کد خبر: ۳۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ 20 June 2017

طرح TOD وزارت راه کپی‌ طرح مترو تهران نیست

معاون حمل‌ونقل وزیر راه با بیان این‌که سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی ( TOD) وزارت راه با مدل اجرایی در مترو تهران متفاوت است، گفت: وزارت راه به دنبال راه‌اندازی تراموا در برخی شهرهاست و کافی است در اطراف آن‌ یک طرح TOD نیز تهیه شود.

 مهرداد تقی‌زاده با اشاره به این‌که سند توسعه مبتنی بر حمل‌نقل همگانی (TOD) در شواریعالی معماری و شهرسازی و شورایعالی هماهنگی ترابری تصویب شده است، اظهار کرد: وزارت راه به دنبال راه‌اندازی تراموا در برخی شهرهاست و  کافی است در اطراف آن‌ یک طرح TOD نیز تهیه شود.  

وی با تاکید بر این‌که ایجاد فضاهای زنده شهری با اجرای TOD به اجرای طرح تات در مترو تهران اشاره کرد و افزود:‌ محسن هاشمی در زمان مدیریت بر مترو به دنبال اجرای TOD بود که به دلیل محدودیت‌های آن زمان موفق به اجرای کامل آن نشد اما اقدام وزارت راه و شهرسازی متفاوت با مدل اجرایی آن زمان در شهرداری تهران کاملاً است.

وی یادآور شد: در آن زمان مقرر شد در کنار ایستگاه‌های مترو ساختمان‌های تجاری به نام مجتمع‌های ایستگاهی بنا شود تا بتواند هزینه ساخت مترو را تامین کند که این کار نیز با موفقیت انجام شد.

معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌وشهرسازی با بیان این‌که وزارت راه به‌دنبال اجرای مدلی بسیار بزرگ‌تر از نمونه انجام‌شده در شهرداری تهران است، گفت: طبق طرح اولیه قرار است مجتمع‌های مختلف با در نظر گرفتن فضاهای پیاده‌روی و فضاهای زنده شهری ایجاد شود تا مانند کشورهای توسعه‌ یافته، محله‌های اطراف ایستگاه‌های حمل‌و‌نقل عمومی بهترین نقاط شهر را تشکیل دهند.

تقی‌زاده با بیان این‌که اگرچه هرچه شهرها بزرگ‌تر باشد، دست‌ها برای اجرای طرح بسته‌تر است، گفت: اما این مسئله جلوی پیشرفت را نمی‌گیرد و این طرح باید اجرا شود.

وی یادآور شد:‌ در صورت وجود ایستگاه‌های مترو و قطارهای حومه‌ای، منابع مالی حاصله از اجرای این طرح می تواند مطابق تقسیم‌بندی ‌های بین بخش‌های شهری و راه‌آهن به عنوان متولی قطارهای حومه‌ای تقسیم شود.