کد خبر: ۳۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۱ تير ۱۳۹۶ 22 June 2017

نگاه جدی دولت به ارتقای انرژی تجدیدپذیر در کشور

مدیر دفتر انرژی باد و امواج سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران (ساتبا) بابیان اینکه انرژی‌های تجدید پذیر، انرژی‌های هستند که برای در دسترس قرار گرفتن و تجدید خود نیازی به دخالت بشر ندارد، گفت: این انرژی‌ها قابلیت ذخیره‌سازی به شکل برق و حرارت را دارند، بارزترین نمونه‌هائی از این اشکال انرژی عبارتند از انرژی خورشیدی و انرژی بادی .
دکتر محمد ساتکین با بیان مطلب فوق افزود: علیرغم آنکه انرژی بادی یکی از مهمترین انواع انرژی های تجدید پذیر هستند لیکن بسیاری از سایت‌ها برای بهره‌برداری از انرژی بادی برای احداث نیروگاه مناسب نیستند، بعنوان مثال مناطقی که دارای پوشش‌های گیاهی انبوه مانند جنگل‌ها و بوته زارها هستند و یا مناطق کویری که دمای بسیار بالائی دارند حتی اگر باد مناسبی هم داشته باشند، می توانند سایت‌های چندان مناسبی برای بهره‌گیری از انرژی بادی نباشند. .

رئیس انجمن علمی انرژی‌ ایران گفت: ایران دارای مناطق بسیار غنی درزمینهً انرژی‌های تجدید پذیر است و هر نقطه‌ای از ایران بخشی از منابع این انرژی‌ها را می‌تواند بهره‌برداری کند. لیکن در ایران به چهار انرژی های بادی، خورشیدی، زیست‌توده و زمین گرمایی بیشتر از سایر اشکال انرژی های تجدید پذیر توجه می شود.

ساتکین گفت: حوزه تجدید پذیرها نیاز مبرمی به شناسایی منابع، آمایش سرزمین و تهیه اطلس های مربوطه (به‌خصوص در مقوله انرژی بادی و خورشیدی) و حمایت، شناسایی و پتانسیل سنجی توسط دولت دارد.

این مدرس دانشگاه گفت: یکی از دغدغه‌های فکری بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه، ثبات قوانین و تضمین پرداخت بهای برق تولیدی است. بخش خصوصی اعم از فعالان داخلی و نیز سرمایه گذاران خارجی جهت تأمین تجهیزات و بهره‌برداری از پروژه‌ها مشکلی ندارند لیکن دغدغه اصلی آن‌ها در بیشتر مربوط ثبات فرآیندهای خرید تضمینی برق توسط وزارت نیرو و دولت می باشد که البته با اعتمادسازی که ساتبا در سال های اخیر نموده است این امر بخوبی به پیش می رود.

وی بابیان اینکه تحریم‌ها و روند بانکی باعث دغدغه مند شدن سرمایه گذران خارجی در بخش انرژی‌های تجدید پذیر است گفت: تسهیل در امور بانکی مربوط به سرمایه گذاری در این حوزه می‌تواند در بهبود و ارتقای وضعیت مشارکت سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی مؤثر واقع شود. به‌هرحال داشتن قوانین متغن و پایدار و ایجاد تعرفه‌های مناسب موثرترین عامل جذب سرمایه‌گذاری خارجی است.

وی تصریح کرد: بیشترین تقاضای سرمایه‌گذاری در این زمینه، مربوط سرمایه گذاران و توسعه دهندگان بین المللی است طبیعی است که این سرمایه گذاران خارجی‌ انتظار دارند که قراردادهای خرید تضمینی برق به‌گونه‌ای باشد که موردپذیرش شرکت‌های بیمه و بانک‌های بین‌المللی قرار گیرد.

ساتکین گفت: در خصوص جذب بخش خصوصی داخلی اقدامات مطلوبی انجام‌شده ، بعنوان مثال خرید تضمینی بلندمدت انرژی‌های تجدید پذیر قانونی محکم و مصوب مجلس شورای اسلامی است. از طرفی اختصاص منابع مالی برای پرداخت پول برق تولیدی باعث شده است که امروزه بخش خصوصی با سرعتی چشم گیر برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر ورود پیدا کند.

وی گفت: درمجموع نگاه دولت به ارتقای انرژی تجدید پذیر در ایران بسیار جدی است و برای همین نیز مؤلفه‌های تشویقی و تضمینی گوناگونی را برای جذب سرمایه‌گذار لحاظ شده است اما با این‌ وجود وضعیت پیشرفت این انرژی در کشور در قیاس با سایر کشورهای توسعه یافته روند نسبتاً کند است.

دکتر ساتکین همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بخش انرژی‌های پاک با سه فاکتور منابع انسانی، منابع انرژی و منابع مالی روبرو هستیم. لیکن حلقه مفقوده برای توسعه این حوزه ، منابع مالی است.

وی در بخش دیگری از سخنانش بابیان اینکه نیروهای متخصص در این حوزه کم نداریم گفت: ازلحاظ بدنه کارشناسی و فنی مشکل چندانی در کشور نداریم لیکن باید دانش مدیریتی و فرماندهی خود را نیز تقویت کنیم. همواره سربازان خوب در کنار افسران خوب موفق می شوند . پشتیبانی فنی شرکت های خدمات مهندسی و پیمانکاران نیز یکی دیگر از مشکلات این صنعت است و در بسیاری موراد دیده شده که شرکت های مجری طرح ها بعد از نصب و اتمام پروژه کارفرما و مشتری را تنها گذاشته و پشتیانی مطلوبی از وی نداشته اند. مثال بارز این مورد ، شکست‌ پروژه توسعه آبگرمن های خورشیدی در ایران بود. این پروژه که در اکثر کشورها مانند ترکیه با موفقیت بالایی روبرو شد به دلیل عدم پیشتبان فنی در کشور ما موفق نشد.

رئیس انجمن علمی انرژی ایران در ادامه به نقش این انجمن علمی در مبحث انرژی‌های تجدید پذیر پرداخت و در این خصوص گفت: هرساله کنفرانس بین الملی در حوزه انرژی‌های تجدید پذیر توسط این انجمن علمی با عنوان کنفرانس بین المللی فناوری و مدیریت انرژِ در بهمن ماه برگزار می‌شود که زمینه مناسبی برای تبادلات علمی و تخصصی بین کارشناسان بخش انرژی فراهم می کند.
منبع: صما