کد خبر: ۳۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ 17 April 2017

ایده‌پردازی درباره آب و انرژی در دانشگاه شهید چمران

جشنواره ایده‌های نوین آب و انرژی به همت انجمن‌های علمی بین رشته‌ای انرژی‌های پاک، گرافیک، محیط زیست و کتاب و اندیشه دانشگاه شهید چمران، امروز ۲۷ فروردین‌ماه افتتاح شد و تا یکم اردیبهشت ادامه دارد.
دکتر عبدالرحیم هوشمند معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در مراسم افتتاحیه اولین جشنواره ایده‌های نوین آب و انرژی، که  (یک‌شنبه، 27 فروردین‌ماه) در این دانشگاه برگزار شد، ضمن قدردانی از انجمن‌های علمی بین‌رشته‌ای و پارک علم و فناوری خوزستان برای تدارک این جشنواره اظهار کرد: بیشترین توجه من در معاونت فرهنگی به انجمن‌های علمی است و امیدوارم با افزایش فعالیت این انجمن‌ها بتوانیم تأثیرات مثبت بیشتری را در جامعه دانشجویان به‌وجود آوریم.
 
داریم به بیراهه می‌رویم!
 
وی با اشاره به اینکه موضوع این جشنواره ایده‌پردازی درباره آب و انرژی است، گفت: یک اقتصاددان انگلیسی می‌گوید "آب کالای عجیبی است و بقای بشر به آن وابسته است، اما کم‌ارزش‌ترین کالا نزد بشر است". حال الماس و طلا تأثیری در زندگی بشر ندارند، اما بسیار با ارزش هستند؛ یعنی ما داریم به بیراهه می‌رویم. در بسیاری از کشورها کمبود آب بحث اصلی امروزشان است و ایران نیز یکی از آن کشورها است که باید با کمبود آب و مشکلات ناشی از آن مبارزه کند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر اینکه در بسیاری از مناطق ایران کمبود آب وجود دارد، گفت: برخی از رودخانه‌ها در منطقه در حال جابجا شدن هستند و حجم آب در حال کم‌شدن است؛ بنابراین در آینده نزدیک مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت.
 
با هزینه‌های زیاد آب را از خوزستان انتقال می‌دهیم 
 
وی افزود: آب به‌خودیِ خود و بدون هزینه وارد خوزستان می‌شود. خوزستان یک منطقه جلگه‌ای بوده و جریان آب به سمت مناطق پایین‌تر در حرکت است. با وجود سطح وسیع اراضی در این جلگه می‌توانیم تولیدات کشاورزی عظیمی ایجاد کنیم؛ درحالی‌که ما با هزینه‌های بسیار زیاد این آب را انتقال می‌دهیم.
 
هوشمند با بیان اینکه یکی از دلایل کمبود آب افزایش جمعیت است، گفت: سالانه 400 میلیارد مترمکعب ریزش جوی داریم که حدود 270 میلیارد مترمکعب آن تبخیر می‌شود و حدود 140 میلیارد مترمکعب دیگر تجدیدپذیر و در اختیار ما است، اما از این مقدار حدود 90 میلیارد مترمکعب را استفاده می‌کنیم.
 
باید کمبود آب  را جدی بگیریم
 
وی ادامه داد: بسیاری از شاخص‌های بین‌‌المللی نشان می‌دهند که ایران دچار تنش آبی شدید است. ما باید این کمبودها را جدی بگیریم و این جشنواره نیز در راستای جمع‌آوری ایده در همین زمینه برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: ما در قبال خود و آیندگان مسئول هستیم و باید روش‌هایی را ابداع کنیم تا مقدار آب دسترس را به شکل درست مصرف کنیم؛ بیشترین میزان مصرف آب، اکنون در بخش کشاورزی است و ما باید به‌دنبال این باشیم که راندمان مصرف آب را در بخش‌های مختلف بالا ببریم و مقدار مصرف را کاهش دهیم. همین کار در زمینه انرژی نیز باید انجام شود.
 
عدم توجه به مراحل بهره‌برداری و نگهداری سدها در کشور
 
هوشمند تصریح کرد: هدف اصلی جشنواره این است که دانشجویان فکر کنند، مشکلات را بشناسند و وقتی از وضع موجود شناخت پیدا کردند، ایده بگیرند؛ اگر ما بتوانیم کمتر از یک درصد در مصرف کنونی آب صرفه‌جویی کنیم، می‌توانیم حجم عظیمی از آن را ذخیره کنیم یا بسیاری از اراضی را که تاکنون زیر کشت نرفته‌اند، زیر کشت ببریم. اگر این روند تا سال‌های بعد تداوم داشته باشد، آن‌گاه می‌توانیم ادعا کنیم که داریم پیشرفت می‌کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کشورهای در حال توسعه تمام همت‌شان بر احداث سد، کارخانه، جاده و ... است اما پس از مرحله ساخت، مراحل بهره‌برداری و نگهداری وجود دارد که توجهی به این مراحل نمی‌شود؛ به‌طور مثال سرمایه عظیمی برای سد دز در نظر گرفته شده بود که قریب به سه میلیارد متر مکعب آب ذخیره کند، اما این حجم ذخیره‌سازی پس از 10 سال به دو میلیارد مترمکعب رسید، یعنی یک میلیارد مترمعکب از این سرمایه‌گذاری از دست رفت.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امیدواریم در این جشنواره با ایده‌های شما دانشجویان بتوانیم به نکات مثبتی در زمینه مصرف بهینه آب و انرژی دست پیدا کنیم.
 
کمبود آب و منابع انرژی از چالش‌های مهم ایران
 
همچنین در این مراسم نیما مهدوی دبیر اجرایی جشنواره ایده‌های نوین آب و انرژی، با بیان اینکه این جشنواره توسط انجمن‌های علمی بین‌رشته‌ای و با پشتیبانی پارک علم و فناوری خوزستان برگزار می‌شود، اظهار کرد: کمبود آب و منابع انرژی از چالش‌های مهم تمام کشورها است که ایران هم با این مشکل روبه‌رو شده است.
 
وی افزود: هدف جشنواره پروراندن ایده‌های کاربردی و پژوهش در زمینه‌های آب و انرژی،‌ آشنایی دانشجویان با ایده‌های کاربردی در این زمینه، پرورش خلاقیت دانشجویان برای ایده‌پردازی و تشویق آن‌ها به پژوهش در این زمینه است که در نهایت منجر به رفع مشکلات آب و انرژی شود.
 
برنامه‌هایی برای ایده‌پردازی درباره آب و انرژی
 
دبیر اجرایی جشنواره ایده‌های نوین آب و انرژی ادامه داد: تمرکز ما بر پرورش ایده‌پردازی در دانشجویان است. محورهای برگزاری جشنواره عبارت از مدیریت هوشمند تأسیسات آب و انرژی، تولید هم‌زمان آب و نیرو، بهینه‌سازی مصرف آب، اندازه‌گیری و اصلاحات، راهکارهای اقتصادی در مصرف انرژی و مشارکت در مدیریت آب است.
 
مهدوی با بیان اینکه جشنواره تا یکم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، گفت: برپایی نمایشگاه، سمینار و ایده‌شو از برنامه‌های جشنواره هستند و هدف از برپایی نمایشگاه آشنایی دانشجویان با چگونگی اجرا و به عمل رساندن ایده است. سمینار نیز با هدف آشنایی دانشجویان با محورهای جشنواره و با عناوین ایده‌پردازی و کارآفرینی، بحران آب، معضلات اجتماعی و انرژی‌های تجدیدپذیر برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا