کد خبر: ۳۶۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ 17 July 2017

رونمایی و امضای جلد چهارم کتاب اندیشه معماران معاصر ایران

آیین رونمایی و امضای جلد چهارم کتاب اندیشه معماران معاصر ایران، ۲۸ تیرماه با سخنرانی تعدادی از معماران معاصر ایران درباره کتاب، در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار می‌شود.
 دویست و چهل و چهارمین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران به آیین رونمایی و امضای جلد چهارم کتاب اندیشه معماران معاصر ایران اختصاص دارد که در موزه امام علی (ع)، چهارشنبه ۲۸ تیرماه برگزار می‌شود.

جلد چهارم اندیشه معماران معاصر ایران که در سلسله مجلدات به همین نام از جانب انجمن مفاخر معماری ایران به زیور طبع آراسته شده است، مشتمل بر گفتگوی میان گروه مصاحبه کننده به سرپرستی آقای مهندس علیرضا عظیمی و همکاران با خانم‌ها و آقایان سید رضا آزمایش، فرهاد احمدی، سیدمحمد بهشتی، کتایون تقی‌زاده، فریار جواهریان، جهانگیر درویش، موسی عبیر، شهریار خراسانی‌قدیمی، شهاب کاتوزیان، کمال کمونه، مهدی مجابی، سهراب مشهودی و ترانه یلدا است که در دویست و چهل و چهارمین گفتمان هنر و معماری رونمایی شده است. مدیریت پنل به عهده علیرضا قهاری است و سخنرانان نشست نیز آقایان دکتر سیروس باور، دکتر مصطفی بهزادفر، مهندس عباس فرخ زنوزی، دکتر احمد سعیدنیا و شهرام گل امینی هستند که با نمایش فیلم همراه است.

در بخشی از کتاب آمده است: اندیشه‌پژوهی در میراث مکتوب فرهنگ و هنر چند هزار ساله ما، خاصه در عرصه هنرهای کاربردی، مقرون به بیان مفهوم و تعمق در روح زمانه و تبیین رویکردها و چگونگی خلق آثار نبوده است، حتی در توصیف آنچه پدید آمده، شرح فرم و کالبد، نگرشی مسلط دارد. عجب آنکه با هنرهای تنیده با تار و پود مردمان و محیط و محاط با هستی شان نیز به شکلی انتزاعی و تجریدی برخورد می‌شود. لاجرم آن بخش از طرح آثار معماری و شهرسازی به قلم شرق‌شناسان و سیاحان نیز نمودی جسمانی دارد و شرح اندام و منظر، ترجیح بند خاطره ها و نوشتارهایشان است و نکته ای که همچنان مغفول می ماند، ماهیت دوران است و درک روان‌شناسانه‌ای، تا انسان دوره های گوناگون این سرزمین را در ظرف و مظروفش، به درستی و نزدیک به حقیقت نشان دهد.

اما اندیشه‌های انسان و ارزش‌های آن بخش اجتناب ناپذیر زندگی اوست. موضوعات ارزشی، همچون نگرش‌ها، اهداف، انگیزه‌ها و مقاصد و غایات انسانی از نهادهای دیرپای زندگی و حیات معنوی انسان هستند. از دید دانشمندان، یافتن اصول کلی که راهنمای عمل انسان باشد (به ویژه در مسائل حرفه ای و اجتماعی) حیاتی و حائز اهمیت بسیار است. گرچه برخی این موضوع را انکار کرده و اصولا بحث ارزش ها را بحثی عینی یا واقع گرایانه نمی‌دانند و طرح ارزش‌ها در اندیشه‌پژوهی را کاری ناروا می‌شمارند و عقیده دارند انسان می‌تواند بدون درگیر کردن خود با مسائل اجتماعی - فرهنگی عصر خود، هنرآفرین باشد و در مباحث معرفتی و پژوهشی از ارزش‌ها دوری گزیند. به عبارت دیگر هنر صحیح را هنری می دانند که از بیان خوبی و بدی و قضاوت پرهیز می کند و اندیشه اش تنها تحلیلی و توصیفی است.

علاقمندان می‌توانند برای شرکت در این مراسم، روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به نشانی، تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند و ورود برای علاقمندان به این نشست آزاد است.