کد خبر: ۳۶۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ 15 July 2017

ارتباط گسسته نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برقراری تعامل بین نظام فنی و اجرایی و سازمان نظام مهندسی گفت: ارتباط ضعیف مجموعه نظام مهندسی با مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور مشکلاتی را برای صنف مهندسی ایجاد کرده است.

هادی بهادری با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده درخصوص اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان گفت: ما یک کمیته‌ای را برای بررسی و پیگیری اصلاح قانون تشکیل داده‌ ایم که این کمیته بند به ‌بند این قانون را بررسی و پیشنهادات خود را ارائه می ‌کند.

وی با بیان اینکه در این کمیته تمامی نمایندگان حضور ندارند و دو سه نفر از نمایندگان انتخاب شده‌اند که این نمایندگان در بخش کمیته ساخت و ساز شهری عضو هستند، افزود: هنوز گزارش این کمیته وارد صحن کمیسیون نشده است که بتوانیم جزئیات آن را منتشر کنیم.

بهادری با اشاره به اینکه در کلیات اصلاح قانون، چند بحث محتوایی و مفهومی مطرح بوده که این قانون باید بتواند آنها را پوشش بدهد و ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد، تصریح کرد: از جمله این مباحث آن است که ارتباط مجموعه مهندسان سازمان نظام مهندسی با مجموعه نظام فنی و اجرایی کشور در حد خوبی برقرار نیست.

نماینده مردم ارومیه ادامه داد: یعنی سوابق مهندسانی که در نظام فنی و اجرایی کار می‌کنند، در سازمان نظام مهندسی قابل قبول نیست و برعکس سوابق مهندسان عضو نظام مهندسی در نظام فنی و اجرایی پذیرفته نمی شود که این مسئله به‌ طور کلی مشکلاتی را برای صنف مهندسی ایجاد کرده است.

انتقاد از مدرک‌‌گرایی کاردان‌های فنی

وی همچنین با اشاره به مسائل مربوط به کاردان‌ها اظهار داشت: در زمینه مباحث مرتبط با کاردان‌های فنی و معماران تجربی نیز دچار مشکلاتی هستیم که عملا همه کاردان‌ها را به سمت مدرک ‌گرایی و ارتقای مدرک کاردانی به کارشناسی و کارشناسی به کارشناسی ارشد سوق داده است.

بهادری با تاکید بر اینکه ما انتظار داریم این گونه مسائل در قانون نظام مهندسی رفع و رجوع شود و امیدواریم که این اتفاق بیفتد، بیان کرد: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از سال 74 کار می کند و در این 22 سال نشان داده که در برخی بخش ها ضعف‌ها و کاستی‌هایی وجود دارد.

وی درخصوص تاثیرات اصلاح قانون بر صنعت ساختمان عنوان کرد: با توجه به حجم تغییراتی که کمابیش در طول این 22 سال و در گذر زمان در محیط پیرامونی این صنعت اعم از نظام بهره‌ برداری، نظام ساخت‌ و ساز، نظام فناوری و نظام سیاسی- اقتصادی کشور اتفاق افتاده است، طبیعی است که به دنبال این تغییرات، قوانین هم باید دستخوش تغییرات شوند و قوانین روزآمد و موثر جای خود را به قوانین کم ‌اثر و بی‌ اثر دهد.

مباحث نظارت و مجری ذی‌صلاح در قانون جای بحث دارد

نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از اینکه بعضی از مواد قانون نظام مهندسی هنوز اجرایی نشده و یا به شیوه بد اجرا شده و یا اصلا قابل اجرا نیست افزود: طبیعی است که باید برای این مسئله ساز و کارهایی اندیشیده شود.

بهادری در عین حال تاکید کرد: مباحث مربوط به نظام نظارتی، نظام کنترل فنی و کنترل اجرایی و همچنین موارد مرتبط با مجری ذی صلاح ساختمان و مباحثی مانند ورود مهندسان مشاور به نظام مهندسی، در قانون جای بحث دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که چه‌ مقدار از مسائل مورد اشاره در فرآیند اصلاح قانون نظام مهندسی به قانون جدید اضافه خواهد شد و یا چگونه بحث خواهد شد، خاطرنشان کرد: در روزهای آینده باید منتظر باشیم که این قانون به صحن کمیسیون و سپس به صحن مجلس بیاید تا ببینیم درنهایت به کجا می‌رسد.
منبع: صما