کد خبر: ۳۴۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ 20 April 2017

مشكل اصلي حوزه ساختمان تسلط سوداگري بر كيفيت است

مشكل اصلي حوزه ساختمان تسلط سوداگري بر كيفيت است زيرا ساخت و ساز در شرايط فعلي به يك كالاي سودآور تبديل شده است.
به گزارش سازه نیوز، منوچهر شيباني  در حاشيه نشست مديران و كارشناسان نظام مهندسي ادارات كل راه و شهرسازي منطقه سه كشور در گفت وگو با روابط عمومي سازمان افزود: بايد شرايط به گونه اي فراهم شود كه مقررات ساخت و ساز در نقاط مختلف كشور به صورت دقيق اجرايي شود.

وي اظهار كرد: اصلاح قوانين و مقررات موجود در حوزه ساخت و ساز، بهبود ضوابط فعاليت هاي حرفه اي، تدوين روش هاي اجرايي و تدابير ترويجي، توسعه ارتباطات دو سويه بين دست اندركاران ساخت و ساز از اولويت هاي وزارت راه و شهرسازي در سال جاري به حساب مي آيد.

شيباني تنها راه ارتقاء كيفي ساخت و ساز در كشور را رعايت دقيق مقررات ملي ساختمان و ضوابط شهرسازي دانست و گفت: حادثه پلاسكو باعث شد كه جامعه نسبت به رعايت قوانين و مقرارت حوزه ساخت و ساز حساس شود زيرا ممكن است در صورت بي توجهي حوادث مشابهي در كشور رخ دهد.

وي با اشاره به اينكه رعايت ايمني در حوزه ساخت و بهره برداري بسيار مهم و اساسي است، خاطر نشان كرد: ايمني در كارگاه هاي ساختماني كه در مبحث 12 مقررات ملي ساختمان و آئين نامه گارگاه هاي ساختماني به آن اشاره شده بايد به صورت ويژه مورد توجه قرار بگيرد.

مديركل دفتر سازمان هاي مهندسي و تشكل هاي حرفه اي وزارت راه و شهرسازي با اشاره به اينكه بايد فرهنگ سازي مناسبي در حوزه رعايت ايمني ساخت و ساز شكل بگيرد، افزود: ايمني ساختمان ها در حين بهره برداري نيز از جمله موضوعاتي است كه بايد عموم مردم به آن توجه كنند.

شيباني گفت: در شرايط فعلي ساختمان هايي كه عمر مفيد خود را از دست داده اند و به نوعي در بافت فرسوده قرار گرفته اند در كنار ساختمان هايي كه با اصول معماري روز دنيا ساخته نشده اند بيشتر ساختمان هاي كشور را تشكيل مي دهند.

وي در خصوص حمايت هاي دولت براي بازسازي ساختمان هاي فرسوده در كشور نيز گفت: هم اكنون توسط دولت تسهيلات مناسبي براي ترميم و بازسازي منازل مسكوني در اقصي نقاط كشور ارائه مي شود كه مردم مي توانند از آن ها به راحتي استفاده كنند.

مديركل دفتر سازمان هاي مهندسي و تشكل هاي حرفه اي وزارت راه و شهرسازي خاطر نشان كرد: در حوزه رعايت قوانين و مقررات ساخت و ساز رسانه ها نقش بسيار مهمي را ايفا مي كنند و مي توانند با آگاهي بخشي مناسب از بسياري از خطرات احتمالي جلوگيري كنند.

وي در خصوص برگزاري اين نشست اظهار كرد: اين نشست تخصصي براي انسجام ميان بخش هاي مختلف راه و شهرسازي در حوزه نظارت بر مقررات ملي ساختمان برگزار شد.


وي ادامه داد: بررسي موضوعات مربوط به مهندسي ساختمان، نحوه ساخت و ساز ساختمان ها در سطح كشور، صدور پروانه اشتغال، بررسي مصوبات كميسيون هاي مختلف استاني و ايجاد هماهنگي بيشتر ميان استان هاي مختلف از جمله اهداف اصلي برگزاري چنين نشست هاي تخصصي است.

نشست مديران و كارشناسان نظام مهندسي ادارات كل راه و شهرسازي منطقه سه كشور شامل استان هاي گلستان، يزد، خراسان رضوي، جنوبي و شمالي روز چهراشنبه در مشهد برگزار شد.