کد خبر: ۳۶۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ 31 July 2017

تب بالای ۵۰ درجه اهواز و ایستگاه‌هایی که فقط نام مکانیزه را به ارث برده‌اند

244 ایستگاه اتوبوس در سطح شهر اهواز جانمایی شده است که تنها تعداد ۵۴ ایستگاه اتوبوس مکانیزه هستند. با توجه به آمارهای بیان شده فقط ۲۲ درصد ایستگاه‌های موجود در سطح شهر اهواز مکانیزه هستند البته ایستگاه‌هایی که فقط نام مکانیزه بودن را به یدک می‌کشند.

چندی پیش تیتر تمام صفحات روزنامه‌ها، نشریات داخلی و خارجی عنوان گرمترین شهر جهان به " اهواز " اختصاص یافت. شهری که نشریه واشنگتن پست نیز به دمای بیسابقه‌اش واکنش نشان داد و در گزارشی با استناد به درجه‌های ثبت شده در سایت «ودر آندگراند» ادعا کرد اهواز در هشتمین روز از تیرماه گرم‌ترین دمای تاریخ را تجربه کرد.

البته همچنان نامشخص است که نشریه واشنگتن پست با در نظر گرفتن دمای آفتاب اهواز معتقد است که اهواز در یک روز تابستانی گرمترین دمای تاریخ را تجربه کرده یا دمای سایه زیرا به گفته کوروش بهادری مدیرکل هواشناسی استان خوزستان معیار اصلی سنجش دما در همه دنیا، میزان دمای هوا درسایه است اما دمای گرمای اهواز بر اساس آنچه که دماسنج‌ها نشان می‌دهند در آفتاب 67 و در سایه 54 درجه بوده که تفاوت بین دو رقم بیان شده عدد 14 را نشان می‌دهد.

14 درجه تفاوت بین دمای آفتاب با سایه ضرورت ارائه خدمات رفاهی را بیشتر می‌کند

هنگامی که هواشناسی در اطلاعیه‌های خود از کاهش 2 درجه‌ای دما می‌گوید بارقه‌ای از امید در زندگی شهروندان اهواز شکل می‌گیرد و نباید انتظار داشت که از کنار عددی به این بزرگی یعنی 14 درجه به راحتی گذشت در نتیجه شهروندان در گپ و گفت‌های خود هیچ‌گاه حاضر نیستند دمای سایه را به عنوان دمای هوای اهواز در نظر بگیرند و معتقدند دمای اصلی اهواز آن دمایی است که دماسنج در آفتاب نشان می‌دهد چرا که بیشترین فضای شهری در آفتاب قرار دارد.

یکی از خدمات رفاهی که باید متناسب با شرایط آب و هوایی در سطح شهر به ارائه خدمات مورد نیاز شهروندان بپردازد ایستگاه‌های اتوبوس و پایانه‌های مسافربری هستند. ایستگاه‌هایی مجهز به تجهیزات سرمایشی که تا حد قابل توجهی می‌توانند تفاوت 14 درجه‌ای بین سایه و آفتاب این شهر را جبران کنند.

اگر بخواهیم بر اساس معیار جهانی دمای اهواز را همان اعدادی که دماسنج در سایه نشان می‌دهد قبول کنیم کمتر ایستگاه اتوبوسی را می‌توان پیدا کرد که در برابر دماهای 50 درجه و بیشتر بتواند رضایت شهروندان را جلب کند زیرا تعداد بسیاری از ایستگاه‌های اتوبوس موجود در شهر در کنار فرسوده و قدیمی بودن فاقد استانداردهای لازم هستند .

تب بالای 50 درجه اهواز و نیمه مکانیزه بودن 22 درصد از ایستگاه‌های اتوبوس‌ این شهر

به گفته سید کوروش حسینی‌زاده 244 ایستگاه اتوبوس در سطح شهر اهواز جانمایی شده است که تنها تعداد 54 ایستگاه اتوبوس مکانیزه هستند. با توجه به آمارهای بیان شده فقط 22 درصد ایستگاه‌های موجود در سطح شهر اهواز مکانیزه هستند البته ایستگاه‌هایی که تنها نام مکانیزه بودن را به یدک می‌کشند و تعداد بسیاری از آن‌ها فاقد سیستم سرمایشی و صندلی مناسب هستند.

وقتی در کلانشهری مانند اهواز که اکثر روزها از تب بالای 50 درجه رنج می‌برد ایستگاه‌های مکانیزه از مکانیزه بودن فقط نامش را به ارث برده‌اند باید دید که ایستگاه‌های معمولی و بدون تجهیزات سرمایشی چه وضعیتی دارند.

78 درصد از ایستگاه‌های موجود در سطح شهر غیر مکانیزه هستند که اغلب آن‌ها از امکانات ابتدایی از جمله صندلی، سایبانی مناسب برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب در تابستان و باران در زمستان محروم و همین عامل سبب شده صبر شهروندان  برای  انتظار کشیدن اتوبوس‌هایی که به دلیل تعدادکم و فرسوده بودن با فاصله زمانی زیاد از یکدیگر تردد می‌کنند، به ستوه بیاید.

