کد خبر: ۳۶۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۶ 04 July 2017

ایران توانایی معرفی الگویی موفق در حفاظت از محیط زیست را دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: به‌طور قطع مناقشات و جنگ‌ها وضعیت محیط‌ زیست جهان را وخیم‌تر کرده است بنابراین نیاز است که سازمان‌های بین‌المللی به این موضوع توجه کافی داشته باشند.

معصومه ابتکار در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که با حضور حسن روحانی - رییس جمهور کشورمان- در سالن اجلاس سران برگزار شد، ضمن خوشامدگویی به مقامات کشورهای مختلف اظهار کرد:  مقامات و نمایندگان ۴۳ کشور در این همایش حضور دارند.

وی با اشاره به حضور مقامات سازمان ملل در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار گفت: اجلاس مقابله با گرد و غبار اجلاس سازمان ملل است که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست ضمن قدردانی از حضور رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد وغبارگفت: از رهنمودهای آقای روحانی برای پیشبرد همایش بهره کافی خواهیم برد.

ابتکار در ادامه اظهار کرد: پشتوانه برگزاری همایش بین‌المللی مقابله با گرد وغبار - که امروز آغاز شده است و تا روز چهارشنبه (۱۴ تیرماه) ادامه دارد- آخرین قطعنامه سازمان ملل در حوزه گرد و غبار است. براساس یکی از بندهای قطعنامه سازمان ملل، همایش بین‌المللی گرد و غبار در ایران برگزار می‌شود. این همایش جهانی به همت سازمان ملل و دولت جمهوری اسلامی ایران برپا شده است که وزارتخانه‌های امور خارجه، نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان هواشناسی در وزارت راه و دفتر فناوری ریاست جمهوری همکاران سازمان حفاظت محیط‌ زیست در برگزاری این اجلاس هستند.

رئیس سازمان حفاطت محیط‌ زیست با اشاره به همکاری کشورهای مختلف به منظور برگزاری همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار گفت: به دلیل تاثیر منطقه‌ای و بین‌المللی توفان‌های گرد و غبار و تشدید تعداد و شدت وقوع گرد وغبار در کشورهای مختلف ضرورت توجه به مقابله با این پدیده را پررنگ کرده است.

ابتکار با اشاره به دلایل انتخاب ایران به عنوان میزبان برگزاری اجلاس بین‌المللی مقابله با گرد وغبار گفت: جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل به‌طور جدی پیگیر موضوع مقابله با گرد وغبار بوده است همچنین کشور ما آسیب‌پذیری‌ بالایی از جهت گرد و غبار دارد و جمعیت‌ بسیاری در ایران به‌ویژه در خوزستان و سیستان و بلوچستان دچار آسیب‌های اجتماعی،اقتصادی و بهداشتی از ناحیه توفانهای گرد و غبار هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به برنامه روز دوم اجلاس بین‌المللی گردوغبار اظهار کرد: فردا ( ۱۳ تیرماه) وزرا و کارشناسان کشورهای مختلف از سایت‌های کشور ما در اهواز و کاشان بازدید می کنند.  دراین سایت‌ها طرحهای کنترل گرد وغبار اجرا شده است.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به هدف اصلی برگزاری همایش بین‌المللی مقابله با گرد وغبار گفت: هدف، ایجاد همگرایی و همکاری منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار است همچنین به  دنبال ایجاد ساز و کارهای فنی، علمی و حقوقی برای حل معضلات مربوط به گرد و غبار هستیم. امیدواریم اجلاس مقابله با گرد وغبار هم در زمینه مسائل فنی و هم در حوزه مسائل راهبردی دستاوردهای خوبی داشته باشد و برای سازمان ملل دستور کاری برای پیگیری این موضوع ایجاد شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ایران گام‌های موثری در زمینه مهار کانون‌های گرد و غبار برداشته و در زمینه کاشت نهال، مدیریت عرصه سرزمینی، احیای تالابها و دریاچه‌ها اقدامات تاثیرگذاری کرده است که بارزترین آن‌ها احیای دریاچه ارومیه است.

ابتکار در ادامه با اشاره به اهمیت تاب‌آوری و سازگاری با شرایط کنونی محیط‌ زیست اظهار کرد: آمادگی در مقابل مسائل بحرانی حائز اهمیت است همچنین به استفاده پایدار از منابع طبیعی باید توجه شود. دنیا در حال تغییر است و همه به اثرات سوء تغییر اقلیم آگاهی دارند بنابراین لازم است همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حل معضلات زیست محیطی کره زمین به وجود آید. این کار در جهان شروع شده است اما عوامل مخربی در این  مسیر وجود دارد باید از نظرات یک جانبه جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: ایران توانایی معرفی الگویی موفق در حفاظت از محیط زیست، مقابله با گرد و غبار مانند نهالکاری و احیای دریاچه که نمونه موفق آن ارومیه است را دارد.

وی در ادامه به ضرورت ترویج نمونه‌ها و الگوهای موفق مقابله با گرد وغبار اشاره و اظهار کرد: استفاده پایدار از منابع آب و خاک باید ترویج شود. از این طریق می‌توانیم از افرایش کانون‌های گرد وغبار جلوگیری کنیم. در همین راستا همکاری دو جانبه جمهوری اسلامی ایران با دولت عراق محقق شده است که این رویداد بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به ضرورت حل چالش‌های مشترک بین کشورهای مختلف در حوزه مقابله با گرد وغبار گفت: سازمان ملل و سازمان‌های توسعه‌ای جهانی باید چارچوب و مقدمات لازم برای ارتباطات مشترک بین کشورها را فراهم کنند تا مشکل گرد وغبار به عنوان مشکل قرن حل و فصل شود. امیدواریم در جریان همایش بین‌المللی مقابله با گردوغبار به این مهم دست یابیم.

 افتتاحیه همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار امروز دوشنبه (۱۲ تیرماه) در سالن اجلاس با حضور حسن روحانی - رئیس جمهور کشورمان، محمد جواد ظریف - وزیر امور خارجه، حمید چیت‌چیان - وزیر نیرو، گری لوئیس - نماینده مقیم سازمان ملل در ایران، عبدالرحمن العوضی - دبیر اجرایی سازمان منطقه‌ای راپمی، هائولیانشو - معاون دبیرکل سازمان ملل و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداران، مدیران و کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
منبع: ایسنا