کد خبر: ۳۵۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ 12 June 2017

۲۰ کشته و آوارگی خانواده ها؛ نتیجه درگیری های ۲ ساله پتک باغملک

نماینده مردم ایذه و باغلمک در مجلس شورای اسلامی گفت: ۲۰ کشته و آوارگی برخی خانواده ها، نتیجه دو سال اختلاف طایفه ای در روستای پتک باغملک بوده است.
هدایت الله خادمی  در خصوص درگیری های طایفه ای روستای پتک باغملک که در این هفته به شهرستان رامهرمز هم کشیده شد، اظهار کرد: دو سال است که این درگیری شروع شده و ادامه دارد. در این مدت حدود ۲۰ نفر کشته و ده ها نفر زخمی شده اند و خیلی از خانواده ها آواره شدند ولی هنوز این مشکلات حل نشده است.

وی با اشاره به اینکه برخی ها فکر می کردند با روشی مثل صحبت با مردم امکان حل این درگیری هست، افزود: نیروهای استانی فکر می کردند با مذاکره و کدخدامنشی حل می شود ولی اینگونه نشد.

نماینده مردم ایذه و باغلمک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از روز شنبه نامه ای به سامانی معاون انتظامی وزیر کشور ارسال کرده و خواستار حل موضوع شدیم. دیروز نیز که وزیر کشور به مجلس آمده بود در خصوص درگیری های پتک جلالی با وی صحبت کردم و مقرر شد حتما جلسه ویژه ای برای حل این موضوع برگزار کند.

خادمی در ارتباط با مدیریت حل این درگیری در استان گفت: به هر حال موضوع باید از طریق برون استانی نیز پیگیری شود و برای مصالحه بین مردم از افراد تاثیرگذار استفاده شود.

وی در واکنش به اینکه چرا استان های دیگر مثل سیستان و بلوچستان موارد موفق بسیاری در حل موضوعات این چنینی داشته ولی خوزستان نتوانسته از پس این موضوع بربیاید، گفت: به هر صورت این اختلاف طایفه ای نیز ریشه ای قدیمی دارد و به تبع آن نیز حل چنین مشکلی مسائل خاص مربوط به خودش را دارد که قابل مقایسه با نقاط دیگر کشور نیست.

نماینده مردم ایذه و باغلمک در مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: به هر حال مسئولان نیز باید واکنش های سریع و به موقعی داشته باشند که این قتل و درگیری ها مدام به خانه های افراد دو طایفه نرود؛ به عنوان مثال خانواده مقتولان نباید فکر کنند که مسئولان کاری برای آنها انجام نمی دهند و سریع خودشان اقدام به انتقام گیری کنند.

خادمی در پایان تاکید کرد: متاسفانه این درگیری ها به مناطق مختلف شهرستان باغملک، رامهرمز و حتی در برخی مواقع به شهرستان بهبهان کشیده شده است و باید هرچه سریعتر به آن خاتمه داد.

 درگیری های اخیر در رامهرمز از ساعت هشت جمعه شب آغاز شده که منجر به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر شد. پس از این حادثه چند نفر موتورسوار با سر و روی پوشیده در سطح شهر رامهرمز مانور داده و به تخریب منازل و زخمی کردن افرادی از طایفه مخالف پرداختند که در نتیجه آن پنج منزل مسکونی و یک دستگاه موتورسیکلت به آتش کشیده شد که چهار نفرجمعه شب و دو نفر نیز صبح شنبه زخمی شدند.

تاکنون هشت رای قصاص برای قتل هایی که در نزاع اول در باغملک در جریان درگیری اتفاق افتاده صادر شده که برای تایید به تهران رفته است. در مورد قتل های اخیر باغملک و رامهرمز نیز حدود ۱۵ نفر دستگیر و زندانی شده و در انتظار صدور رای هستند.

منبع: مهر