کد خبر: ۳۵۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ 19 June 2017

نقش سازمان‌های نظام‌مهندسی در بهینه‌سازی مصرف انرژی

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها به یک ضرورت اجتناب‌ناپذیری تبدیل‌شده است و بسیاری از نهادی ذی‌ربط در صنعت ساختمان به دنبال آن هستند که در این مسیر گام بردارند.

سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها، به‌عنوان یکی از ارکان ساخت‌وساز می‌تواند در جهت تحقق این امر بسیار نقش‌آفرین باشد. به باور برخی از روسای سازمان‌های نظام‌مهندسی استان‌ها اولین راهکار برای اجرایی این هدف، تشکیل ستاد شناسایی مصالح نوین ساختمانی است و پس‌ازآن با انتشار لیست این نوع مصالح، زمینه استفاده از این نوع مصالح که صرفه‌جویی مصرف انرژی در ساختمان‌ها را دارد شویم.

 در حال حاضر موضوع هدر رفت انرژی در ساختمان‌ها به یکی از چالش‌های صنعت ساختمان تبدیل‌شده است. پیش‌ازاین انتظار می‌رفت که با گران شدن قیمت افزایش حامل‌های انرژی، زمینه مساعدی برای تولید واحدهای مسکونی استاندارد که سبب صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها می‌شود گام برداشته شود.

اما این نوع سیاست اثرگذار نشد چراکه بیشتر فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته بیشتر متوجه زمان بهره‌برداری بود. این در حالی است که به گفته کارشناسان بخش عمده‌ای از صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها که مانع از پرت انرژی می‌شود در زمان طراحی و ساخت است و اگر طراحان و سازندگان در تولید مسکن از به‌کارگیری مصالح نوین استاندارد غفلت ورزند، صرفه‌جویی درزمان بهره‌برداری نیز افاقه نخواهد کرد.

سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها برای تحقق این مسیر تاکنون اقدامات زیادی انجام داده‌اند اما به باور بسیاری شاه‌کلید و نیز راهکار اثرگذاری سازمان‌های نظام‌مهندسی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها به آموزش سه‌جانبه و توأمان کارفرمایان، بهره‌برداران ونیز مهندسان مخصوصاً مهندسان ناظر بازمی‌گردد. کارفرمایان باید در جریان قرار بگیرند که بهینه‌سازی مصرف انرژی هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است، مهندسان ناظرمی بایست در جریان به‌روزترین مصالح استاندارد ساختمانی که سبب صرفه‌جویی انرژِی در ساختمان‌ها می‌شوند قرار بگیرند و همچنین بهره‌برداران نیز باید درزمان مصرف نسب به‌صرفه جویی انرژِی در ساختمان‌ها اقدام کنند.

در این زمینه مهندس مهران فرصت  بابیان اینکه بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ازجمله مواردی است که جامعه می‌بایست آن را به‌عنوان یک ضرورت الزام‌آور و اجتناب‌ناپذیر بپذیرد افزود: جهت تحقق این امر و افزایش سطح آگاهی مردم لازم است که تمهیدات آموزشی و ترویجی از طریق فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. نباید تصور کرد که این وظیفه صرفاً متوجه دولت و حاکمیت است بلکه تمامی نهادهای دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، کارشناسان و محققان در این زمینه دارای مسئولیت هستند و باید همگی در قالب یک پروژه مشترک، اقدامات ترویجی به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها انجام دهند.

بهینه‌سازی مصرف انرژی سرمایه‌گذاری است

فرصت افزود: وقتی‌که جامعه به این نگاه برسد که صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها امری الزام‌آوراست، پیگیری سازمان‌های ذی مدخل برای تحقق این امر با سهولت همراه خواهد بود. در این راستا البته سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها با برگزاری همایش‌های مستمر و نیز تشکیل کارگروه‌های تخصصی و آموزش مهندسان به دنبال آن است که در این زمینه نقش‌آفرین شود.

فرصت تأکید کرد: البته نباید تصور کرد که آموزش و اطلاع‌رسانی درباره ابعاد مختلف بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها صرفاً به مهندسان مربوط می‌شود بلکه در کنار این امر بهره‌برداران و کارفرمایان نیز می‌بایست به‌صورت دقیق در جریان این مسائل قرار بگیرند و ازاین‌رو می‌توان گفت که اطلاع‌رسانی سه‌جانبه در این زمینه الزام‌آوراست.

رئیس نظام‌مهندسی مازندران افزود: البته نباید از این امر غفلت ورزید که اساساً در شرایط فعلی اوضاع، احوال و نگرش جامعه درباره موضوع صرفه‌جویی انرژی در ساختمان به‌مراتب در قیاس با گذشته بهتر شده است به‌طوری‌که درحالی‌که درگذشته به‌کارگیری پنجره‌های دوجداره و یا دیوارهای عایق الزام‌آور نبود و رغبتی برای بهره‌گیری از آن وجود نداشت اما هم‌اکنون این موارد در ساخت‌وسازهای ما رعایت می‌شود.

