کد خبر: ۳۴۶۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۶ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ 18 April 2017

ضرورت ایجاد بورس یکپارچه معاملاتی مسکن

از آنجا که یکی از فلسفه‌های ایجاد بورس کشف قیمت کالا و یا در برخی موارد خدمات است، لذا تاسیس بورس برای تعیین و کشف قیمت برخی کالاها و خدماتی که روی آنها داد‌و‌ستدی صورت می‌گیرد می‌تواند منجر به شفافیت در آن بازار و ایجاد منافع مثبت برای طرفین معامله شود.
* مهدی آزادواری: در اين گذر، بورس مسكن كه در گذشته مورد مناقشات برخي از اصحاب بازار سرمايه، مجلس، وزارت راه و شهر‌سازي‌ و اتحاديه مشاوران املاك قرار گرفته بود را بايستي آغاز راه ايجاد شفافيت در معاملات مسكن و خروج از نوسانات غيرمعقول قيمت در اين حوزه دانست كه با تعامل بيشتر اين نهادها با يكديگر براي ايجاد بازار كارا در حوزه معاملات مسكن فراهم خواهد شد.

تا جايي كه ايجاد تعادل و شفافيت در انجام معاملات و فراهم كردن رفاه اجتماعي براي مردم در شرايطي كه يكي از دغدغه‌هاي اصلي آنها به‌خصوص اقشار كم‌درآمد، مسكن است، به‌دست فراموشي سپرده نشود. بر اين اساس با تعامل و همكاري نهادهاي مذكور و به دور از تقابل مي‌توان به ايجاد يك تحول انقلابي در حوزه معاملات مسكن دست‌يافت در غيراين صورت بايستي با بازار ناكارايي كه نفع آن تنها براي واسطه‌گران و سودجويان است روبه‌رو خواهيم شد.

لازم به ذكر است كه براي اجراي اين مهم، وجود يك آيين‌نامه معاملاتي بومي‌سازي‌ شده في‌مابين نهادهاي مذكور در راستاي بومي‌سازي‌ نحوه اجراي عمليات اين بازار براي كشف قيمت واقعي معاملات لازم و ضروري است، بدين معنا كه انجام عمليات يادشده به‌دور از آزمون و خطا باشد. به اين معنا كه نقش و وظايف هر نهاد مربوطه در آن به‌طور صريح مشخص و زمينه اعتماد‌سازي‌ براي كساني كه در اين بازار وارد مي‌شوند كاملا فراهم شود،

چرا كه امنيت در سرمايه‌گذاري يكي از مهم‌ترين شرايط حضور سرمايه‌گذاران در هر بازار است. گفتني است، ايجاد يك سيستم يكپارچه معاملاتي مسكن با توجه به رشد نوآوري و تكنولوژي در عرصه نوين مي‌تواند به‌عنوان گزينه‌اي مؤثر و كارآمد، هزينه‌هاي فرصت از دست‌رفته براي مشتريان را پوشش داده و صرفه‌جويي در هزينه، زمان و غيره را براي وي فراهم آورد.

*دبير كميسيون اقتصادي انبوه‌سازان مسكن تهران
منبع: همشهری