کد خبر: ۳۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ 24 April 2017

ارتقا جایگاه نظام کاردانی مطالبه مشترک وزارت راه و سازمان

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی از برگزاری جلسه مشترک میان سازمان نظام کاردانی کشور و وزارت راه و شهرسازی خبر و داد و گفت: در این نشست موضوعاتی چون تبیین جایگاه سازمان نظام کاردان ها، بررسی چالش‌های جمعیت کاردان‌های کشور و توجه به الزام اجرای ماده 29 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مطرح شد.
داراب صفری ضمن بیان مطلب فوق افزود: نشست مذکور در تاریخ دوم اردیبهشت سال جاری با حضور عباس آخوندی- وزیر راه و شهرسازی و حامد مظاهریان - معاون امور مسکن و ساختمان برگزار شد که چکیده این نشست شامل حل مشکلات نظام کاردان‌ها و توجه الزام به ماده 29 آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان بوده است.

وی گفت: در این جلسات مطالب ارزنده در خصوص دغدغه‌های کاردان‌ها صحبت شد. در ابتدای جلسه حامد مظاهریان گزارشی از عملکرد سازمان نظام کاردان‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی وزارت راه و شهرسازی ارائه داد و نیز وزیر راه و شهرسازی با حمایت همه‌جانبه خواستار ارتقای جایگاه سازمان نظام کاردانی شد.

صفری در این خصوص تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی در جلسه یادشده با انتقاد از عدم اجرای صحیح ماده ۲۹ قانون نظام‌مهندسی ساختمان گفته است که نیاز به بازنگری جدی در قانون نظام‌مهندسی ساختمان احساس می‌شود که اگر بتوانیم صنوف ساختمانی را سازمان‌دهی کنیم فضا برای به‌کارگیری مهارت‌های واقعی در حوزه ساخت‌وساز و اجرای صحیح کار گشایش می‌یابد؛ بر اساس این ماده بین یک فرد حرفه‌ای و اصناف تفکیک قائل شده اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد این است که هیچ تفاوتی بین یک فرد و یک صنف وجود ندارد که ریشه‌ای‌ترین مشکل ساخت‌وساز کشور همین موضوع است.

به گفته صفری، وزیر راه و شهرسازی در جلسه نظام کاردانی ها، خواستار توجه ویژه به اجرای ماده 29 قانون نظام‌مهندسی ساختمان در کوتاه‌ترین مدت بوده است و تاکید داشته که هر چه سریع‌تر از کاردان‌های نظام ساخت‌وساز حمایت معنوی و مادی به عمل آید.

رئیس شورای مرکزی نظام کاردانی همچنین ضمن قدردانی از توجه ویژه وزارت راه به سازمان نظام کاردانی و بررسی حل چالش های جمعیت کاردان های ساختمانی کشور گفت: اگرچه وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم تلاش‌های زیادی برای رسمیت بخشیدن به سازمان کاردان‌ها انجام داده است اما هنوز هم این سازمان در جایگاه اصلی خود قرار ندارد و اعضای این سازمان مغموم شدند.

صفری افزود: درحالی‌که در دنیا، کاردانان (تکنیسین‌ها) و مهندسان، هرکدام جایگاه خود را در امور ساختمانی دارند، در ایران به کاردان‌های فنی ساختمان بهاداده نشده و جایی برای آن‌ها در زنجیره ساخت‌وساز در نظر گرفته نشده است تاجایی که استفاده نکردن از کاردان‌های فنی ساختمان در ساخت‌وساز، موجب شده تا جامعه کاردانی، به دنبال ادامه تحصیل تا مقطع مهندسی رفته و این امر موجب شده تا هرم نیازهای صنعت ساختمان به هم ‌ریزد.

وی گفت: باید نظام آموزشی کشور چه در حوزه ساختمان و چه حوزه‌های دیگر، خود را با نیاز و ظرفیت نیروی انسانی هماهنگ و به میزان لازم نیرو تربیت کند و اگر در نظر گرفته شود که به چه تعداد مهندس ساختمان در کشور نیاز داریم، این مسئله موجب کاهش تمایل گرفتن مدرک مهندسی از یک‌سو و اجبار در به‌کارگیری نیروهای کاردانی در ساخت‌وساز از سوی دیگر می‌شود.

وی هم‌چین بابیان اینکه مسئولان باید نقش کاردان‌ها در ساخت‌وساز را باور کنند گفت: متأسفانه عدم توجه به کاردانان نظام ساختمان موجب شده تا به لحاظ آماری در این بخش ریزش داشته باشیم که این موضوع نگران‌کننده است.

وی در این خصوص تصریح کرد: در حال حاضر عدم کیفیت ساخت‌وسازها در دستان کاردان‌ها است تأکید کرد: بیشتر این کاردان‌ها به‌صورت تجربی مسائلی را آموزش دیدند که دارایشان و ارزش بسیار والایی است.

صفری بابیان اینکه بخش عمده فعالیت‌های ساختمانی توسط افرادی انجام می‌شود که نه مهندس هستند و نه کاردان افزود: حتی در برخی موارد افرادی که فعالیت‌های ساختمانی را انجام می‌دهند ابتدایی‌ترین اطلاعات مهندسی را ندارند به‌طوری‌که حتی کارگر ماهر هم نیستند که نتیجه آن بروز پدیده‌های مختلف در ساختمان‌ها شهر است.

وی با بیان اینکه نباید وضعیت و شرایط به گونه یا باشد که کاردان‌ها تنها به دلیل عدم دست یابی به شغل مناسب به دنبال مدرک گرایی باشند تاکید کرد: دوره مدرک گرایی به سر رسیده در حال حاضر بیشتر از ساخت و سازهای کشور در بدترین شرایط ساخته و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد بنابراین استفاده از اعضای نظام کاردانی می‌تواند حلقه گمشده این مسئله باشد.
منبع: صما