کد خبر: ۳۴۷۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ 27 April 2017
در نشست خبری هفته گرافیک؛

تسیلت مدیرکل ارشاد به هنرمندان خوزستان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: برنامه‌های هفته گرافیک در اهواز به کوشش و همت هنرمندان گرافیست و با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز انجمن هنرهای تجسمی از 9 تا 13 اردیبهشت 96 اجرا می‌شود.
محمد جوروند در نشست مطبوعاتی هفته گرافیک  با اشاره به اهداف برگزاری هفته گرافیک اظهار کرد: ایجاد ارتباط میان طراحان گرافیک پیشکسوت و نوپا، شناخت و بررسی روند طراحی گرافیک اهواز در دو دهه اخیر، شناخت و معرفی هنرمندان گمنام، بررسی روند آینده گرافیک اهواز، شناخت نقاط قوت و ضعف گرافیک اهواز و ایجاد تعامل بیشتر بین هنرمندان و جامعه موضوعاتی هستند که در دل برگزاری این هفته به دنبال رسیدن به آن‌ها هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان خاطرنشان کرد: ما در استان هنرمندان گرافیست بسیاری داریم که می‌توانند تجارب خود را به هنرمندان نوپای این رشته اندیشه‌ای منتقل کنند. 

او با اشاره به آخرین وضعیت موزه هنرهای معاصر اهواز بیان کرد: خوشبختانه با حمایت استاندار خوزستان و پیگیری‌های بنده، برای موضوع موزه وکیل اختیار کرده‌ایم و امیدواریم کارها تا به سرانجام رسیدن قضیه به خوبی پیش رود.

جوروند تصریح کرد: طی بازدید اخیری که معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از موزه داشت وضعیت این مکان را اسفناک توصیف کرد و بنا بر آنچه او برای ما تعریف کرد و عکس‌هایی که از این مکان گرفت و ما آن‌ها را رؤیت کردیم جا دارد به هنرمندان تسلیت بگوییم! آنچه از عکس‌های موزه برمی‌آید حاکی از این است که وضعیت موزه بسیار اسفناک و اندوه‌بار است و این عکس‌ها خیانت محض بخش خصوصی را به تصویر می‌کشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: کارهایی که در موزه در حال انجام است علاوه بر این که تخلف از قرارداد محسوب می‌شود، جرم نیز است. آویزان کردن لباس روی نرده‌های داخلی موزه اصلاً قابل تحمل نیست و بهره‌بردار موزه باید برای این کارهای زشت جواب پس دهد.

وی با تأکید بر لزوم ایجاد تعامل بیشتر بین هنرمندان و جامعه اظهار کرد: باید زمینه‌ای فراهم آید تا عامه مردم به نمایشگاه هفته گرافیک راه پیدا کنند. ضمن اینکه این را نیز باید بگویم که برگزاری نمایشگاه هفته گرافیک در مکانی غیر از موزه هنرهای معاصر خود نوعی اعتراض خواهد بود.

همچنین ناصر چنانی معاون هنری مدیر‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در این نشست با اشاره به روند بازپس‌گیری موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: قطعاً به محض طی شدن مراحل قانونی و حقوقی بازگرداندن موزه، گنجینه آن نیز فعال خواهد شد و با تحقق این موضوع بخشی از نگرانی‌ها در خصوص آثار فاخر تولیدشده برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به این‎که در حوزه گرافیک خوزستان خوشبختانه رویش‌های خوبی را شاهد بوده‌ایم، گفت: این رویش‌ها امروز به یک گنجینه و سرمایه انسانی، فرهنگی و هنری در استان تبدیل شده است.

معاون هنری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این‎‌که بخش هنرهای تجسمی را برای سال 96 بسیار ویژه‌ درنظر گرفته‌ایم،‌ از برگزاری جشنواره‌های تجسمی پس از وقفه‌ای 9 ساله خبر داد و افزود: امیدواریم در سایه برگزاری این رویداد، ظرفیت‌های خوب استان را بیش از پیش معرفی کنیم.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم با درایت خوب مردم،‌ شاهد انتخاب یک شورای شهر برنامه‌ریز باشیم و این شورا بتواند یک چشم‌انداز برای توسعه همه‌جانبه فرهنگ شهر اهواز داشته باشد.

محمد فلسفی، دبیر رویداد هفته گرافیک در اهواز نیز در این نشست با بیان اینکه جای خوشحالی است که این رویداد برای دومین سال متوالی قرار است برگزار شود افزود: امسال با رویکردی جدید هفته گرافیک را برگزار خواهیم کرد و اهداف بزرگتری را نیز در نظر داریم.

