کد خبر: ۳۶۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۶ 02 July 2017

تبعات بلندمرتبه‌سازی‌ در کلانشهرها

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه گسترش ساختمان‌های بلند بی‌ضابطه نتیجه نادیده گرفتن ضوابط و جایگزینی رابطه است که همه اینها سبب واردآمدن آسیب جدی به محیط‌زیست انسانی شده است، گفت: حفظ هویت‌ شهرها در تدوین سیما و منظر شهری در دستور کار، قرار دارد.

شهرام کوسه‌غراوی عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی درباره تبعات بلندمرتبه‌سازی‌ها در کلانشهرهای کشور که منجر به آلودگی‌هوا، افزایش بیش از اندازه ترافیک و مشکلاتی از این دست در شهرها شده و بعضا در نقاطی، زندگی شهروندان را با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو کرده است به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: متاسفانه در اجرای برخی از چهارچوب‌ها در برخی از موارد به مشکل برمی‌خوریم. در بحث ترویج، آموزش و منافع اقتصادی متاسفانه مشکلات عمده‌ای در کشور وجود دارد. خیلی از موارد، بلندمرتبه‌سازی و ساخت و سازی بوده که ضوابط را به دلیل روابط، نادیده گرفته‌اند و همین موارد است که مشکلات عمده‌ای را در سطح شهرهای کشور، ایجاد کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای‌اسلامی ادامه داد: به عنوان نمونه، هنگامیکه تراکم‌های ۶۰ درصد به ۷۰ درصد تبدیل می‌شوند تنها به این دلیل که ماده ۱۰۰ می‌تواند به آنها کمک کند و یا ارتباطاتی در شهرداری و نظام مهندسی وجود دارد موجب گسترش بی‌نظمی‌ها و بی‌ضابطه‌گی‌ها در سراسر کشور شده است.

نماینده منتخب شرق استان گلستان افزود: در بسیاری از موارد، ساختمان‌های بلند در مکان‌های نامناسبی ایجاد شده‌اند. شاهد هستیم که در خیابان‌های ۶ و ۹ متری ساختمان ۲۰ طبقه ساخته شده است و برای همان ساختمان، مجوزی صادر شده که بر اساس ضابطه نبوده است که همه اینها نشان می‌دهد، رابطه جایگزین ضابطه شده است.

ناظر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با تاکید بر این مطلب که ساخت بیش از اندازه ساختمان‌های بلند در کلانشهرها سبب ترافیک، آلودگی‌هوا و محیط‌زیست انسانی شده است، گفت: باید اصول قانونی، رعایت شود و در رعایت اصول و ضوابط باید شهرداری، مردم و دیگر سازمان‌ها و نهادهای مرتبط نهایت همکاری را داشته باشند و این همکاری توامان باشد.
عضو شورای مرکزی نظام‌مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه بحث سیما و منظر شهری در حال‌حاضر در مجلس شورای اسلامی و توسط نمایندگان در حال بررسی است، ادامه داد: بحث سیما و منظر شهری در مجلس و توسط نمایندگان مردم در خانه‌ملت در دست بررسی قرار دارد و در همین رابطه نیز جلسه‌ای با حضور دکتر حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی برگزار کرده‌ایم تا از کلیه افرادی که در این موضوع مهم می‌توانند کمک حال مجلس باشند کمک‌های فکری و کارشناسی، اخذ کنیم. به ویژه بحث سیما و منظر شهری از بٌعد معماری ایرانی- اسلامی در حال بررسی است.

وی گفت: در حوزه معماری ایرانی- اسلامی و رعایت این نوع از معماری قطعا ورود خواهیم کرد تا بتوانیم مواردی از این دست را به صورت قانون مدون درآوریم و همه این موارد در شهرهایی همچون شیراز، اصفهان، گنبدکاووس، تهران و سایر شهرهای کشور دنبال می‌شوند.

این نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی تصریح کرد: ارتفاعات، ضابطه‌ها و تراکم‌های مشخص به همراه ویژگی هریک از شهرها و حفظ هویت‌ شهرها در تدوین سیما و منظر شهری در دستور کار نمایندگان مردم قرار دارد.

گفتنی است آسیب‌شناسی سیما و منظر شهری توسط معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی آماده شد و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
منبع: صما