کد خبر: ۳۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ 10 August 2017

دولت حوزه محیط‌‌زیست را از سیاست دور کند

یک کارشناس محیط زیست با انتقاد از بی توجهی دولت ها به موضوع محیط زیست گفت: متاسفانه تاکنون دولت ها به دلیل اینکه نسبت به مسائل محیط زیست و اهمیت آن برای سلامت جامعه و نسل‌‌های آینده کشور آگاه نبوده اند، هیچ توجهی به این مهم نکرده اند.

بهروز دهزاد با بیان این مطلب افزود: به طوری که انواع و اقسام مجوزهای بهره برداری های خصوصی از محیط زیست به افراد بسیاری از جمله نزدیکان و آشنایان مسئولان ذیربط داده شده و این روند موجب شده تا بسیاری از منابع برای همیشه از دست مردم این سرزمین خارج شود و دیگر نتوانیم از مواهب آن استفاده کنیم.

وی با انتقاد شدید از اینکه طی حدودا پنج دهه گذشته در سال های قبل و بعد از انقلاب، منابع طبیعی کشور ملعبه دست یکسری افراد قدرتمدار شده است گفت: این افراد به نفع خود منابع عمومی و مردمی را مصادره کرده و از آنها استفاده های بی پایان برده اند و نمونه آن اتلاف منابع آبی و یا قطع درختان نزدیک به 300 ساله جنگل های طبیعی ماست که در کل دنیا بی نظیر هستند.

این محقق محیط زیست ادامه داد: واقعا جای تاسف و تاثر شدید دارد که چگونه با دست خودمان این نعمات خدادادی را توسط یک عده افراد سودجو از دست داده ایم.

وی درخصوص مسئولیت های دولت دوازدهم در حوزه حفظ محیط زیست تاکید کرد: در این زمینه احتیاج به یک اراده قوی سیاسی داریم تا دولت هایی که تشکیل می شوند، افراد و مسئولانی را در صحنه اول محیط زیست ایران به کار بگیرند که از آگاهی و دانش کافی در این حوزه برخوردار باشند، نه اینکه صرفا به داشتن یک مدرک تحصیلی و عنوان و موقعیت افراد توجه شود.

دهزاد تاکید کرد: متاسفانه افراد و مسئولانی که اطلاعات کافی از مقوله محیط زیست ندارند، دلواپسی خاصی هم در این زمینه ندارند و همین موضوع موجب می شود تا خسارات بسیار جدی و بزرگی به منابع محیط زیست کشور وارد شود.

وی با تاکید بر اینکه مسئولیت حوزه محیط زیست باید به افراد دلسوز، باتجربه و آگاه که سال ها سینه سوخته این بخش بوده اند واگذار شود، گفت: حوزه محیط زیست را باید از سیاست دور کنیم.

این مدرس دانشگاه در عین حال تاکید کرد: تا زمانی که نهادها و سازمان های مرتبط با محیط زیست مثل سازمان محیط زیست را به صورت سیاسی اداره کنیم و افراد سیاسی را در راس آن قرار دهیم، تغییری در وضعیت نابسامان محیط زیست ما انجام نخواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد: اگر از افراد آگاه و بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و صرفا بر اساس شایسته سالاری از آنها دعوت به کار کنیم و از تخصص آنها بهره مند شویم، امیدواریم که بتوانیم بخش باقی مانده از محیط زیست را برای نسل های آتی کشور حفظ کنیم.

دهزاد همچنین تصریح کرد: باید توجه کنیم که محیط زیست شامل یک سری منابع طبیعی است که خداوند با دست و دلبازی به ما ارزانی داشته و سرزمین ما سرشار از نعمات خدادای است که اینها نه فقط متعلق به ما بلکه متعلق به نسل های آینده است و باید آنها را حفظ کنیم.
منبع: صما
الهه احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۹
0
0
متاسفانه این مسئله کاملا درست است.
محیط زیست کشورمان با بی توجهی در حال نابودی است.