کد خبر: ۳۴۸۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ 03 May 2017

کمبود فضای کار حرفه‎ای برای معماران

علم معماری علم استفاده از فضاها و مدیریت کردن فضاها است. معمارها با اصطلاحات متعددی مثل نقطه، سطح و حجم تلاش می‌کنند با عناصری مثل هشتی و پیش‌تاب نمایی به وجود آورند که تا مخاطب عام وقتی این‌ها را نگاه می‌کند لذت ببرد.

دومین همایش بزرگداشت روز معمار، روز گذشته با حضور سرپرست جهاد دانشگاهی خوزستان، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و ایرج اعتصام و فرح حبیب دو چهره ماندگار معماری ایران، در سالن آمفی تئاتر مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی در اهواز برگزار شد.
 سیدعلی‌رضا علوی، سرپرست جهاد دانشگاهی خوزستان، در دومین همایش بزرگداشت روز معمار اظهار کرد: شما بهتر از من می‌دانید سالروز تولد شیخ بهایی که یکی از بزرگان عرصه مهندسی تاریخ ایران است به نام روز معمار نام‌گذاری شده است؛ با وجود این، یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که این نامگذاری‌ها معمولاً مغفول واقع می‌شوند و من پیشنهاد می‌کنم که دوستان دست‎کم نگاهی به زندگی‌نامه شیخ‎بهایی داشته باشند. 

وی افزود: علم معماری علم استفاده از فضاها و مدیریت کردن فضاها است. معمارها با اصطلاحات متعددی مثل نقطه، سطح و حجم تلاش می‌کنند با عناصری مثل هشتی و پیش‌تاب نمایی به وجود آورند که تا مخاطب عام وقتی این‌ها را نگاه می‌کند لذت ببرد. 

علوی با اشاره به وظیفه و مسوولیت رسانه‌ها در این زمینه خاطرنشان کرد: یک رسانه زمانی می‌تواند موفق باشد که ارزش‌های خبری یک پدیده، یک رویداد یا یک محصول را به ما نشان بدهد چون اگر یک پدیده یا یک رویداد ارزش‌هایی داشته باشد ما جذب آن پدیده می‌شویم. از ارزش‌های خبری دو مورد به کار معماری می‌آید؛ تازگی و مجاورت منطقه‌ا‎ی یا مجاورت فیزیکی. 

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی خوزستان خاطرنشان کرد: اگر دانشجوهای ما در رشته‌های مختلف معماری و گرایش معماری داخلی که امسال به مجموعه رشته‌های ما در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان اضافه شد بتوانند با استفاده از راهنمایی استادان محترم خود به طرح‎های نو بپردازند، به یاری خدا در سال‌های آینده افتخار خواهیم کرد که طرح‎های جدید و این طرح‎های نو اثر زحمت فارغ‌التحصیلان ما در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان بود‌اند.

 ایرج اعتصام، استاد و چهره ماندگار معماری کشور، نیز در این همایش اظهار کرد: یکی از مسایلی که ما همواره در داخل و کشور با آن درگیر هستیم، موضوع مقایسه است که به درستی مورد بررسی قرار نمی‎گیرد. 

وی ادامه داد: ما با سیستم‎هایی در حال کار کردن هستیم که مدام در حال تغییر و تحول هستند. در دوره مدرن حاضر، کشورهای خارجی برای خودشان سبک و سیاق خاصی در معماری ترتیب داده‎اند. 

این چهره ماندگار معماری گفت: در دوره مدرنیسم ما به یک ترکیبی خواهم رسید که با بقیه کشورهای دنیا در جهت تغییر شکل محیط زیست و محل زندگی ما است. ما سعی کردیم کارهایی که آنان انجام می‎دهند ما هم بتوانیم انجام دهیم که موفق هم بودیم و همچنان در حال انجام آن هستیم.

اعتصام افزود: تفاوت دیگری که در عرصه معماری و شهرسازی وجود دارد این است که خیلی از کشورهای اروپایی جمعیت کمی دارند و بعضی از آن‎ها همچنان جمعیت شهری خود را از دست می‎دهند ولی در کشور ما این ‎گونه نیست زیرا شهرهای ما همچنان در حال پذیرش جمعیت هستند و به همین دلیل نیاز به برنامه‎ریزی محلی و سپس برنامه‎ریزی کلی‎تر درباره معماری و محل‎های شهری داریم.

همچنین در ادامه فرح حبیب، استاد معماری، در این همایش خبر داد: رشته جدیدی در عرصه معماری به وجود آمده به نام رشته «معماری منظر» که این رشته ترکیبی از رشته شهرسازی، معماری و ترکیب‌سازی با محیط زیست است. 

وی توضیح داد: رشته معماری منظر افزون بر این که یک رشته جداگانه دانشگاهی شده موضوعی است که هر شهروندی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند چون در واقع به خوبی از آن استفاده می‌کند. 

