کد خبر: ۳۴۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ 25 April 2017

درخشش دو جوان اهوازی در مسابقه طراحی بنیاد معماری میرمیران

یکی از میراثی که میرمیران برای ما گذاشت طرح مجموعه فرهنگی تپه های عباس آباد بود. این طرح نخستین طرح مصوب شورای عالی شهر سازی است و در بدترین شرایط در اواخر دوره اصلاحات تصویب شد. امروزه پارک آب و آتش و پل طبیعت از نتایج مثبت این طرح هستند.
در جریان برگزاری آیین اختتامیه مسابقه طراحی مفهومی یازدهمین دوره جایزه بنیاد معماری میرمیران تحت عنوان ” معماری پاسخگو ” که همزمان با بزرگداشت روز معمار در سالن استاد شهنار خانه هنرمندان ایران برگزارگردید ؛ طرح مشترک معماری مهندس مهدی امیری و مهندس روح الله کاشی دو جوان اهوازی به عنوان برگزیده اعلام شد.



 دراین مراسم  ،”پیروز حناچی، معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم گفت: در این مراسم باید یادی کنم از سید هادی میرمیران که جایشان واقعا امروز در میان ما خالی است اما یادشان همواره با ما است. او انسان بزرگی بود و نقش ماندگاری از خود به جا گذاشت. هیچ وقت یادم نمی رود زمانی که زلزله بم اتفاق افتاد با این که نشانه های عارضه ای که به آن دچار شد در او مشهود بود اما او در این شرایط نیز دلش برای وطنش می تپید و راهی بم شد تا خودش ناظر شکل گیری گروه بازسازی بم شود.

حناچی تصریح کرد : یکی از میراثی که میرمیران برای ما گذاشت طرح مجموعه فرهنگی تپه های عباس آباد بود. این طرح نخستین طرح مصوب شورای عالی شهر سازی است و در بدترین شرایط  در اواخر دوره اصلاحات تصویب شد. امروزه پارک آب و آتش و پل طبیعت از نتایج مثبت این طرح هستند.

این مقام مسئول  در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت ادبیات و معماری در فرهنگ و تمدن ایرانی گفت: امروزه اگر ما از معماری مان راضی نیستیم این موضوع را باید براساس وضیعت موجود در جامعه بررسی کنیم و امروزه معماری در جهان معناهای مختلفی پیدا کرده است و سهم بسزایی دراقتصاد کشورها دارد ما باید به این موضوع بیش از گذشته بهاء بدهیم.

وی  دربخش پایانی سخنان خود با اشاره به سازه پلاسکو و واقعه دلخراشی که در ماه های پایانی سال رخ داد و شاهد فرو ریزی این بنای و از دست دادن جان آتشنشان ها بودیم گفت: پس از فرو ریزی این بنا صحبت های متعددی پیرامون این موضوع که به جای پلاسکو چه سازه ای بسازیم در شورای عالی شهر سازی مطرح شد اما ما در نهایت تصمیم گرفتیم براساس فراخوانی که اعلام خواهیم کرد از همه اهل فن بخواهیم که به ما کمک کنند تا سازه ای بسازیم که یاد و خاطره واقعه پلاسکو را از طریق معماری در اذهان مردم جاودانه کنیم.

 در بخش پایانی مراسم یازدهمین دوره مسابقه میرمیران تقدیر به عمل آمد  مهدی امیری و  روح الله کاشی ، دو جوان اهوازی هستند که طرح آن ها در یازدهمین دوره جایزه معماری میر میران به عنوان طرح منتخب معرفی و ازسوی بنیاد معماری میر میران به آنها لوح یادبودی اهدا شد .

گفتنی است بنیاد معماری میرمیران به تمايل قلبي و سفارش زنده ياد « مهندس سيد هادي ميرميران » ، جهت اشاعه و ترويج ذهنيت ها ، تداوم و تكامل معماري نوين ايران به نام « بنياد معماري ميرميران» پايه ريزي گرديد .

 يكي از برنامه‌هاي اساسي این بنیاد که به تأييد و تصويب هيئت امناء آن بنياد رسيده است ، اهداي جوايز سالانه اي تحت عنوان « جايزه بنياد معماري ميرميران »‌ مي‌باشد كه در اولين دورة آن كه در هفته معمار و مقارن با سالگرد آن زنده ياد در ارديبهشت سال ۸۶ برگزار گرديد ، جوايز نفيسي به همراه لوح تقدير به نفرات اول تا سوم آزمون سراسري و دانشگاه آزاد اسلامي در رشته معماري اهداء شد و علاوه بر آن ، با اهداء لوح تقدير از نفرات اول پذيرفته شده در كليه دانشكده هاي معماري سراسر كشور نيز قدرداني به عمل آمد .
منبع : شهر نیوز