کد خبر: ۳۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ 17 May 2017

پیشنهاداتی برای شوراهای شهری جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانیم با نگاه نوآورانه، وظایف و محورهایی را در شورای شهر در نظر بگیریم که این محورها اگر در قالب حقوق شهروندی از شورای شهر مطالبه شود، می‌تواند در توسعه به کارگیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و به ‌تبع آن پاک شدن محیط‌زیست در کلان‌شهری مثل تهران تاثیر بگذارد.
*داوود فدایی: در زیرمجموعه محور محیط‌زیست مواردی نظیر آب، انرژی، حمل ‌و نقل و زباله مطرح است که به اختصار به آنها پرداخته می شود.
محیط ‌زیست- آب

در این حوزه باید افراد را تشویق کنیم تا سیستم‌های آب خاکستری را برای تصفیه آب حاصل از استحمام، روشویی و دستشویی تعبیه کنند و مجددا در ساختمان مورد استفاده قرار دهند. همانطور که در شهر کلن آلمان که در مقایسه با کشور ما بارش باران بسیار زیادی دارد، آب 75 بار تصفیه می‌شود و به چرخه بازمی‌گردد.

بحث بعدی استفاده از سیستم‌های هوشمند آبیاری خورشیدی است که باید در تمامی پارک‌ها و فضای سبز تهران برای بهینه مصرف کردن آب تعبیه شود. در خارج از کشور از این سیستم استفاده می‌شود و جزو طرح‌هایی است که می‌تواند مصرف آب را تا حد چشمگیری در ایجاد فضای سبز کاهش دهد.

استفاده از جداول خیابانی خاص جهت پرهیز از رنگ کردن بلوک‌های سیمانی یا شستشوی آنها یکی دیگر از اقدامات لازم است. ما ضایعات پلاستیکی زیادی را دور می‌ریزیم، در حالی که از آنها می‌شود بلوک‌های رنگی درست کرد و دیگر برای رنگ آمیزی بتن که موجب آلوده کردن محیط‌زیست می شود، هزینه صرف نکنیم.


محیط‌زیست - انرژی

در این بخش اعمال سیاست‌های تشویقی مثل کاهش هزینه پایان کار و کاهش عوارض سالیانه از ساختمان‌هایی که سیستم مکمل گرمایش آب خورشیدی و یا برق خورشیدی استفاده می‌کنند و یا مبحث 19 را به طور واقعی اجرایی کرده‌اند، لازم است. یعنی با یک تشویق ساده می‌توانیم مردم را به این سمت سوق دهیم و اجرای این سیاست درنهایت می‌تواند تا 40 درصد روی کاهش آلودگی ناشی از موتورخانه‌ها تاثیرگذار باشد.

خوشبختانه زیرساخت اجرایی آن هم فراهم است. یعنی ما فارغ‌التحصیلان بیکار زیادی داریم که می‌توانند با آموزش های کوتاه مدت چند روزه امور مربوط به انرژی خورشیدی برای مثال نصب بگرمکن و برق خورشیدی را به‌طور کاربردی و اجرایی فرا می¬گیرند و انجام می دهند.

بنابراین می‌توانیم با گسترش این کار برای جمعیت زیادی در بخش تولید اشتغال ایجاد کنیم. چرا که وقتی تقاضا ایجاد شود بخش تولید راه می‌افتد و سپس عده‌ زیادی در بخش های دیگر مثل نصب، سرویس و نگه‌داری و طراحی هم مشغول به کار می‌شوند.

جای تاسف است که در دنیا صنایع خورشیدی برای جمعیت عظیمی اشتغال ایجاد کرده و ما در کشور خود با وجود300 روز تابش خورشید در سال هیچ گونه اشتغالی ایجاد نکرده ایم.

