کد خبر: ۳۵۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ 27 May 2017

نیاز کشور به ساخت و نوسازی حجم انبوه مسکن تا افق ۱۴۰۵

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: برای ساخت مسکن با سیاست‌های بازآفرینی شهری نیاز به اتاق فکری قوی با فعالین مرتبط این حوزه دارد.
 مظفر صرافی دانشيار دانشکده معماري و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی در سومین نشست از سری نشست‌های ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها و کیفیت زندگی شهروندان با اجرای سیاست بازآفرینی شهری با عنوان «بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی مسکن » اظهار داشت: مسکن مولفه‌ای با وسعت زیاد است، مولفه‌ای که طی سالیان سال دچار نزول، افول و آسیب‌های اجتماعی گوناگونی بوده است.

صرافی با بیان اینکه باید به دنبال رابطه بین سیاست بازآفرینی شهری و مسکن بود افزود: در سیاست بازآفرینی شهری به دنبال احیاء و بهبود هستیم که می‌تواند این سیاست در کل شهر و یا منطقه‌ای از شهر که مسکنی ساخته می‌شود اجرایی شود.

وی اضافه کرد: باید ببینم چگونه مسکن می‌تواند به اجرایی کردن و به نتیجه رسیدن اهداف سیاست بازآفرینی شهری که ارتقای کیفیت زندگی شهروندان با اجرای برنامه‌ها و اقدامات در مقیاس شهر یا محله کمک کند.

صرافی از اجرای سیاست بازآفرینی شهری در بخش مسکن به عنوان یک فرصت یاد کرد و خاطر نشان کرد: از این فرصت باید برای پایه‌ریزی قوانینی در اجرای سیاست بازآفرینی شهری بهره گرفت و قواعدی را رعایت کرد و همچنین دید چه چیزی نیاز به بازآفرینی دارد و چگونه آن را بازآفرینی کرد و نتیجه این بازآفرینی چه خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین باید دید در این فرایند هدف تولید  چه محصولی است و آیا مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد با اجرای سیاست بازآفرینی شهری مانند هویت، کیفیت زندگی به عنوان محصول خروجی قابل حل است.

صرافی از نیاز کشور به ساخت مسکن و یا نوسازی مسکن در حجم انبوه تا چشم انداز ۱۴۰۵ به عنوان فرصتی دیگر برای سیاست‌گذاران این حوزه یاد کرد و گفت: تولید و نوسازی این حجم زیاد مسکن در کشور نمی‌تواند به طور مجزا از سیاست بازآفرینی شهری صورت بگیرد و باید تولید این مسکن‌ها به اهداف و آرمان‌های بازآفرینی شهری پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه باید در تولید مسکن نهضتی و جریانی ایجاد شود گفت: این مسکن‌ها باید به  باز تولید مسکن در شهرها پاسخ داده و سلولی از بنیادی باشد که خودش جریان راه بیندازد و سایر شهرها هم از آن تبعیت کرده و آن را ترویج دهند.

صرافی اضافه کرد: وقتی مداخله‌ای در فضای محدودی از شهر می‌کنیم باید جهشی در بازآفرینی شهری به وجود بیاوریم تا قابل تعمیم و تسریع دهنده و پویا باشد که همه این‌ها نیاز به یک اتاق فکر و هم‌فکری میان تمام حوزه‌های مسئول در بخش تولید مسکن و اجرای سیاست‌های بازآفرینی شهری است.