کد خبر: ۳۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ 10 July 2017

خوزستان رکورددار آتش‌سوزی جنگل‌ها

با اینکه آمار حریق جنگل‌ها ۳۵درصد کاهش یافته اما در خوزستان روند معکوس پیدا کرده و آمار حریق در این استان افزایش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که خوزستان بیشترین آتش‌سوزی جنگل‌ها را دارد.
امسال نيز ۱۰ فقره حريق در ۲۷۱ هكتار در استان خوزستان اتفاق افتاد اين در حالي است كه هنوز به فصل بحران نزديك نشده‌ايم. آن طور كه در گزارش خبرگزاري مهر آمده است سال گذشته يك هزار و ۲۹۶ هكتار جنگل از خوزستان در آتش سوخت.

سرهنگ قاسم سبزعلي، فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي كشور اخيرا در جلسه شوراي هماهنگي مديريت بحران استان خوزستان اظهار كرد: با توجه به وضعيت آماري در سطح كشور ۳۵ درصد كاهش حريق در جنگل‌ها داشتيم ولي در خوزستان افزايش آن را شاهد هستيم.

براساس تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداري از جنگل‌ها و مراتع، تمام دستگاه‌ها داراي وظايفي در زمان بروز حريق و آتش‌سوزي هستند؛ بنابراين لازم است هنگام وقوع آتش‌سوزي از ظرفيت تمامي دستگاه‌ها استفاده شود. اين درحالي است كه بسياري از دستگاه‌ها ابزار مناسبي براي اطفاي حريق ندارند.

احمد مطيعي، مديركل منابع طبيعي خوزستان در اين‌باره به مهر گفت: تغيير اقليم در منطقه خاورميانه و استان خوزستان و خشكسالي مداوم سبب وقوع آتش‌سوزي‌هاي متعدد در منابع طبيعي استان شده است.

مطيعي با بيان اينكه در حالت بارندگي مناسب يا خشكسالي به دلايلي همچون افزايش علوفه يا خشكيدگي درختان احتمال آتش‌سوزي در منابع طبيعي و جنگل‌ها به‌وجود مي‌آيد، ادامه داد: دولت و حكومت در چند سال اخير تلاش بسياري براي كنترل آتش‌سوزي در عرصه‌هاي منابع طبيعي انجام داده است. با وجود اين، نزديك به ۲۰ هزار هكتار از اراضي كه آتش‌گرفته‌اند جنگل‌ها و مراتع بوده است؛ خوزستان بيشترين آتش‌سوزي جنگل‌ها را در سطح كشور دارد.

انتقاد از تبرئه متخلفان آتش‌سوزي
احمدرضا لاهيجان‌زاده، مديركل حفاظت محيط‌زيست خوزستان هم با انتقاد از بي‌نتيجه ماندن پرونده‌هاي آتش‌سوزي جنگل‌ها و مناطق حفاظت‌شده اظهار كرد: مدتي پيش ۴۰ كشاورز به‌دليل سوزاندن كاه و كلش مزارع به دادگاه معرفي شده‌اند اما مي‌دانيم كه اين پرونده‌ها نيز همچون گذشته نتيجه‌اي در برندارد و اين متخلفان تبرئه مي‌شوند.
منبع: همشهری