کد خبر: ۳۶۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ 11 July 2017

به سوی یک رنسانس شهری

کتاب به سوی یک رنسانس شهری که از سوی چهارمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی منتخب دريافت جایزه دکتر منوچهر مزینی در سال جاری شد به معرفی اقدامی جسورانه از سوی سیاست‌گذاران شهری می‌پردازد که با تکیه بر نتایج مطالعات گروه‌های کارشناسی به تدوین سیاستی پرداختند که به تحولی شگرف در فرایند توسعه شهری منجر می‌شود.

کتاب به سوی یک رنسانس شهری کاری از کارگروه ویژه به مدیریت لرد راجرز که اخیرا از سوی محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به انتشار رسید.

شهر پایدار، طراحی محیط شهری، مدیریت محیط شهری، تحویل بازآفرینی شهری، سرمایه‌گذاری در مهارت‌ها، خلاقیت‌ها و نو‌اوری‌ها، رسیدگی به موجودیت لازم برای خانه‌سازی، مدیریت استفاده از زمین، پاکسازی زمین، بازیافت ساختمان‌ها، جذب سرمایه‌های بخش خصوصی، نقش سرمایه‌گذاری عمومی، پایدار کردن رنسانس (نوزایی) از مطالب مهم و مورد بررسی در این کتاب به شمار می‌روند.

در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم محمدسعید ایزدی آمده است: اگرچه واژه بازآفرینی از این دوره در ادبیات توسعه شهری متداول شد، ولی معرف رویکردی نوین، یکپارچه و جامع از سیاست‌های توسعه و نوسازی شهری است که در دوره‌های پیش با ادبیات، مدل و مکانیزم متفاوتی به کار رفته است. بازآفرینی شهری رویکرد تکامل یافته‌ای در نوسازی شهری است که به ورای اهداف، آرمان‌ها و دست‌یافته‌های بازسازی‌های کلان مقیاس دهه ۵۰، باززنده‌سازی و بهسازی‌های دهه ۷۰ و توسعه‌های مجدد دهه ۸۰ میلادی با تأکید بر توسعه املاک و مراکز تجاری رسیده است.

کتاب پیش‌رو به معرفی نتایج حاصل از این مطالعه پرداخته و در بخش پایانی نیز، نتیجه حاصل را که در سال ۲۰۰۴ میلادی منتشر شد تشریح می‌کند. هدف از انتشار این کتاب که با همت سازمان نوسازی شهر تهران فراهم شده، معرفی اقدامی جسورانه از سوی سیاست‌گذاران شهری است که با تکیه بر نتایج بررسی‌ها و مطالعات گروه‌های کارشناسی و حرفه‌ای، به دنبال پذیرش نقاط ضعف و نارسایی‌های برنامه‌ها و اقدامات گذشته، به تدوین سیاستی پرداختند که به تحولی شگرف در فرایند توسعه شهری منجر می‌شود.

درحال حاضر سیاست‌های شهری ما نیازمند چنین رنسانسی هستند. عدم کارایی برنامه‌ها، ناهماهنگی‌ سیاست‌ها و تداخل وظایف دستگاه‌ها، همگی از مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و متخصصان و کارشناسان مرتبط علاوه بر ارزیابی سیاست‌ها و برنامه‌های پیشین و توجه به توان‌ها و فرصت‌های موجود، به ارائه راه‌حل‌های کارامد در رفع این مسائل بپردازند. امید است این کتاب بتواند زمینه‌ساز چنین تحولی باشد.

گفتنی است این کتاب از طرف هیئت داوران چهارمین دوره دوسالانه کتاب معماری و شهرسازی، جایزه دکتر منوچهر مزینی (۱۳۹۵- ۱۳۹۳)، حائز دریافت جایزه و تقدیرنامه شد.