فرصت با یادآوری این مهم که دراین‌بین نباید فراموش کرد که بین شهرهای کوچک و بزرگ ازلحاظ تمایل مردم به جلوگیری از هدر رفت انرژی تمایز وجود دارد تصریح کرد: به‌طوری‌که در شهرهای کوچک و روستاها، خویش سازنده‌ها عموماً چون به دنبال سرپناه هستند، رغبتی ندارند که در ساخت‌وسازهایشان مسائل مرتبط با این موضوع را لحاظ کنند این درحالی‌که است که در شهرهای کوچک و در ساخت‌وسازهایی با تیراژ بالا مؤلفه‌های مربوط به‌صرفه جویی انرژی به نسبت گذشته بهتر رعایت می‌شود.

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان مازندران همچنین گفت: البته دراین‌بین گاهی دیده‌شده است که برخی کارفرمایان به دلیل اینکه می‌پندارند ممکن است اعمال فاکتورهای مربوط به بهینه‌سازی انرژی برای آن‌ها هزینه زا باشد، مهندسان را به این سمت سوق می‌دهند که به‌منظور کاهش هزینه‌های آن‌ها از انجام اقدامات مربوط به‌صرفه جویی انرژی صرف‌نظر کنند و این امر درحالی‌که است که کارفرمایان باید بدانند که این نوع اقدامات اساساً هزینه زا نبوده بلکه جنبه سرمایه‌گذاری درازمدت دارد.

وی گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی در دو بخش یکی زمان طراحی و ساخت و دیگری درزمان بهره‌برداری می‌بایست مدنظر قرار بگیرد. در همین حال نباید از این نکته غفلت ورزید که اساساً حضور افراد متخصص ازجمله مجری ذی‌صلاح نقش مؤثری و کلیدی در ساخت‌وساز تخصصی دارد.

تشکیل کارگروه شناسایی اقلام ساختمانی استاندارد

اما از دیگر سو احمد خورشیدی– رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه با توجه به مباحث و الزاماتی که در مقررات ملی ساختمان تعریف‌شده لازم است که ارکان مرتبط با ساخت‌وساز و ازجمله سازمان‌های نظام‌مهندسی در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی گام بردارند به مجله ساختمان گفت: که به نظرمی رسد یکی از پیش‌شرط‌های صرفه‌جویی انرژی موضوع به‌کارگیری مصالح نوین در این زمینه است. در حال حاضر بسیاری از تولیدکننده‌ها اقدام به تولید مصالح نوین می‌کنند که بهره‌گیری از آن‌ها سبب صرفه‌جویی در انرژی ساختمان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه درواقع می‌توان گفت که یکی از المان‌های صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها به‌کارگیری مصالح نوین است ا اظهار داشت: در این راستا بدون شک مهندسان می‌توانند نقش‌آفرین باشند و با معرفی اقلام ساختمانی کارآمد در این مسیر گام بردارند. درواقع مهندسان عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان و مخصوصاً مهندسان طراح و ناظر در این زمینه به‌شدت می‌توانند مؤثر واقع شوند و آن‌ها می‌توانند در مراحل طراحی و اجرا به‌کارگیری این نوع مصالح را الزام‌آور کنند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه البته برای تحقق این امر لازم است که متولیان ساخت‌وساز شامل اداره‌های راه و شهرسازی استان‌ها، شهرداری‌ها، سازمان‌های نظام‌مهندسی و همچنین سایر سازمان‌های مردم‌نهاد با همدیگر نسبت به راه‌اندازی کمیته مصالح اقدام کنند و با تشکیل آن در جهت شناسایی مصالح نوین کارآمد، تهیه لیست و انتشار آن‌ها اقدام کنند اظهار کرد: البته در برخی از موارد نیز لازم است که مهندسان طراحی نیز با تولیدکنندگان مصالح ساختمانی نیز وارد مذاکره شوند و با ارائه راهنمایی‌های کارآمد شرایطی را فراهم کنند که تولیدکنندگان در جهت تولید اقلام ساختمانی استاندارد و مرغوب گام بردارند.

خورشیدی افزود: در بین نباید از این مسئله غفلت ورزید که گاهی اوقات مجریان و کارفرمایان به دلیل محدودیت‌های اقتصادی نتوانند نسبت به خرید اقلام ساختمانی استاندارد که سبب صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها می‌شود ممانعت ایجاد کنند که برای رفع این مشکل می‌بایست دولت با ارائه مشوق‌هایی به تولیدکنندگان زمینه رفع این نوع مشکلات را فراهم کند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: درواقع باید در نظر گرفت که اساساً با توجه به اینکه بر اساس ماده 32 قانون نظام‌مهندسی ساختمان رعایت مصالح نوین که سبب صرفه‌جویی انرژی در ساختمان می‌شود ضروری است، ما نیز ملزم هستیم که در این مسیر و به‌منظور اجرای قانون حرکت کنیم و با زمینه‌سازی، شرایط حذف مصالح سنتی سبب افزایش مصرف انرژی در ساختمان‌ها می‌شود را فراهم کنیم و در مقابل از مصالح نوین استفاده کنیم.
منبع: صما