انتظار شهروندان برای دیدن موفقیتی که هیچگاه حاصل نشد

آذر زمان‌پور عضور شورای شهر اهواز با اشاره به وضعیت ایستگاه‌های اتوبوس گفت: هر سال در بودجه شهرداری اعتباری برای تجهیز، نوسازی و ساخت ایستگاه‌های اتوبوس در نظر و به شهرداری ابلاغ می‌شود اما قسمتی از موضوع که وظیفه به‌روزرسانی و صیانت از ایستگاه‌ها است به سازمان‌های حمل و نقل شهرداری برمی‌گردد.

وی افزود: بخشی از وظیفه حفظ و نگهداری از ایستگاه‌های اتوبوس به عهده شهروندان است که متاسفانه برخی از شهروندان با رعایت نکردن این وظیفه نه تنها ایستگاه‌های مکانیزه بلکه به ایستگاه‌های معمولی اتوبوس نیز صدمه می‌زنند بلکه این رفتار غیر اخلاقی آن‌ها سبب تحمیل هزینه‌های گزافی به شهرداری و سازمان اتوبوسرانی می‌شود.

زمان‌پور با بیان اینکه شهروندان نباید نسبت به امکانات رفاهی که در اختیار دارند بی تفاوت باشند، گفت: بیشتر ایستگاه‌های مکانیزه که دارای تجهیزات و سیستم‌های سرمایشی بودند بعد از مدتی سیستم تهویه آن‌ها سرقت شدند که این موضوع سبب ایجاد اخلال در روند ارائه خدمات رفاهی به شهروندان شد.

وی گفت: در کمیسیون حمل و نقل شورای شهر طرحی مبنی بر واگذاری ایستگاه‌های اتوبوس به بخش خصوصی مطرح و برای حفظ و نگهداری در کنار ایستگاه‌های اتوبوس نیز غرفه‌ای برای فروش شهروند کارت و مواد خوراکی تعریف شد که طرح در کمیسیون به تصویب و به شهرداری ارائه شد اما باید دید که شهرداری تا چه میزان در به ثمر رساندن این طرح موفق بوده است.

وقتی درآمدهای یک سازمان در برابر هزینه‌هایش شرمنده می‌شود

سید کوروش حسینی ‌زاده مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی اهواز در این باره اظهار داشت: هزینه ساخت هر ایستگاه مکانیزه بین 40 تا 50 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که بودجه سازمان اتوبوسرانی کفاف مکانیزه کردن تمام ایستگاه‌های اتوبوس را ندارد.

وی افزود: درآمد سازمان اتوبوسرانی اهواز 500 میلیون تومان درصورتی که میزان هزینه‌های این سازمان 2 میلیارد تومان است و اگر بخواهیم در خوشبینانه‌ترین زمان که همز مان آغاز فصل مدارس است از محل فروش بلیط درآمدی را کسب کنیم؛ فقط 200 میلیون تومان به دست می‌آوریم در حالی که سازمان اتویوسرانی در ماه بیش از این مبلغ را تنها صرف هزینه خرید سوخت اتوبوس‌ها می‌کند.

حسینی‌زاده ساماندهی ایستگاه‌های اتوبوس را نیازمند ورود سرمایه گذار در این بخش دانست و گفت: تجهیز ناوگان حمل و نقلی در زمینه اتوبوس، تاکسی و ایستگاه‌ به امکانات نیازمند بودجه‌ای خاص است.

وی با بیان اینکه ساخت ایستگاه بیشتر از یک ماه طول نمی‌کشد عنوان کرد: به دنبال الگویی هستیم که با انتشار فراخوانی سرمایه گذاری مناسب که با درخواست ها و شرایط موجود همخوانی داشته باشد ایستگاه‌های اتوبوس را مکانیزه و در قبال آن درآمد تبلیغات ایستگاه‌های اتوبوس را به عنوان هزینه به وی پرداخت کنیم.

 مدت زمان زیادی برای حضور اعضای پنجمین دوره شورای شهر در ساختمان شورای شهر اهواز باقی نماینده است، اعضایی که به عنوان شهروند از نزدیک با تمام کم و کاستی‌های اهواز آشنا بوده و مهمترین وعده‌ای که در شعارهای انتخاباتی به شهروندان داده بودند؛ عمران و توسعه اهواز بود. شهروندان از اعضای پنجمین دوره شورای شهر اهواز انتظار دارند دغدغه‌های شهری که قبل از انتخابات داشتند را همچنان به یاد داشته باشند و با انتخاب یک شهردار متخصص و کارآمد به همان شعار تکراری که اهواز به همراه شهروندانش سال‌ها چشم به انتظارش هستند عمل کنند.