کد خبر: ۳۵۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶ 28 May 2017

چمران: بخش تجاری در مسجد فعال شود

بزرگ‌ترین خانه تهران تخریب می‌شود تا مسجدی به جای آن ساخته شود و به گفته مهدی چمران، ساخت بخش تجاری در مسجد نیز پیشنهاد شده است تا بتواند هزینه‌هایش را دربیاورد. این در حالی است که پیش‌تر، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه گفته بود که دستور توقف موقت عمليات در اين خانه ارزشمند صادر شده است.
«مي‌خواستند در محل اين عمارت مجتمع تجاري بسازند و بلندمرتبه‌سازي كنند اما پيشنهاد داديم مركز فرهنگي، مذهبي و مسجد در آنجا ساخته شود. پيشنهاد شوراي شهر به جاي حفظ گران‌ترين خانه تهران، ساخت مسجد است، البته بايد در اين مكان فرهنگی، بخش تجاری فعال شود تا مكان فرهنگی بتواند هزينه‌های خود را در بياورد.» اين جملات پاسخ مهدي چمران، رييس شورای چهارم شهر تهران به خبرنگاری است که از وی در مورد وضعيت اسفناك بزرگ‌ترين خانه تهران از او سوال كرده است.

اعتماد نوشت: كاخ ثابت پاسال بنايی است كه در دو سال اخير موضوع تخريب و تملك آن و همچنين ثبت آن توسط ميراث‌فرهنگی محل بحث بوده است. اين خانه ١١ هكتاری كه زمانی بزرگ‌ترين خانه تهران بوده و در دهه پنجاه ارزشی معادل ۱۵ ميليون دلار داشت، گويی در آخرين روزهای فعاليت شورای چهارم سرنوشت ديگري پيدا كرده است و اعضای شورا بی‌توجه به تمام هشدارها و درخواست‌هايی كه براي حفظ اين بنا در اين سال‌ها مطرح شد، مجوز تخريب آن و ساخت مسجد در زمين مصادره‌ای آن را به مالك فعلی آن داده‌اند و به گفته چمران طرح‌های ارايه شده برای ساخت مسجد را هم مورد بررسی قرار داده‌اند.

در دو سال گذشته در مورد اين بنا اظهارنظرهای فراواني شد و وعده‌هايی هم از سوی ميراث‌فرهنگی برای ثبت اين بنا در فهرست آثار ملی داده شد، دی ماه ٩٣ پيروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، با ارزشمند خواندن اين خانه به رسانه‌ها گفته بود: «اين وزارتخانه از شهرداری تهران خواسته‌ است اگر پروانه‌‌‌ای برای تخريب اين خانه صادر شده است، مستندات خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام كند. دستور توقف موقت عمليات در اين خانه ارزشمند صادر شده است. سازمان ميراث‌فرهنگی نتوانسته است آن را در فهرست آثار ملی ايران ثبت كند و از اين رو كار حفظ اين خانه اكنون دشوار است.»

در همان روزها، محمد حقانی، عضو شورای‌شهر تهران پيشنهادی را مطرح كرد و گفت: شهرداری با خريد اين بنای ارزشمند، ضمن حفظ اين ساختمان و استفاده از آن به عنوان يك مجموعه فرهنگی، هنری، آن را به شهروندان تهرانی هديه كند. «نامه‌های سرگشاده‌ای هم از سوی فعالان ميراث‌فرهنگی و سازمان نظام‌مهندسی‌ساختمان نوشته شد و درخواست حفظ اين بنای ارزشمند به نهادهای متولی امر ارايه شد، اما پاسخ تمام اين اظهارنظرها، وعده‌هايی بود كه داده شد و كاخ ثابت پاسال در سكوت خبری درختانش را از دست داد و حالا هم بعد از مدت‌ها بی‌خبری، قرار است مسجدی را جايگزين اين بنا كنند. هر چند سازمان ميراث‌فرهنگی اعلام كرده است كه پيگيری‌های لازم براي ثبت‌ملی اين بنا را در دستور كار دارد، اما با توجه به اينكه آخرين‌بار مالكيت اين بنا به بانك‌تات سپرده شده است، بايد ديد مالك، تمايلی به ثبت اين بنا در فهرست آثار ملی برای حفظ آن دارد يا خير