کد خبر: ۳۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ 26 July 2017

صنعت برق در استان خوزستان پیر و فرسوده است

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان با اشاره به پیش‌بینی و برنامه‌ریزی احداث نیروگاهی با کلاس H در غرب اهواز گفت: صنعت برق در استان خوزستان پیر و فرسوده است.

 محمود دشت بزرگ  در نشست خبری با بیان اینکه استان خوزستان در زمینه صنعت برق از دیرباز در سطح کشور پیشرو بوده است اظهار داشت: نخستین نیروگاه آبی_برقی، نیروگاه حرارتی و خط انتقال برق در خوزستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه 28 تیرماه امسال 8 هزار و 220 مگاوات برق مصرف و رکورد مصرف زده شد، افزود: وضعیت قدرت نیروگاهی منصوبه شرکت برق منطقه‌ای خوزستان بیش از 13 هزار مگا ولت است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان به مصرف 15 درصد برق کشور در حوزه برق منطقه‌ای خوزستان اشاره و بیان کرد: در سال گذشته 29 بار از پیک سال 94 عبور کردیم و امسال نیز تاکنون 15 بار این اتفاق رخ داده است.

وی با بیان اینکه امسال میزان مصرف به نسبت روزهای مشابه سال گذشته بیش از 15 درصد رشد داشته است، گفت: 48 روز از اول خرداد امسال تاکنون دمای هوا بیش از 47 درجه بوده است.

یک درجه افزایش دما برابر است با رشد 112 مگاواتی مصرف برق

دشت بزرگ عنوان کرد: به ازای هر درجه افزایش دما از میزان 48 درجه سانتیگراد شاهد رشد بار مصرفی حدود 112 مگاوات هستیم که شبکه را می‌تواند تحت تنش قرار و ریسک بهره‌برداری را افزایش دهد بنابراین نقش مدیریت مصرف حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: برای نخستین بار در کشور و با هدف مدیریت مصرف در روزهایی با دمای بیش از 49 درجه با همکاری استانداری خوزستان و به منظور کاهش خاموشی‌های احتمالی طرح کاهش ساعات کاری ادارات تا ساعت 13 اعلام شد که خوشبختانه تاکنون اثرات مثبتی دیده شده است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه 21 روز از اجرای این طرح گذشته است، تصریح کرد: انتظار داریم با این طرح 200 مگاوات را از پیک بار مصرفی کاهش دهیم.

وی که حاضر به نام بردن عناوین نشد، گفت: البته برخی از بخش‌ها از جمله بخش‌های خصوصی در اجرای این طرح مشارکت و همکاری کافی را نداشته‌اند.

دشت بزرگ خاطرنشان کرد: مجوز احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه در استان خوزستان را داریم که اگر محقق شود به قطب بزرگ تولید برق در کشور تبدیل می‌شویم.

13 متقاضی برای کسب مجوز  نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تجدیدپذیر


وی به انرژی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: در زمینه نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تجدیدپذیر 13 متقاضی برای کسب مجوز داریم که 9 متقاضی دارای قرارداد خرید تضمینی هستند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان در ادامه با اعلام حمایت از سرمایه گذاران در این بخش بیان کرد: با توجه به ظرفیت خوزستان انتظار داریم سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش یابد.

وی گفت: در سال گذشته 160 میلیارد تومان در زمینه زیرساخت‌های صنعت برق در استان خوزستان هزینه شده است.

ریزگردها صنعت برق را به زانو درآورد

دشت بزرگ با بیان اینکه 120 میلیارد تومان از محل فروش برق، از صنایع طلبکار هستیم، درباره وضعیت صنعت برق در مناطق محروم عنوان کرد: انتظار داریم اعتبارات کافی برای کار در بخش صنعت برق روستایی و مناطق محروم تخصیص داده شود.

وی به توفان ریزگردها در بهمن ماه سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: می‌توان گفت ریزگردها در بهمن ماه سال گذشته صنعت برق را به زانو درآورد. در بهمن ماه با بسیج نیروهای کل کشور توانستیم 100 پست را شست‌و‌شو کنیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تصریح کرد: احداث نیروگاهی با کلاس H در غرب اهواز پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به مصوبه دولت در فروردین امسال برای توسعه و پایداری شبکه برق در خوزستان ادامه داد: 1500 میلیارد تومان به این امر از مصوبه اختصاص یافته که از این میزان 900 میلیارد تومان به برق منطقه‌ای خوزستان اختصاص پیدا کرده که در انتظار تامین آن هستیم.

دشت بزرگ به برگزاری 17میلیارد و 700میلیون تومان در سال95 و نیز بیش از 7 میلیارد تومان در سال 96 مناقصه برای امنیت، توسعه ساختمانی و خرید تجهیزات در صنعت برق خوزستان اشاره کرد و گفت: ردیفی از 900 میلیارد تومان برای برطرف کردن بخشی از پست های موقت در نظر گرفته شده است.

منابع کافی برای خرید مقره‌شوی و تغییر مقره‌های شبکه تخصیص داده نشد

وی در پاسخ به انتقاد از مدیریت بحران برق منطقه‌ای در توفان بهمن ماه 95 توسط برخی از نمایندگان و مسئولان که به واسطه یکی از خبرنگاران در نشست بازخوانی شد، تاکید کرد: متوسط عمر کاری تجهیزات برقی در خوزستان 25سال است ولی ما ترانس 40ساله در استان داریم که همچنان از آن استفاده می‌شود.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خوزستان با بیان اینکه تجهیزات در خوزستان پیر و فرسوده است، بیان کرد: برخی‌ها می‌گویند با هلی‌کوپتر مقره‌ها را شست‌و شو‌ می‌کردید آیا این قابلیت در خوزستان که هیچ در کشور وجود دارد که با هلی‌کوپتر شست‌و‌شو کنیم آیا همه جای ایران مثل دنیا است.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار و 400 دکل را در یک ماه شست و شو کردیم و بهترین عملکرد را داشتیم، گفت: بارها اعلام کردیم نیازمند خرید مقره‌شوی و تغییر مقره‌های شبکه هستیم ولی منابعش به اندازه کافی تخصیص داده نشد البته نبوده که تخصیص داده نشده است.

دشت بزرگ با بیان اینکه توفان بهمن ماه در 2 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: پتانسیل کار کردن را داریم منابع در اختیارمان قرار دهند ما نیز کار می‌کنیم.