کد خبر: ۳۴۶۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ 23 April 2017

اجرای طرح مهندسی هوای سرد با مشارکت دو دانشگاه ایرانی و سوئدی

رئیس دانشگاه صنعتی همدان از اجرای طرح راه‌اندازی مهندسی هوای سرد با مشارکت دو دانشگاه ایرانی و سوئدی خبر داد.
دکتر محمود نیلی، روز شنبه (٢ اردیبهشت) در نشست وزیر علوم با هیأت رئیسه و مدیران دانشگاه صنعتی همدان، از طراحی چشم‌انداز توسعه دانشگاه صنعتی همدان خبر داد و اظهار کرد: تدوین سند راهبردی 10 ساله و برنامه عملیاتی پنج ساله دانشگاه با تکیه بر ارتقای رتبه دانشگاه به رتبه دهم دانشگاه‌های صنعتی کشور از حیث تاثیرگذاری و مهارت آموزی، افزایش 2.5 برابری درآمدهای اختصاصی دانشگاه و جذب خیرین برای تامین 20 در صد هزینه های دانشگاه تدوین شده است.

وی به بازخوانی ارتباط صنعت و دانشگاه در این سند اشاره کرد و ادامه داد: از طریق  ورود به طرح‌های نوظهور و دخالت دادن مدیران صنایع در آینده‌نگری دانشگاه، می توان ارتباط صنعت و دانشگاه را بهبود بخشید.

نیلی، توسعه رشته‌های بین‌دانشگاهی با تکیه بر رفع نیازهای منطقه با همکاری دانشگاه‌های دیگر را از برنامه های این چشم‌انداز دانست و تصریح کرد: ارتقای سطح کارآیی آزمایشگاه‌ها از طریق راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی از دیگر اهداف این برنامه است.

وی در ادامه راهبرد اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید در زمینه مشارکت‌محوری و جذب خیرین را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: تغییر نگرش در برنامه‌سازی و بودجه‌ریزی دانشگاه از دولت‌محوری به مشارکت‌محوری و حضور خیرین از نکات بارز فعالیت دولت در چهار سال اخیر بوده که مصداق آن حضور بنیاد علوم و هنر فرشچیان در تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی همدان است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان عنوان کرد: عقد توافق‌نامه با بنیاد علوم و هنر فرشچیان برای تکمیل دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین فرشچیان با تعهد 35 میلیارد ریالی در راستای جذب خیرین بوده است.

وی تغییر روابط صنعت و دانشگاه را از دیگر راهبردهای اساسی دانشگاه صنعتی دانست و اظهار کرد: مدیران صنعت به عنوان مشاوران دانشگاه در برنامه‌ریزی‌های آتی سهیم و دخیل هستند و خوشبختانه در حال حاضر 3 شرکت بزرگ استان و یک شرکت بزرگ کشور در برنامه‌ریزی دانشگاه صنعتی سهم دارند.

وی همکاری سازنده با سایر دانشگاه‌های کشور را از دیگر فعالیت‌های ارزنده این دانشگاه دانست و افزود: ایجاد رشته مکاترونیک با دانشگاه تربیت مدرس در راستای کاهش هزینه‌ها در تربیت نیروی ماهر بوده است.

وی از همکاری ملی و بین‌المللی دانشگاه صنعتی همدان در راستای رفع نیازهای منطقه خبر داد و خاطرنشان کرد: ایجاد مرکز تحقیقات مهندسی سرد با همکاری دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه لولوآ سوئد در همین راستا و در جهت رفع نیازهای منطقه بوده است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان احداث و تجهیز آزمایشگاه مرکزی به متراژ 2200 مترمربع را از دیگر اقدامات مهم دانشگاه صنعتی در سه سال اخیر دانست و گفت: راه‌اندازی آزمایشگاه تکنولوژی برتر TGAو DSC و DTA  در استان و راه اندازی ١١ آزمایشگاه آموزشی با رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال ٩٢ از دیگر اقدامات مهم دانشگاه صنعتی همدان در سالیان اخیر بوده است.

وی از بهبود ۶۰ درصدی نسبت عضو هیأت علمی به ازای دانشجو خبر داد و تصریح کرد: افزایش تعداد دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به میزان ٩ برابر، درخشش فارغ التحصیلان دانشگاه در کنکور سراسری با کسب رتبه‌های تک‌رقمی و برگزاری دوره‌های اجباری HSE با پوشش 100 درصدی دانشجویان برای نخستین بار در ایران از دستاوردهای مهم دانشگاه در حوزه آموزش بوده است.

نیلی، از عقد توافق‌نامه و قراردادها با دانشگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی خبر داد و عنوان کرد: اجرای طرح مشترک راه‌اندازی رشته مکاترونیک با دانشگاه تربیت مدرس، اجرای طرح مشترک راه اندازی مهندسی هوای سرد با مشارکت دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه لولوآ سوئد، اجرای طرح پوشش زیردریایی‌ها با وزارت دفاع، اجرای طرح فناورانه ارزیابی پتانسیل بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست استان همدان با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اجرای طرح راه‌اندازی کانون شکوفایی و نوآوری و مرکز رشد با مشارکت پارک علم و فناوری استان، اجرای طرح‌های صنعتی و کاربینی و کارورزی دانشجویان با اتاق بازرگانی استان همدان و بسته کارآفرینی اشتغال فارغ‌التحصیلان با همکاری صندوق مهر امید، از مهمترین تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای دانشگاه در سه سال اخیر بوده است.
منبع: ایسنا