وی با بیان این‎که به لحاظ تولید هنرمند در مضیقه هستیم اضافه کرد: سال‌ها است که خروجی هنرمندان ما در استان به صفر رسیده و این در حالی است که زمانی بسیاری از هنرمندان در سطح کلان کشور، از خطه خوزستان بودند. ما باید با سازوکاری مناسب این روند معیوب را اصلاح و کاری کنیم که هنرمندان بااستعداد استان شناسایی، معرفی و مشغول به تولید اثر شوند. ما بر اساس مسوولیت تصمیم گرفتیم سازوکاری را ارائه دهیم تا به واسطه آن هنرمندان را بیشتر بشناسیم و آن‌ها را در جهت تولید اثر به کار بگیریم تا سال آینده پشتوانه‌های فراوانی در این حوزه داشته باشیم.

دبیر رویداد هفته گرافیک در اهواز در ادامه عنوان کرد: امسال و در پی فراخوانی که صادر کردیم، خوشبختانه تعداد آثار ارسال‌شده به دبیرخانه رویداد هفته گرافیک بسیار بیشتر از سال گذشته بود و بیش از 700 اثر از 81 هنرمند به دبیرخانه جشنواره رسیده که 100 اثر از بین آن‌ها برای نمایشگاه انتخاب شده است؛ این در حالی است که تعداد کل آثار ارسالی به دبیرخانه در سال گذشته تنها حدود 200 اثر بود.

وی افزود: برای طراحی پوستر این رویداد نیز فراخوانی صادر کردیم که در پی آن71 اثر به دبیرخانه ارسال شد که داوری آن‌ها توسط مدرسین دانشکده هنر دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت که در نهایت اثر محمد سلج محمودی به‌عنوان پوستر نهایی رویداد انتخاب شد.

فلسفی اظهار امیدواری کرد: نمایش آثار هنرمندان در رویداد هفته گرافیک، جایگاه این هنر را در استان مشخص کند.

وی بیان کرد: جای خوشحالی است که حمایت متولیان هنر استان را پشت سر خودمان داریم و احساس می‌کنیم که از جانب آن‌ها حمایت می‌شویم، ولی واقعیت این است که این مقدار حمایت کفایت نمی‌کند. هنرمندان، هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ سخت‌افزاری در مضیقه هستند؛ کما این‌که هنرمندان تجسمی از مکان اصلی خود که متعلق به خودشان است نیز محروم هستند.

این طراح گرافیک در خصوص فضای نامناسب بصری شهر اهواز و این‌که چرا میان شهرداری و سازمان زیباسازی تعاملی در راستای استفاده از هنرمندان جهت بهبود فضای بصری شهری وجود ندارد، تصریح کرد: ما سال‌ها تلاش کردیم که ارتباط بین هنرمندان و شهرداری را مستحکم کنیم؛ چرا که فضاهای نابهنجاری که به لحاظ بصری در شهر وجود دارند بسیار آزاردهنده هستند. متاسفانه افراد بسیار نالایق و غیرمرتبط در شهرداری به کار گرفته می‌شوند که نه تنها با حوزه هنر آشنایی ندارند بلکه خرج کردن در هنر را نیز برای خود قابل پذیرش نمی‌دانند.

وی افزود: مدتی پیش با مسوول سازمان زیباسازی صحبتی در خصوص مجسمه‌های شهری داشتم و از او گله کردم. بهترین فضاها و مکان‌های شهر این قابلیت را داشتند که از مجسمه‌هایی پر شوند که ساخته مجسمه‌سازان این خطه هستند، اما متاسفانه بهترین نقاط شهر را به موزه مجسمه‌های نظامی تبدیل و مجسمه‌هایی را نصب کردند که هیچ‌کس اجازه جابجایی آن‌ها را ندارد و این مصداق خیانت به هنرمندان استان است.

دبیر رویداد هفته گرافیک در اهواز در پاسخ به این سوال که نمایشگاه هفته گرافیک امسال در چه بخش‌هایی برگزار می‌شود گفت: پوستر، نشانه، صفحه‌آرایی، تایپوگرافی و طراحی روی جلد کتاب موضوعاتی هستند که هنرمندان در نمایشگاه ارائه خواهند کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: جهت مکان برگزاری رویداد نیز به دلیل این‌که موزه را در اختیار نداشتیم، یک هفته تور رییس‌گردی برگزار و به ادارات مختلف مراجعه می‌کردیم تا بتوانیم مکانی را برای برگزاری رویداد اختیار کنیم اما متاسفانه به در بسته خوردیم. در نهایت به هر نحوی که بود توسط یکی از دوستان، اسپانسری خصوصی یافتیم و آن اسپانسر، محلی را در خیابان 16 کیانپارس اهواز در اختیار ما قرار داد.

فلسفی در ادامه گفت: قرار بود رویداد هفته گرافیک تنها در اهواز برگزار شود اما به همت اداره‎‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و انجمن هنرهای تجسمی قرار شد این رویداد در آبادان، دزفول، بهبهان، شوشتر و شوش نیز برگزار و آثار به این شهرها نیز فرستاده شوند.


منبع: ایسنا