کد خبر: ۳۶۷۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ 02 August 2017

مهندسان در کنار کسب درآمد، به دنبال ارائه تخصص باشند

درخصوص دلایل عدم اجرای ضوابط و الزامات مربوط به بحث انرژی توجیهات زیادی مطرح است. برخی این ضعف را به کوتاهی سازمان‎ها و نهادهای مسئول و همچنین قیمت پایین انرژی در کشور ربط می دهند و برخی هم آن را ناشی از کم‌کاری و یا ناآگاهی مهندسان نسبت به مباحث انرژی می دانند و بر این باورند که جامعه مهندسین از دانش و تخصص لازم برای این منظور برخوردار نیستند و آموزش‌های تخصصی در زمینه روش‌های کاهش مصرف انرژی را ندیده‌اند.

 درخصوص دلایل عدم اجرای ضوابط و الزامات مربوط به بحث انرژی توجیهات زیادی مطرح است. برخی این ضعف را به کوتاهی سازمان‎ها و نهادهای مسئول و همچنین قیمت پایین انرژی در کشور ربط می دهند و برخی هم آن را ناشی از کم‌کاری و یا ناآگاهی مهندسان نسبت به مباحث انرژی می دانند و بر این باورند که جامعه مهندسین از دانش و تخصص لازم برای این منظور برخوردار نیستند و آموزش‌های تخصصی در زمینه روش‌های کاهش مصرف انرژی را ندیده‌اند.

حال سوال این است که سازمان نظام مهندسی چگونه می‌تواند در بین مهندسان حس مطالبه‌گری را برای اجرای قوانین مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی از جمله مبحث 19 مقررات ملی ساختمان ایجاد کند؟

بی توجهی شهرداری به گزارشات تخلف مهندسان

در همین رابطه رییس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست شورای مرکزی نظام مهندسی کشور با ابراز خرسندی از اینکه خوشبختانه جامعه مهندسی خودشان مطالبه‌گر اجرای مبحث 19 و بهینه سازی مصرف انرژی هستند گفت: با این حال تاکنون شرایط قانونی پیش نیامده که آنها به این عرصه ورود کنند.

احمدرضا طاهری ‌اصل درخصوص دلایل اجرایی نکردن این قانون توضیح داد: یکی از مسائل و موانع عمده در این مسیر، بی توجهی نهادهای ذیربط به گزارشات تخلفی است که مهندسان ارائه می‌دهند.

وی اضافه کرد: برای مثال در کلان‌شهر اصفهان، بارها شاهد این اتفاق بوده‌ایم که مهندسان گزارش تخلفاتی را در زمینه رعایت نشدن مبحث 19 به شهرداری اعلام کرده‌اند، ولی شهرداری اصلا توجهی به این موضوع نمی‌کند.

طاهری ‌اصل با بیان اینکه ما در این زمینه در چند مقوله گیر کرده‌ایم بیان کرد: به این معنا که هرچند مهندسان می‌خواهد بهینه‌ سازی و مقررات ملی ساختمان را در ساخت و سازها رعایت کنند، اما سوال این است که آیا مرجع بالادستی یا مرجع صدور پروانه ساختمان هم می‌خواهد که این مقررات به صورت کامل اجرایی شود.

اول ایجاد فضای مناسب، بعد توقع از مهندسان

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی همچنین تاکید کرد: ما بارها این موضوع را در کمیسیون انرژی به همکاران خود در سازمان­های نظام مهندسی کل کشور مطرح و اعلام کرده ایم که ابتدا باید در نظامات مهندسی فضا و پتانسیل لازم برای اجرای این مهم را ایجاد کنیم و بعد از مهندسان متوقع باشیم.

وی در این راستا تشریح کرد: یعنی ابتدا باید در کل کشور مهندسان را مباحث انرژی و موضوعات مربوط به ارتقای کارآیی موتورخانه‌ها آشنا کنیم و ممیزی انرژی را انجام دهیم و بعد مدعی ‌شویم که جامعه مهندسی باید آمادگی ارتقای کارآیی موتورخانه‌ها، ممیزی انرژی و یا فعالیت در حوزه برچسب‌ انرژی یا گواهی‌نامه سبز را داشته باشد.

وی با بیان اینکه این حرکت در سازمان نظام مهندسی در حال آغاز است افزود: خوشبختانه با تفاهم‌نامه هایی که در بخش آموزش با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امضا شده، درصدد پیشبرد این اهداف هستیم.

طاهری ‌اصل افزود: همچنین در حال انجان تفاهم‌نامه‌ای با ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی، معاونت فناوری رییس جمهوری هستیم که این تفاهم نامه نیز در راستای آموزش مهندسین و ارتقای توانمندی آنها در این حوزه است. علاوه بر این، تفاهم‌نامه‌ای هم با بهینه‌سازی مصرف سوخت امضا شده که آن هم به بحث آموزش و تربیت ممیزین انرژی اشاره کرده است.

رییس کمیسیون انرژی شورای مرکزی نظام مهندسی اظهار داشت: این حرکت‌ها را در نظام مهندسی شروع کرده‌ایم تا سازمان و مهندسان را برای بحث بهینه سازی مصرف انرژی آماده کنیم و بعد مدعی اقدام و عمل از سوی مهندسان باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید مثل سال‌های قبل مهندسان ما صرفا به دنبال بازار کسب درآمد باشند، بلکه در کنار کسب درآمد، باید به دنبال ارائه حرفه و تخصص باشند.

مطالبه‌گری، نتیجه هشدار به بحران مصرف انرژی

در همین حال رییس کمیسیون انرژی و محیط ‌زیست سازمان نظام مهندسی استان تهران نیز درباره راهکارهای ایجاد حس مطالبه‌‌گری در میان مهندسان و آموزش تخصصی آنها در حوزه بهینه سازی انرژی و اجرای قوانین موجود گفت: این آموزش ها به طور کلی در دو بخش قابل تقسیم‌ بندی است.

حیدر جهانبخش در گفت ‌و گو با «صما» افزود: ما در قانون، بخش عمومی را به عنوان آموزش، ترویج، تبلیغ و اطلاع ‌رسانی داریم و طبیعتا روش‌هایی که به طور مرتب در آموزش تخصصی برای مهندسان تکرار می شود، می‌تواند مطالبه‌گری آنها را افزایش دهد.

جهانبخش در ادامه سخنان خود اظهار داشت: بخش دوم آموزش تخصصی مهندسان هم مربوط به این است که در بخش کنترل و بررسی طرح‌ها وارد شویم که مدل آن را پیشنهاد داده‌ایم. به نظر می رسد فعالیت‌های محلی و تقویت این امر در استان‌ها به طور خاص می‌تواند راهکار را بسیار سریعتر به نتیجه برساند.

وی همچنین تصریح کرد: با این همه تصور می‌کنم در یک مقایسه سطحی اگر به پنج سال قبل برگردیم، می‌بینیم که امروز به دلیل تبلیغاتی که راجع به شرایط بحرانی مصرف انرژی ایجاد شد، حس مطالبه‌گری درباره کاهش مصرف انرژی و اجرای قوانین مربوطه افزایش یافته است.

این مدرس دانشگاه در عین حال افزود: علاوه بر آن با توجه به موافقت‌نامه پاریس و تعهداتی که ایران در این زمینه دارد، امیدواریم چرخ فعال کار به گردش دربیاید و به زودی شاهد مطالبه‌گری هرچه بیشتر بین مهندسان باشیم، چون جزو ضرورت‌هایی است که می‌تواند موفقیت را رقم بزند.
منبع: صما