کد خبر: ۳۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۷ تير ۱۳۹۶ 08 July 2017

مرمت و بهسازی خانه تاریخی سهرابی دزفول در حال انجام است

مدیرسازمان نوسازی و بهسازی دزفول از آغاز اجرای پروژه مرمت و بهسازی خانه تاریخی سهرابی دزفول و اجرای فرش کف در بافت قدیم خبرداد.

مسعود شامدیل در خصوص برخی از پروژه های در حال اجرای سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول اظهار کرد: پروژه اجرای فرش کف بافت قدیم در بافت فرسوده شهرستان دزفول در حال انجام است که اعتبار۳۰۰ میلیون تومانی این پروژه  ازسوی ستاد بازآفرینی شهری برای ساماندهی کوچه های بافت قدیم به شهرداری دزفول اختصاص داده شده است.

وی افزود: این پروژه تحت نظارت سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول به مساحت چهار هزار و ۶۰۰ متر از ابتدای کوچه خسروی تا مسجد سیاه پوشان است.

مدیرسازمان نوسازی و بهسازی دزفول این پروژه را شامل انجام زیرساخت های این منطقه ازجمله لوله گذاری برای دفع آب های سطحی، فاضلاب و فرش کف کوچه ها عنوان کرد.

شامدیل، مرمت و بهسازی خانه تاریخی سهرابی را دیگر پروژه در حال اجرای نوسازی دزفول برشمرد و افزود: این بنا متعلق به خان محله سیاهپوشان به نام جعفرخان سهرابی است که دلیل نامگذاری این بنا همین نیز همین است.

وی تصریح کرد: با توجه به کتیبه های موجود در این بنا تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۳۹ هجری قمری و تاریخ یکی از دوره های مرمتی آن به سال ۱۳۴۱ بر می گردد. بنای مورد نظر دارای دو طبقه و حدود ۱۲۴۴/۶۴ متر مساحت است.

مدیرسازمان نوسازی و بهسازی دزفول بابیان اینکه مرمت و بهسازی خانه تاریخی سهرابی ازسوی شهرداری دزفول  به سازمان نوسازی واگذار شد، گفت: موارد اجرا شده در این بنای تاریخی توسط این سازمان شامل اجرای طاق و تویزه، دیوارچینی، مرمت، آجر فرش کف، بندکشی و غیره است.

شامدیل یادآورشد : این بنا ظرفیت بسیار بالایی برای کاربری های مختلف فرهنگی و اقتصادی نظیر ساخت نگارخانه سنتی و یا رستوران سنتی دارد.
منبع: مهر