این استاد و چهره ماندگار معماری که معتقد است رشته معماری منظر زبان گویای واقعیت در جامعه است در این باره اظهار داشت: شما اگر فقط شعار بدهید که من به محیط زیست احترام می‌گذارم فایده‌ای ندارد. چون بلافاصله نمای منظره موجود در محیط زیست اطراف شما، شما را لو می‌هد!

حبیب ادامه داد: همین طور اگر ادعا کنید که معماران خوبی پرورش داده‌ایم منظر شهر، دم خروس قضیه است! بنابراین ما باید به خوبی با زبان منظر شهر آشنا باشیم چون نمای منظر به راحتی می‌تواند نمای پنهان شهر، نظام و ویژگی اقتصادی آن را به زبان منظر بازگو کند.
 در ادامه سید کیانوش لاری‎بقال، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، نیز عنوان کرد: معماری در استان ما آن‎گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. از سال 1376 که اولین دانشکده معماری استان تاسیس شد، سعی کردیم به فرزندان خوزستان آموزش بدهیم و مایه مباهات است که امروز دانشجویانی را تربیت کردیم که تعدادی از آن‎ها در جامعه حرفه‎ای درحال کار هستند و معماران بسیار قابلی از میان آن‎ها تربیت شد.

وی با اظهار تاسف از کمبود فضای کار حرفه‎ای برای معماران گفت: تصمیم گرفتم در عرصه حرفه‎ای تجربه ایجاد کنیم. بنابراین با اتفاق تنی چند از دوستان وارد عرصه نظام مهندسی شدیم. ظرف مدت یک سال و اندی در نظام مهندسی زجرها کشیدیم چون نظام مهندسی هیچ قاعده‎ای نداشت؛ نه نظامی بود، نه سازمانی و در کل هیچ گذرنامه‎ای برای هیچ کاری نبود. 

لاری‎بقال اضافه کرد: گذشته از این‎ها، نظام مهندسی، هیچ شیوه‎نامه و دستورالعملی نداشت. یعنی فرض کنید این اساتید بزرگوار که اکنون اینجا هستند وقتی می‎خواستند نقشه ساختمانی را کنترل کنند. برای یک ساختمان که یک آسانسور کافی است یکی می‎گفت پله فرار می‎خواهیم. یکی دیگر می‎گفت نه نمی‎خواهد! یکی می‎گفت پله فلزی قابل قبول است، یکی دیگه می‎گفت نخیر قابل قبول نیست!

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان ادامه داد: ما باوجود چنین وضع نا به‎هنجاری سعی کردیم سامان‎دهی کنیم. از چه طریق؟ از طریق ایجاد نظام‎نامه. تا این‎جا چون برای کسی خیلی ضرورتی نداشت خیلی به اصطلاح مقاوم‎سازی نشد. این درحالی است که جوش سازه به مقاومت‎های زیادی نیاز داشت. بعد از آن بود که گفتیم معمار یک نمای ساختمان هم طراحی کند نه مهندس که کار با کامپیوتر را بلد است خیلی از این نماها که مشاهده می‎کنید نه تناسبی در آنها هست و نه نظمی. برای این‎ کار انجام چند کار مهم است. 

او اظهار داشت: ساختمانی که طراحی می‎شود باید روی اصول طراحی شود و برای این‎ که روی اصول طراحی شود باید مقررات ملی دقیقا در آن رعایت شود که این حداقل کاری است که لازم است انجام شود تا یک ساختمان استاندارد داشته باشیم. برگردیم به ساختمان مورد بحث، در این زمینه چک لیست‎ها و شیوه کنترل نقشه تدوین شدند و اکنون با همراهی دوستان که در جلسه هم حاضر هستند در حال اجرا است. 

لاری‎بقال افزود: جالب این‎که کسایی که خودشان بلد نیستند طراحی کنند در عرصه طراحی وارد شده‎اند و پول‎های هنگفتی بدست می‎آورند و با این تغییرات مخالفند و نه تنها مخالفند بلکه در سازمان نظام مهندسی گردن کلفتی می‎کنند، عربده می‎کشند و کسانی که دنبال این کارند را تهدید می‎کنند. این درحالی است که برای این‎که یک معمار کارش را با شرافت انجام بدهد باید به مشتریان خود خدمات کامل بدهد. یعنی باید طراحی تازه ارائه بدهد و ‎‏ صرفه‎جویی در انرژی را در طراحی ساختمانش لحاظ کند.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: جالب است که ما بدون آن‎که نقشه دست مشتری بدهیم به او می‎گوییم برو این سازه را بساز و در این کار چک لیست‎ها اصلا تهیه نمی‎شوند. کسانی که پول‎های بادآورده زیادی از صنعت ساختمان‎سازی در آورده‎اند، معماران این استان را تبدیل به کنترل‎چی، خرده‎فروش و جیره‎بگیر کرده‎اند چون نمی‎خواهند عرصه را خالی کنند و می‎دانند که معماران که قدرت ابتکار خاصی دارند. این‌ها فرصت عمل به کسی نمی‎دهند.
منبع: ایسنا