کد خبر: ۳۵۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ 20 June 2017

شهر هوشمند ، انعکاس فناوری های نوین

امروزه شهر هوشمند (Smart City) بعنوان راهكاری بی مانند برای حل معضلات شهري و شهروندی مورد توجه شهرسازان و مديران عالی رتبه هر شهر واقع شده است.
*امیر علیخانی:هر شهر به عنوان اصلی ترین جایگاه شکل گیری  تمدن بشر ، همیشه مورد توجه محققین و نظريه پردازان علوم مختلف بوده است. فضاها و حالت های پيچيده ی شهرها ، مشکلات دسترسی افراد به منابع اطلاعاتی و ... شهروندان انديشمند را براي رهايي از مشكلات و نواقص در رسيدن به حد متعالي زندگي ، به فكر اصلاح و ايجاد ساختارهاي جديد شهري وادار نموده است تا شهرها از پیکره و قالب  سنتی خود تغییر چهره و ماهیت داده ، تا شاهد ارتقاء و بروز شدن ساختار و تعاریف شهری و شهرنشینی در دهه های اخیر باشیم .
در هزاره سوم که در حال گذر از آن هستیم ، دانش فن آوري اطلاعات به عنوان عمده ترين محور تحول و توسعه در دنیای امروز منظور شده و دستاوردهاي ناشي از آن بگونه ای با زندگي مردم درآمیخته كه بي توجهي به آن، اختلالي عظيم در احاد جامعه ، رفاه و آسايش شهروندان  به وجود مي آورد و نقش كليدي فن آوری های نوين اطلاعاتی و ارتباطاتی را در عرصه هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي نمي توان ناديده گرفت.
امروزه شهر هوشمند (Smart City) بعنوان راهكاری بی مانند برای حل معضلات شهري و شهروندی مورد توجه شهرسازان و مديران عالی رتبه هر شهر واقع شده است.
براي تحقق شهری هوشمند یا شهری الکترونيک و تعاملات يکپارچه آن با سازمان ها و بخش هاي مرتبط ، باید به زیر ساخت های فرهنگی ، سیاسی، سخت افزاري و نرم افزاري هر شهر توجه ویژه ای داشته و در راستای بروزرسانی و ایجاد آن ها کوشش نمود .
تشکیل و ادامه حیات شهر هوشمند ،  متناسب با فناوري دانش اطلاعات و ارتباطات بین دستگاه های ذی ربط و سازمان های هر شهر می باشد . اين وضعيت در ايران به سبب تاثير عوامل مختلف به ويژه در ابعاد همکاري بين سازماني و در ابعاد مرتبط با شهروند الکترونيک سير مطلوبي طي ننموده است ، ضمن اینکه ، هنوز سيستمی يکپارچه يا جامع که بتواند پاسخگوي نيازهای شهروندان در شرايط عادي و بحراني باشد ، با وجود زيرساخت هاي موجود، هنوز تولید و عملياتي نشده است .
*کارشناس معماری