کد خبر: ۳۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ 08 August 2017

برگزاری همایش مهندسی سواحل و بنادر کشورهای درحال توسعه۲۰۲۰در کیش

مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از میزبانی جزیره کیش برای برپایی دهمین همایش بین‌المللی مهندسی سواحل و بنادر کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۰ خبر داد و افزود : توانمندی‌های ایران در بحث مهندسی و مدیریت سواحل از دلایل تایید این میزبانی است.

محمد اللهیار روز دوشنبه در حاشیه نخستین نشست هماهنگی مسئولان انجمن جهانی زیر ساخت‌های حمل و نقل آبی PIANC با مسئولان کمیته ملی کشور که در مرکز همایش هایی بین المللی کیش برگزار شد ،اظهار کرد: هدف از برپایی نشست، بررسی میزبانی ایران برای دهمین 'همایش مهندسی سواحل و بنادر کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۲۰ ' و نهایی شدن زمان و مکان آن است.

وی افزود: موضوع این همایش، ارتقا حمل ونقل دریایی و توسعه پایدار مناطق ساحلی و همچنین نحوه مدیریت مقالات ارسالی خواهد بود.

نماینده ایران در انجمن بین المللی زیر ساخت های حمل و نقل آبی به عضویت جمهوری اسلامی به عنوان تنها کشور خاورمیانه در این انجمن اشاره کرد و یادآورشد: به دلیل توانمندی کشورمان در حوزه مهندسی و مدیریت سواحل و همچنین سطح بالای علم و فناوری در این حوزه ، عضویت ایران در انجمن از حدود شش سال قبل پذیرفته شده است.

وی عضویت ایران در انجمن و برگزاری همایش را فرصتی برای عرضه توانمندی علمی متخصصان داخلی کشور در عرصه بین الملل و آشنایی با جدیدترین روش های روز و به اشتراک گذاری آخرین یافته و دستاوردهای این عرصه عنوان کرد.

اللهیار یکی از اقدامات انجمن را برگزاری کنفرانس ' مهندسی سواحل در کشورهای در حال توسعه 'عنوان کرد و افزود: بر اساس پیشنهاد جمهوری اسلامی در اجلاس PIANC رای گیری و اعضای انجمن به اتفاق آرا به میزبانی ایران برای برگزاری دهمین دوره کنفرانس در سال ۲۰۲۰ رای مثبت دادند و پرچم کنفرانس در ریودوژانیرو برزیل در سال ۲۰۱۶ به جمهوری اسلامی منتقل شد.

وی در مورد اینکه برگزاری این نشست چه منافعی برای کشور دارد؟ اظهار کرد: جمهوری اسلامی، کشور پیشرو منطقه در مهندسی و مدیریت سواحل است که با پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی تنها کشوری است که به صورت جامع طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی را تهیه کرده است که این طرح در آستانه اجرا قرار دارد.

وی تصریح کرد: دستورالعمل هایی که انجمن مهندسی دریایی در حوزه سواحل و دریا تهیه می کند مبنای تدوین آیین نامه هایی برای طراحی سازه های دریایی است.

اللهیار در خصوص توسعه سواحل مکران و برنامه های مدون این انجمن در این زمینه نیز گفت: کارگروهی با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های مختلف در سطح دولت به این منظور تشکیل شده است و مبنای اولیه کار ارائه طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی است که سازمان بنادر و دریانوردی با کمک ۱۸ سازمان کشور برای تمامی سواحل آن را تهیه کرده است.

وی افزود: طرح ویژه توسعه سواحل مکران توسط معاونت شهر سازی و معماری وزارت راه و شهر سازی تهیه شد که با توجه به مناطق ساحلی موجود نیاز است تا توسعه آن با نگاه دریا به ساحل انجام گیرد که با شناسایی ظرفیت ها و با رویکرد توسعه پایدار در حال اتفاق است .

اللهیاری در پاسخ به سئوال ایرنا که توسعه سواحل جنوبی کشور در چشم انداز انجمن مورد نظر است یا سواحل شمالی نیز اظهار کرد: در سواحل جنوبی فرصت های زیادی برای توسعه پایدار و هوشمند وجود دارد اما به دلیل استفاده نامناسب از سواحل شمالی و تخریب برخی از آن با استقرار مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و ایجاد هماهنگی بین دستگاه ها و بستر سازی برای مشارکت بیشتر مردمی می توان در راستای توسعه پایدار سواحل حرکت کرد و مناطقی که در آن مشکلاتی ایجاد شده حل و فصل کرد.

دبیر کل انجمن پیانگ هم در حاشیه این نشست، حضور نمایندگان انجمن در ایران و کیش را مایه افتخار انجمن جهانی است و زیر ساخت های حمل و نقل آبی عنوان و ابراز امیدواری کرد که بتوان از این فرصت برای دنبال کردن اهداف همایش مهندسی سواحل و بنادر در کشورهای درحال توسعه در سال ۲۰۲۰ میلادی در کیش استفاده کنیم.

فان کاپل هدف اصلی این همایش را استفاده از تخصص های مختلف کشورهای جهان به ویژه در حال توسعه برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی در کنار خلیج فارس موقعیت مناسبی برای برگزار این کنفرانس دارد و جزیره کیش هم که در میانه خلیج فارس قرار دارد محل مناسبی برای برگزاری همایش است.

در پایان این نشست تفاهم نامه ای بین مسئولان انجمن و کمیته ملی در راستای برگزاری این همایش به امضا رسید.

در این نشست مسئولانی از مقر مرکزی پیانگ، دبیر کل سابق و جدید و نمایندگان انجمن کشورهای آرژانتین و فیلیپین ، رئیس اداره مهندسی سواحل و همچنین مدیر بنادر و دریانوردی کیش حضور داشتند.

انجمن جهانی زیر ساخت های حمل و نقل آبی PIANC با ۱۳۰ سال قدمت معتبرترین انجمن مهندسی دریایی جهان است که مقر آن در بلژیک قرار دارد و موضوعات مربوط به مهندسی دریایی ، ناوبری دریایی، طراحی سازه های بندری و دریایی در آن مورد بررسی قرار می گیرد.

ایران شش سال پیش به عضویت انجمن بین المللی زیر ساخت های حمل و نقل آبی در آمد که این عضویت به صورت رسمی و قانونی مورد تایید مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. جمهوری اسلامی در هشت کمیسیون تخصصی این انجمن دارای نماینده است که در تدوین دستور العمل ها نقش مهمی بر عهده دارند .

سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از جامعه تخصصی کشور در این انجمن عضو است.

اطلاع از آخرین یافته ها و دستاوردهای متخصصان سایر کشور در این حوزه از اهدافی بوده که جمهوری اسلامی با عضویت در این انجمن پیگیری کرده است.

سیزدهمین همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS ۲۰۱۸) نیز شهریور ماه سال آینده با حمایت معنوی انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی (PIANC) برگزار می شود