات سایر ضعف ها -که یکی از آنها اوج گرفتن فعالیت شورای شهر در روزها و یا هفته های منتهی به انتخابات مجدد است - لازم میدانم بعضی نقاط قوت در اجرای جاده های ساحلی و ساختن پل و تعریض پل کیانپارس است  را بازگو نمایم
 اما از طرف دیگر گله ای هست از بدقولی مسئولین که اعلام کردند فاز اول پل شهید بندر را ظرف 6 ماه انجام خواهد شد.اما اکنون یکسال و نیم از آن تاریخ می گذرد و ووعده در هوا ماند.. چرا؟ بنده جز ضعف مدیریتی دلیل دیگری نمی بینم و این همان فرموده رهبر معظم که تاکید داشتند کشور به مدیران قوی و کاربردی نیاز دارد. بیش از گذشته احساس می شود 

و اما پیشنهادات :
* ساختن اماکن  خانوادگی شامل :رستوران و محل استراحت به همراه مراکز تفریحی علمی و ورزشی و بازی های رایانه ای مفید در سراسر جاده های ساحلی و کنار رودخانه از طریق جلب سرمایه خصوصی ملی و یا خارجی  
*احداث شهر بازی ها و مراکز تفریحی  مدرن برای کودکان و جوانان بر اساس آخرین تکنولوژی های روز در مناطق منتخب و مناسب که ترجیحا. خارج از محدوده شهر و در مناطقی که دارای اب و هوای مناسب .
*تسریع در تکمیل طرحهای موجود مانند منطقه عامری و ادامه مسیر پل مهزیار و سامان دهی اماکنی در مسیر بلوار بهبهانی که یک شاهراه اصلی شهر اهواز محسوب میشود و با این وضع فعلی برای کسانی که از این مسیر تردد میکنند واقعا اسف بار است .

*محل نمایشگاه بین المللی اهواز اصلا مناسب نیست و زیبنده شهری مانند اهواز که یک قطب صنعتی و کشاوزی نمیباشد که علاوه بر ایجاد ترافیک شدید . فضای آن نیز جوابگوی نیاز نمیباشد .. باید به فکر آینده و توسعه باشیم و مبتلا به مشکلی مانند نمایشگاه تهران نباشیم.. بهترین جا میتوان بین کیانپارس و کیانشهر باشد.

* ساخت بازارچه های مناسب در چند منطقه اهواز تا مردم مجبور نشوند به مرکز شهر رفت و آمد کنند.. با این کار میتوان اشتغال خوبی برای مردم بی کار ایجاد شود.

* تسریع در تکمیل و یا اصلاح طرح های سیستم های آبرسانی و دفع فاضلاب در تمامی خیابان های اصلی و فرعی .

* رسیدگی دوره ای به وضعیت اسفالت خیابان های فرعی بخصوص با طرح مناسب جهت دفع آب باران و نه اینکه آب را در این خیابان ها جمع شود .
*با توجه به وضعیت اهواز از نظر گرد و خاک و گرما پیشنهاد می شود که طرح تامین اب غیر تصفیه شده برای شستن حیاط منازل و آبرسانی به درختان از طریق آب رودخانه تهیه و اجرا گردد..این امر منجر به صرفه در اب تصفیه شده و پروسه مربوطه و سایر مزایا.

* هدر رفتن بنزین که سرمایه ملی و استهلاک خودروها بدلیل اتلاف وقت آنها در یافتن پارکینگ یکی از نقاط ضعف موجود که میتوان با ایجاد چند پارکینک در مناطق مورد نیاز به این ضعف غلبه نمود.
* پیشنهاد میشود اعضای شورای شهر و شهرداران  بصورت دوره این به مناطق اهواز از این مناطق بازدید نمایند و در صورت امکان حلساتی با ساکنین تشکیل تا مشکلات را از نزدیک ملاحظه کنند.تجربه نشان میدهد که این صندوق های نقد و پیشنهاد که در ادارات نصب شده کاربردی ندارد.

در پایان این موضوع بد نیست اشاره کنم که یکی از ضعفهای موجود در شهرداری ها بخصوص واحدهای اجرائیات عدم پایبندی کامل به مقررات ملی ساختمان و اشکالات دیده شده در عملکرد آنها بخصوص مواردی مانند عدم توقیف عملیات ساختمانی بصورت کامل و عدم نصب تابلوی شناسائی ساختمان ها و نبودن ناظر جدید به موقع زمان انصراف ناظر اصلی و در کل عدم وجود هماهنگی مطلوب با سازمان نظام مهندسی ساختمان که خود این مطلب نیاز به بحث و بررسی زیاد دارد .
*عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان