کد خبر: ۳۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۰ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۶ 28 March 2017

انتقاد از غیبت سرپرست ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی

مقابله با ناایمن بودن ساختمان‌ها جهت کاهش خسارات و تلفات ناشی از حوادث طبیعی و ساختمانی، اخیرا به یک رسالت مهم در بین نهادهای متولی تبدیل شده است.
در این گزارش تعدادی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها  وضعیت ایمنی ساخت‌وسازها و چالش‌های موجود در این بخش را در استان‌های متبوع خود تشریح کرده‌اند.

نادر محمدزاده، مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان تهران:

ضعف مدیریت بهره‌برداری در ساختمان‌ها

اگرچه در بسیاری از ساختمان‌ها از لحاظ کیفیت و مدیریت بهره‌برداری دارای شرایط خوبی هستیم، اما ساختمان‌های زیادی هم هستند که در آنها برخی از این موارد و یا همه آنها رعایت نمی‌شود. یعنی در بسیاری از ساخت و سازهای استان تهران، ایمنی لحاظ نمی‌شود. برای نمونه برخی کارگاه‌ها در حین اجرای پروژه به اندازه کافی ایمن نیستند و در برخی از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، مقررات ملی به اندازه کافی در آنها رعایت نشده و همچنین در عموم ساختمان‌ها مدیریت بهره‌برداری مناسب اعمال نمی‌شود.

در بحث بهره‌وری بیشترین ضعف را در ساختمان‌ها داریم؛ اما چون نظارت عمومی و درخواست عمومی در بخش ساخت‌وسازها وجود دارد، تقریبا ایرادات کاهش یافته و به موارد جزئی محدود می‌شود. کمتر پیش می‌آید که یک ساختمان از ریشه دچار اشکالات اساسی باشد. در حین اجرای پروژه هم ایمنی کارگاه به صورت نسبی و نه کامل رعایت می شود.

.................

حیدر نوروزی، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان مازندران:

مشکلات مالی کارفرمایان، اولین مانع رعایت ایمنی

مشکلات و موانع موجود در مسیر رعایت ایمنی در ساخت وسازها بیشتر ناشی از مسائل مالی است. از طرفی در حال حاضر مشکل عمده دیگری که در بخش رعایت ایمنی وجود دارد، عدم آشنایی کارفرمایان با این موضوع است که با اطلاع‌رسانی در استان، این موضوع در حال فرهنگ‌سازی است.

..............

محبوب حیدری، مدیر کل راه ‌‌و شهرسازی استان اردبیل:

الزام نظام مهندسی به برخورد با مهندسان متخلف


وضعیت ایمنی در ساخت و سازها رضایت بخش نیست و ساخت و سازهای انجام شده از ایمنی مناسبی برخوردار نیستند، چون اکثر سازندگان جزو افراد غیرفنی و غیرمتخصص هستند و سواد و دانش لازم برای ساخت‌وساز اصولی و تخصصی را ندارند.

معضل دوم ما در استان مربوط به سازمان نظام مهندسی است که نظارت خوبی بر کیفیت و نحوه اجرای ساختمان‌ها ندارد. سازمان نظام مهندسی باید با آن دسته از مهندسان عضو نظام مهندسی که در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند، برخورد اساسی کند. چون لغو پروانه و محرومیت دوساله یا چندساله مهندس، دردی از ساختمان احداث‌شده را دوا نمی‌کند و مشکلی حل نمی‌شود. وزارت راه و شهرسازی باید اختیاراتی به ادارات راه و شهرسازی استان ها بدهد و کارکنانی جذب شود که نظارت مستمری بر اجرای پروژه ها داشته باشند.

......................

محمدمهدی بلوردی، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان کرمان:

ساختمان‌های قدیمی آسیب‌پذیرند

پس از وقوع زلزله بم در سال 1382 و تخریب ساختمان‌ها، تغییر نگرش هم در حوزه مهندسی و هم در ذهن مردم اتفاق افتاد و با تغییر آئین‌‌نامه 2800، هم اعداد و هم ضرایب آن مخصوصا در شتاب قائم و شتاب عرضی، تغییرات فاحشی کرد و روی افزایش ایمنی سازه‌ها بسیار تاثیر گذاشت. اما ساختمان‌هایی که در قدیم و تحت نظارت نسبی سازمان نظام مهندسی، ساخته شده‌اند، وضعیت نیمه‌مطلوب و نامطلوبی دارند. ساختمان‌های قدیمی و خشتی هم آسیب‌پذیرند و درصورت وقوع یک زلزله با شدت بالا آسیب می‌بینند. همچنین درصورت آتش‌سوزی، به‌دلیل باریک بودن عرض معابر کمک‌رسانی به آنها هم می‌تواند دچار مشکل باشد.

............

حجت اله غلامی، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان اصفهان:

تغییرات، ساختمان‌ها را ناایمن می‌کند

ساخت‌وسازهای جاری استان هیچ‌گونه مشکلی ندارند. عمده مسائل مربوط به بعد از پایان ساخت است و برخی مالکان با تغییراتی که می‌دهند، ایمنی ساختمان‌ها را به خطر می‌اندازند. لذا برای جلوگیری از این مسئله، قانون نظام‌مهندسی مبحث 22 یا بازرسی از ساختمان‌ها را مطرح کرده و ما هم درحال فعال کردن مبحث 22 یعنی بازرسی ساختمان‌ها هستیم.

ضوابط ساختمان‌های گذشته عمدتاً متفاوت بوده و با شرایط امروز همخوانی ندارد. بنابراین درصددیم تا ساختمان‌های خطرساز را شناسایی و رفع خطر کنیم. هم‌اکنون کمیته‌ای با ریاست استاندار تشکیل و قرار شده که مجموعه‌ای از مدیران مرتبط با مباحث ایمنی ساختمان شامل شهرداری، وزارت راه‌وشهرسازی، اداره استاندارد و نماینده دفتر فنی استانداری، ظرف یک ماه آینده فهرستی از ساختمان‌ها را که فاقد ضوابط ایمنی هستند و می‌توانند ایمنی ساختمان‌ها را به خطر بیندازند، اعلام کنند.

...............

علی خاوری، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان گیلان:

توجه مردم به رعایت ضوابط ایمنی بیشتر شده است

ما با کمبود قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌ها در حوزه تامین ایمنی ساختمان ها مواجه نیستیم، بلکه عمده مشکلات به ضعف وجدان کاری و فرهنگی و مشکل در اجرا و نظارت بر اجرا برمی‌گردد که این مشکلات در همه مناطق کشور وجود دارد.

هرچند وضعیت ایمنی ساختمان‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته و چند دهه قبل، کیفیت و رعایت مقررات ملی در تمام بخش‌ها ازجمله در بخش ایمنی بیشتر شده است، اما هنوز به وضعیت ایده‌آل در این بخش نرسیده‌ایم. امروز توجه مردم به رعایت ضوابط جلب شده و وظیفه نظارتی ما و متولیان اصلی ازجمله شهرداری‌ها هم حکم می‌کند که توجه بیشتری به این موضوع داشته باشیم. دولت هم باید تاحدی هزینه‌های این مهم را پرداخت کند و سوبسیدهایی در این بخش بدهد تا مشوقی برای مردم ایجاد شود.

..............

ابراهیم مبارک قدم، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان گلستان:

ضعف در تجهیز کارگاه‌ها و نصب حفاظ‌های ایمنی

متاسفانه بخشی از الزامات مندرج در مبحث 12 مقررات ملی ساختمان و سایر ضوابط موجود درخصوص ایمنی ساختمان‌ها رعایت نمی شود و این ضعف بیشتر در بخش تجهیز کارگاه‌ها، نصب حفاظ‌های ایمنی، تجهیزات فردی و همچنین گماردن یک نفر به عنوان سرپرست ایمنی در برخی از کارگاه‌ها قابل مشاهده است.

در این حوزه اقداماتی را به صورت مشترک با همکاری سازمان نظام مهندسی استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و اداره کل فنی‌و‌حرفه‌ای شروع و تفاهم‌نامه‌ای را در این بخش مبادله کرده‌ایم. براساس این تفاهم‌نامه یک کمیته ایمنی تشکیل شده و این کمیته ایمنی سه موضوع آموزش نیروهای فعال در کارگاه‌های ساختمانی و مهندسان ناظر، بیمه مسئولیت مدنی و رصد کردن آن دسته از کارگاه‌های ساختمانی را پیگیری می‌کند که در آنها نکات ایمنی رعایت نمی‌شود.

..............

مسعود مالکی، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی سیستان و بلوچستان:

ساخت و سازهای بدون ضابطه در بافت‌های فرسوده

ساخت و سازهای شهری در طول چند سال گذشته در این استان درحدود 40 تا 50درصد مقاومند. اما ساختمان‌های واقع در بافت‌های فرسوده از مقاومت چندانی برخوردار نیستند و این خانه‌ها بدون ضابطه ساخته شده‌اند؛ در حالی که 43 درصد از جمعیت شهری ما در بافت های فرسوده زندگی می‌کنند.

در حال حاضر نظارت‌ها در بخش بلندمرتبه سازی در حد بسیار مطلوبی است. آن تعدادی از مهندسانی هم که در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کنند، به شورای انتظامی معرفی می‌شوند و در پروژه‌هایی هم که ایرادات جزئی وجود دارد، به آنها اخطار داده می‌شود. به ویژه اینکه هم‌اکنون از سبک‌سازی و فناوری‌های نوین در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و کیفیت ساخت ارتقا یافته است.

............

علی اصغر بدیعی مقدم، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی خراسان شمالی:

رعایت ایمنی نیاز به یادآوری مستمر دارد

ایمنی در ساخت و سازهای استان به‌لحاظ رعایت مقررات ملی ساختمان، نحوه کارکرد و عوامل اجرایی و کارگران فعال در پروسه ساخت، تاحدودی رعایت می‌شود و بیمه هم در اکثر پروژه‌ها برقرار است. طی بازدیدهای مستمر از سوی اداره راه و شهرسازی هم نظارت عالیه انجام می‌شود و نیاز است که همچنان رعایت الزامات مقررات ملی ساختمان را یادآوری کنیم تا نیروهای فعال در حوزه عملیات و اجرا با مشکل مواجه نشوند.

اگر شرایط اقتصادی کارفرمایان در عرصه ساخت و ساز بهبود و منابع مالی آنها افزایش یابد، رعایت الزامات ایمنی هم شاید بیشتر شود، درغیر این صورت ممکن است شاهد اهمال نسبت به این الزامات باشیم.

..............

فرزاد رستمی، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان بوشهر:

ناامنی کارگاه‌ها، عمده‌ترین ضعف در ایمن‌سازی


برای ارتقای ایمنی در ساخت و سازها یکسری استانداردها باید اجباری شود. به طوری که در مرحله صدور پروانه‌ ساختمانی، رعایت ضوابط و مقررات الزامی شود تا درنهایت با اعمال نظارت سخت و جدی بر این موضوع، به فرهنگ تبدیل شود.

درمجموع نمی توان گفت که ایمنی به طور 100درصد در ساخت و سازها رعایت می شود و هنوز تا نقطه مطلوب فاصله داریم ولی این مهم به نسبت سال‌های گذشته بسیار بهتر شده و درباره مباحثی نظیر HSE، ایمن‌سازی ساختمان‌ها، ارتقای مهارت فنی کارگران، جلسات آموزشی توسط سازمان نظام مهندسی برگزار و اقدامات زیادی در این راستا انجام شده است.

ایمن‌سازی کارگاه‌ها ضعفی است که متاسفانه در حد انتظار ما رعایت نمی‌شود و ناامنی کارگاه‌ها و استفاده از کارگران غیرماهر و بی‌توجهی آنها به استفاده از لوازم و کلاه ایمنی در جریان کار عمده‌ترین ضعفی است که ما در بوشهر با آن مواجهیم.

صداوسیما می‌تواند در این بخش اطلاع‌رسانی کند و حوادث تلخی که پیش از این در اثر عدم رعایت اصول ایمنی رخ داده است، به مردم نمایش داده شود تا برای برخی از افراد درس عبرت شود.

............

قاسم قاسمی، مدیر کل راه ‌‌و شهرسازی چهارمحال و بختیاری:

ارتقای ایمنی با آموزش نیروهای ساختمانی

در بخش اعمال کنترل و نظارت، دچار یک‌سری مشکلاتی با سازمان نظام مهندسی استان هستیم. یعنی در اجرای پروژه‌ها علیرغم اینکه مهندسان ناظر و یا مجریان ذی صلاح متعهد می‌شدند، اما به صورت واقعی بر سر ساختمان‌ها حضور پیدا نمی‌کردند و به‌صورت صوری نقشه‌ها را مهر می‌زدند. امیدواریم با هماهنگی های انجام شده و برگزاری جلسات مکرر با سازمان نظام مهندسی استان، این مسائل حل شود. برای ارتقای ایمنی در ساخت و سازها باید بحث آموزش را به صورت جدی مورد توجه قرار دهیم و روی آموزش کارگران ساختمانی و سایر نیروهای فعال در مشاغل ساختمانی بهتر عمل کنیم تا نقاط ضعف موجود در این بخش هم مرتفع شود.

.............

اسماعیل صادقی، مدیر کل مسکن ‌‌و شهرسازی سمنان:

افزایش ایمنی با اجرای ماده 35

وضعیت ایمنی در ساخت و سازها به صورت نسبی مطلوب است و با توجه به سختگیری انجام‌شده در راستای اجرای ماده 35، وضعیت ایمنی ساختمان‌ها بهبود یافته است. به طوری که مهندسان به‌خصوص در مسائل مربوط به تاسیسات قبل از صدور پایان کار، درباره مسائل ایمنی سختگیری و کارفرما را موظف به رعایت مسائل ایمنی و سپس به آنها پایان کار ارائه می کنند.

با توجه به اینکه سازمان نظام مهندسی با برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز از طریق برخورد با مهندسان، همه آنها را موظف کرده تا کارفرمایان را مکلف به رعایت تمامی مسائل و الزامات ایمنی مطابق با ضوابط مقررات ملی ساختمان کنند، لذا مسائل ایمنی در این ساختمان‌ها رعایت شده است.

...........

کلیم‌اله وثوقی، مدیرکل راه ‌‌و شهرسازی استان زنجان:

تامین ایمنی یک ماموریت سنگین

در حال حاضر سطح ایمنی ساختمان‌ها به لحاظ تغییر و اصلاح ضوابط و آیین‌نامه‌ها متفاوت است. ساختمان‌های قدیمی با استناد به آیین‌نامه‌ها و استانداردهای زمان خاص خود ساخته شده‌اند و با ساختمان‌های امروز متفاوتند. ولی ساختمان‌هایی که در دو دهه اخیر و بعد از شکل‌گیری فعالیت‌های نظام مهندسی و ایجاد تغییرات در آیین‌نامه‌ها به ویژه آیین‌نامه زلزله ساخته‌شده‌اند، از نظر سازه‌ای از ایمنی قابل قبولی برخوردارند و کیفیت و نوع مصالحی که در آنها به کار رفته و رعایت آیین‌نامه‌ها در حد مطلوبی است.

اخیرا آیین‌نامه آتش‌نشانی هم به شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ابلاغ شده و اجرای آن به‌صورت جدی در ساختمان‌ها پیگیری می‌شود و تقریبا تمام ساختمان‌ها طبق این آیین‌نامه پایان کار دریافت می‌کنند. همچنین استاندارد آسانسورها از دیگر موضوعات موثر در تامین ایمنی ساختمان‌ها است و در هنگام صدور پایان کار برای ساختمان‌ها، اداره راه‌ و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری به طور جدی این موارد را مدنظر قرار می‌دهند.
منبع: صما