کد خبر: ۳۶۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ 14 August 2017

گفتگوی مسئولان و صاحبنظران درباره ثبت جهانی شهر یزد در موزه هنرهای دینی امام علی(ع)

بحث و بررسی درباره ثبت جهانی شهر یزد، الزامات، راهکارها و چالش‌های پیش‌رو درباره این شهر تاریخی موضوع دویست و چهل و هشتمین گفتمان هنر و معماری است که چهارشنبه ۲۵ مردادماه در موزه هنرهای دینی امام علی برگزار می‌شود.
دویست و چهل و هشتمین گفتمان هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران تحت عنوان یزدِ من، ثبت شد... به مناسب ثبت جهانی شهر یزد، در موزه هنرهای‌دینی امام‌علی(ع) برگزار می‌شود.

در این نشست، جلیل شاهی دکترای مهندسی راه و ساختمان، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، نریمان فرح‌زا و عمید مسعودی سخنرانی می‌کنند و دبیری پنل را نیز پرویز طلایی برعهده دارد.

حضور برای علاقمندان در این نشست آزاد است و علاقمندان می‌توانند برای حضور در این جلسه، روز چهارشنبه ۲۵ مردادماه سال جاری از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به موزه هنرهای دینی امام‌علی واقع در خیابان ولی عصر، بالاتر از ظفر، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ مراجعه کنند.

در رابطه با ثبت جهانی شهر یزد، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گام های موثری با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برداشت. در همین رابطه نیز، یکی از دستورجلسه‌های هفتمین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۶، به ارایه گزارش ثبت جهانی یزد و بررسی الزامات آن اختصاص یافت.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه فوق با اشاره به اینکه شهر یزد بر مبنای دو شاخصه کالبدی (معماری و شهرسازی) و سازگاری با طبیعت ثبت جهانی شد، گفت: برای من ثبت تاریخی یزد به این جهت اهمیت دارد که ما داریم در هیاهوی تمدنی جدید به ارزش های تاریخی خود رجوع می کنیم و برگشتی نیز به خود داریم و بار دیگر تمدن و فرهنگ خود را بازخوانی می کنیم که این نکته از نظر من بسیار باارزش و الگویی است که ما باید آن را برای همه شهرها، پی بگیریم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی نیز پیش‌تر در مورد ثبت جهانی شهر یزد گفته بود: ارزش‌های شهر باید به شکل کامل در طرح‌های توسعه وعمران، هدف‌گذاری شوند و حتی به عنوان بخشی از ضوابط طرح جامع، تلقی شوند. یزد نه فقط به مردم ایران بلکه به جامعه بشری تعلق دارد و برای حفظ و نگه‌داری از اثار آن باید اهتمام جدی داشته باشیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این رابطه گفته بود: بیش از ۳ سال است که کار شبانه‌روزی برای ثبت‌جهانی یزد انجام شده است و همگرایی بین کلیه مسئولان از استانداری، شهرداری، شورای‌شهر، نمایندگان‌مردم و از همه مهمتر شهروندان ساکن در یزد و همچنین میراث‌فرهنگی کشور انجام شد و در اینکار خطیر همه با هم همصدا بودند تا بافت‌تاریخی شهر یزد حفظ شود. اینها علاوه بر آنکه نشان‌دهنده هوشمندی یزدی‌ها در بهره‌مندی از طبیعت است نشان از علاقمندی آنها به هویت تاریخی دارد و اینکه نمی خواهند در بافت تاریخی یزد، گسست ایجاد شود.