کد خبر: ۳۴۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ 27 April 2017

۱۲۶ هزار کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۱۲۶ هزار کلاس درس در کشور نیازمند نوسازی و مقاوم سازی است که برای آن ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
 
محمد تقی نظرپور معاون وزیر آموزش و پرورش در حاشیه برگزاری جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان قزوین به سوالات مختلف در زمینه مدارس مخروبه و نقش خیرین در ساخت فضاهای آموزشی پاسخ داد.

# کیفیت ساخت و سازها درفضاهای آموزشی چقدر مورد توجه است قرار دارد و آیا از معماران شاخص استفاده می شود؟

در شرایط کنونی متاسفانه باید پرسید چرا مدارس ما از ماندگاری کمی برخوردارند و چرا تکنولوژی و دانش لازم را در ساخت و ساز بکار نمی گیریم و مصالح استاندارد را استفاده نمی کنیم و چرا ناظرین تجارب کافی ندارند یا معماران خوش سلیقه را بکار نمی گیریم.


باید اذعان کرد تخریب و بازسازی مدارس با قدمت کمتر از ۴۰ سال زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست و احداث مدارس ماندگار با معماری ایرانی واسلامی از ضروریات است درحالی که برخی از مدارس در معماری حرفی برای گفتن ندارند.

مدارس احداثی توسط این سازمان بخاطر استحکام در برابر بلایای طبیعی مقاوم ترندلذا مکان یابی صحیح پروژه ها، توجه به معماری ماندگار، استفاده ازتکنولوژی جدید، پرهیز از تیپ سازی مدارس وتبعیت از معماری بومی باید مورد توجه جدی همکاران فنی باشد.

مدرسه ارزان ساختن افتخار نیست بلکه ساخت مدارس خوب، بادوام، زیبا و با نشاط جزء افتخارات است هرچند هزینه بالایی داشته باشد لذا استفاده از پیمانکاران توانمند متخصص که توانایی مالی و سلامت کاری داشته باشند مورد تأکید است.

همچنین بهره مندی از نظر مدیران مدارس در معماری پروژه ها، تغییر کاربری اتاقها، مشارکت خیرین در نگهداری و پشتیبانی مدارس و طراحی و مکان یابی  از نکاتی است که باید به آن اهمیت داد.

سایر دستگاههای دولتی با اعتمادی که به همکاران و پیمانکاران مدرسه ساز دارند انجام پروژه های عمرانی خود را به ما واگذار می کنند.

# مهمترین دغدغه شما در حوزه تامین فضای آموزشی چیست؟

یکی از دغدغه های ما تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز فرزندان و آینده سازان کشور است که تامین فضای تحصیلی در مقاطع مختلف سنی باید در دستور کار قرار گیرد که در این راستا باتوجه به حجم نیازها می توان گفت که اعتبارات دولتی جوابگو نیست و به کمک خیرین هم نیازمندیم.


# خیرین تاکنون چه میزان در ساخت مدرسه مشارکت کرده اند؟

در طول سالهای ۸۴ تا ۹۵ حدود بیست درصد فضاهای آموزشی از توسط خیرین ساخته شده و اعتباری که خیرین اهدا کردند حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان است.

# چه تعداد مدرسه مخروبه و خشتی داریم و برای نوسازی آنها چه خواهید کرد؟

در حال حاضر مدرسه مخروبه در کشور نداریم البته مدارس خشتی و گلی داریم که درمناطق محروم هستند که ما نیز برای نوسازی آنها برنامه داریم تا این مدارس خشتی و گلی را به مدارس خوب و استاندارد تبدیل کنیم.


حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ مدرسه خشتی داریم که باید نوسازی شوند که اعتبار لازم برای هر کلاس ۱۸۵ میلیون تومان است که شامل ساخت کلاس، فضای مدیریت مدرسه، اتاق معلمان و سرویس بهداشتی است.

# تاکنون چه تعداد مدرسه نوسازی شده است؟

در دولت یازدهم تعداد ۶۵۵۱ پروژه آموزشی اجرا شده که زیربنای آنها بالغ بر ۵ میلیون مترمربع است که این طرحها در دوره زمانی سال ۹۲ تا ۹۵ اجرایی شده است.

همچنین مجموع کلاس های احداث شده در این سالها ۳۵ هزار و ۶۴۳ کلاس درس است که اعتبار پیش بینی شده برای هر کلاس ۱۸۵ میلیون تومان است.

البته در هر استان این اعتبار بطور متوسط پیش بینی می شود که با یکدیگر متفاوت است ودر برخی شهرها با کمک خیرین، بنیاد برکت و بنیاد علوی و افراد حقیقی و حقوقی مدارس ساخته شده است.

شعار امسال ایمن سازی مدارس است که در این راستا یک سری مدارس تخریبی داریم که نیازمند بازسازی و یک سری نیازمند مقاوم سازی است و برای آن اقدام می کنیم.

# چند مدرسه و کلاس نیازمند مقاوم سازی است؟

البته در قانون بودجه حدود ۱۲۶ هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شود که تا سال ۹۵ از این میزان ۲۳.۷ درصد آنها مقاوم سازی شده که اعتبار هزینه شده برای آنها ۷۸۵ میلیارد تومان است.


همچنین تعداد ۱۲۲۴ کلاس درس در دست اجرا داریم و باقیمانده ۷۵ درصد از فضاهای آموزشی باید مقاوم سازی شود که ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

البته بخش مقاوم سازی مدارس به طور کلی توسط دولت انجام می شود و خیرین در بخش ساخت فضاهای آموزشی و تکمیل طرح های نیمه تمام مشارکت می کنند.

در برنامه ششم توسعه ۳ میلیارد دلار اعتبار در نظر گرفته شده که در طول برنامه در کنار اعتبارات سالانه برای مجموعه نوسازی کشور هزینه می شود و تلاش می کنیم تا پایان برنامه ششم مقاوم سازی و تخریب و نوسازی مدارس انجام شود.

اولویت ما بخشی از مقاوم سازی و تخریب و بازسازی است که یک پنجم مدارسی که داریم باید تا پایان سال به نتیجه برسد و مقاوم شود.


# تعهدات خیرین امسال چه میزان است؟

امسال خیرین بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان تعهد کرده اند که امیدواریم با عمل به این تعهدات و تحقق هزینه های پیش بینی شده بتوانیم به تعلیم و تربیت کشور کمک کنیم.
منبع: مهر