کد خبر: ۳۵۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ 20 June 2017

گرما ؛ قاتل این روزهای شبکه برق خوزستان

"گرما"، "شرجی"، "مصرف بالا"، "پیک بار" و... واژگانی هستند که هر فرد خوزستانی آنها را دهها بار شنیده و چشمانش هزاران بار دیده اند. این روزها هوای استان خوزستان سرشار از گرمی است ! این گرمی برای هیچکس دلپذیرنیست بلکه آزار دهنده و نامیمون است
*حسن دهقانی:
پلان1
"گرما"، "شرجی"، "مصرف بالا"، "پیک بار" و...  واژگانی هستند که هر فرد خوزستانی آنها را دهها بار شنیده و چشمانش هزاران بار دیده اند. این روزها هوای استان خوزستان سرشار از گرمی است !  این گرمی برای هیچکس دلپذیرنیست  بلکه آزار دهنده و نامیمون است . اینکه برق منزلتان در گرمای بیش از 50 درجه قطع شود چه مزه ای دارد؟ اینکه کودکان خردسان و افراد کهنسال در گرمای طاقت فرسای خوزستان چگونه دوام می آورند ؟ فقط خدا  می داند؟ "گرما" ؛  قاتل این روزهای شبکه برق خوزستان است. به هیچ یک از تجهیزات رحم نمی کند. اصلاً معنی تَرحُم را نمی داند. او آمده تا بسوزاند، تا بشوراند مردمی را که به فکر همنوع خود نیستند و چندین کولر روشن  می کنند و چندین لامپ پرمصرف،  روشنایی بیهوده تولید می کنند. غافل از اینکه در منطقه ای کودکی در زیر شلاقِ گرما به خود می پیچد یا پیرمردی و پیرزنی از شدت  گرما نفس هایشان به شمارش  افتاده است.

پلان 2

 من خوب می دانم  قطع شدن برق آن هم در شب که همذات تاریکی است چقدر تلخ است ! کودکان استان من از تاریکی نمی ترسند گاهی وقت ها روشنایی، خود تاریکی است و دیروز و امروز همه ما خاموشی را تجربه کرده ایم .  فردا نیز تجربه خواهیم کرد. سال گذشته آنقدر خاموشی دیده ایم که فریاد رهبرمان برای رسیدگی به وضع خوزستان ، هفت آسمان را شکافت.

مسئولان می گویند"مردم زیاد مصرف می کنند"، مردم می گویند "تحمل گرما در خوزستان غیرممکن است" . هر دو حق دارند  اما اعتدال و صرفه جویی در دین ما بارها به آن اشاره و تاکید شده است. هزینه های صنعت برق بسیار سنگین است و برای تولید برق جهت سرمایش فقط یک کولر، باید دهها میلیون تومان هزینه کرد. که اگر صرفه جویی صورت بگیرد این هزینه را می توان صرف توسعه شبکه در مناطقی کرد که نیاز بیشتری دارند.

 پلان 3

چاره نیست ؟ نمی توان که وطن را ترک کرد ! قدم به قدم این سرزمین بوی شهدا می دهد، اینجا سرزمین عشق است و نزدیکترین مسیر به کربلا . برای حل معضل گرما مسئولان راهکارهایی ارایه کرده اند: " کم کردن ساعت کار ادارات"، "تعطیلی روزهایی که گرما به 49 درجه می رسد" ، " خاموش کردن وسایل اضافی خانواده ها در ساعات پیک بار" ، "درخواست همکاری از صنایع برای عدم تولید"و... اینها و چیزهایی دیگر همه برای این است که لحظه ای خاموشی به هیچ یک از مشترکان اعمال نشود و همه بتوانند از برق  برای روشنایی و سرمایش جهت مقابله با دیو ِگرما استفاده کنند و چه بهتر اصلاح روش های مصرف را از خودمان شروع کنیم .  وقتی به خانه اقوام می رویم  آنها را نیز ارشاد کنیم که وسایل اضافی را خاموش کنند و اینچنین می توانیم علاوه بر لذت بردن از زندگی بر شیطان یکه تاز تابستان های خوزستان غلبه کنیم.

پلان 4

وقتی گرما به تجهیزات صنعت برق فشار می آورد نه تنها تجهیزات آسیب نمی بینند بلکه فشار مسئولان نیز بالا می رود به طوری که کار به بیمارستان و بستری شدن می کشد و این است حکایت تلاش مردانی که دیده نمی شوند مگر وقتی کلیدی را برای روشنایی فشار می دهیم  یا کنترلی برای روشن کردن کولری در دست می گیریم . اینها مردانی هستند که در صنعت برق خوزستان ماندند و مداوم برای پایداری شبکه برق خوزستان  به تاسیسات برق که آنان را چون فرزندان خود می دانند، سرکشی می کنند و مرتب معاینه شان می کنند تا مبادا دچار ناراحتی و یا آسیبی شده باشند.

این حکایت مردانی که "استرس" و "فشار ناشی از بار مسئولیت" را آنقدر در سندان غیرت و مردانگی گداخته  کرده اند که بی هیچ چشم داشتی شبانه روز  از نزدیکترین تا دورترین نقاط استان کمر به خدمت مردمی بسته اند که لایق بهترین ها هستند و اینان خوب می دانند آنانی که در هشت سال دفاع مقدس جانانه از خوزستان دفاع  و جانشان را در حفظ و پاسداری از این سرزمین مقدس فدا کرده اند،  نظاره گره اعمال و رفتارشان هستند.

اینجا خوزستان است سرزمین مردانی که گرما را در آغوش گرفتند تا آتش آن دامن هموطنانشان را نگیرد.

*روزنامه نگار
منبع: شوشان