تشویق به ایجاد بام سفید ساختمان‌ها جهت کاهش مصرف انرژی یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی است. در تابستان با تابش نور خورشید، سقف گرم می‌شود و شب این گرما به داخل ساختمان منتقل می‌شود و کولر به طور مداوم باید کار کند تا ساختمان را خنک کند. حل این مسئله به هزینه زیادی هم نیاز ندارد و به فکر نیاز دارد. برای مثال می توان ضایعات کارخانه های سنگ‌بری را به عنوان پودر سنگ خشک ‌کنیم و به عنوان خاک سنگ، در تابستان روی پشت‌بام بپاشیم. به این ترتیب چون ضریب انعکاس نور بالا می‌رود، پشت‌بام گرم نمی‌شود و درنتیجه سقف تا 12 درجه خنک‌تر می‌شود نسبت به زمانی که این پودر روی سقف نیست. سپس در فصل زمستان پودر سنگ را جمع می‌کنیم تا خانه گرم شود. با توجه به اینکه اکثر پشت‌بام‌های تهران حاشیه دارند، این پودر در اثر وزش باد پخش نمی شود و پایلوت این پروژه در منطقه 15 تهران با موفقیت اجرا شده است. پس دنیای امروز دنیای فکر و نوآوری است، نه دنیای پول و ثروت یا هزینه‌کرد.

تشویق تمامی استخرهای تهران به استفاده از سیستم گرمایش خورشیدی جهت کاهش مصرف گاز و درنتیجه آلودگی کمتر آب یکی دیگر از راهکارهای پیشنهادی است که اشتغال‌زایی و پاکی هوا و صرفه اقتصادی بالایی را به همراه دارد.

نورپردازی شهر در اعیاد و مناسبت ها را نیز با کمترین هزینه و مصرف انرژی می‌توانیم با برق خورشیدی انجام دهیم.

همچنین اعمال مدیریت انرژی در ساختمان‌های شهرداری‌ها و استفاده از انرژی خورشیدی برای روشنایی در تمام میادین تره‌بار مناطق لازم است تا مردم از نزدیک آن را ببینند. درنهایت تجهیز تمامی پارک‌ها به برق خورشیدی - کاهش مصرف و فرهنگ سازی از اقدامات ضروری است.


محیط‌زیست - حمل‌ونقل

برنامه‌ریزی صحیح در حوزه حمل‌ونقل عمومی جهت کاهش تردد خودروهای شخصی باید مد نظر شوراهای هری قرار گیرد. چرا که شهروندان اگر واقعا یقین بدانند که با حمل‌ونقل عمومی به موقع به کار و امورات خود می رسند، از خودروی شخصی استفاده نمی کنند. پس ما نیز مانند کشورهای دیگر، برای تردد به برنامه‌ریزی شهری درست نیاز داریم.

ترغیب شهروندان به سفرهای درون‌شهری چندسرنشینی یکی دیگر از الزامات است. همانطور که می بینیم با رواج استفاده از اسنپ و تاپ سی تکنولوژی در خدمت هوای پاک قرار گرفته و تردد کاهش یافته است. لذا

در آینده هم تاکسی‌ها باید تحت سیستم تاپ سی یا اسنپ قرار بگیرند و بدون هدف در خیابان‌ها به دنبال مسافر نگردند و ایجاد آلودگی و ترافیک نکنند.

استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی که اگرچه در کشور قابل ساخت و تولید است ، ولی موانع زیادی برای تولید دارد و به تولید انبوه نمی رسد و مافیای خودرو بیشتر علاقه‌مندند که خودروهای برقی و هیبریدی وارد کنند.


محیط‌زیست- زباله

باید در بین شهروندان برای جداسازی زباله از مبدا فرهنگ‌سازی شود و مکانیزم دریافت هزینه از افرادی ایجاد شود که زباله بیشتری تولید می‌کنند. خشک کردن شیرابه های کهریزک با انرژی خورشیدی و تولید برق از زباله از جمله راهکارها در این بخش است.
*رییس انجمن صنایع خورشیدی ایران
منبع: صما