کد خبر: ۳۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ 19 August 2017

از جدایی معصومه ابتکار و سازمان محیط زیست تا انتقادات نسبت به پیوند پاریس

این هفته سازمان محیط زیست در پردیسان روزهای شلوغی را ثبت کرد چرا که ابتکار چمدانش را از کشتی به گِل نشسته سازمان محیط زیست بست و کلید اتاق خود را به عیسی کلانتری سپرد؛ جدایی معصومه ابتکار از سازمان محیط زیست پر رنگ‌ترین اتفاق زیست محیطی هفته بود.
شایعات حضور کلانتری واقعی شد

در هفته‌های گذشته و پس از حدس و گمانهای جدایی معصومه ابتکار از سازمان محیط زیست و بعد از ابلاغ حکم وی برای معاونت زنان و امور خانواده، شایعاتی مبنی بر حضور عیسی کلانتری در راس سازمان محیط زیست شنیده شد.

زمزمه‌های حضور کلانتری آن‌ قدر جدی بود که غالب معاونتها در سازمان از احتمال حضور وی در پردیسان خبر می‌دادند و این گزینه را جدی‌تر از اسامی دیگر می‌دانستند.

اما حسن روحانی روز بیست و دوم مرداد ماه با انتصاب عیسی کلانتری به عنوان رئیس سازمان محیط زیست بر تمامی شایعات و اسامی گوناگون خاتمه داد و سکان کشتی فرسوده محیط زیست را به رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه سپرد.

هنوز کسی نمی‌داند، رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه که نتوانسته طی سالهای اخیر به صورت شایسته و در خور توجه به احیای دریاچه ارومیه بپردازد، چگونه می‌خواهد کشتی زخم خورده محیط زیست را به ساحل آرامش برساند.

انتقاداتی که به عیسی کلانتری در حوزه‌های کشاورزی، محصولات تراریخته و حتی احیای دریاچه ارومیه بارز است می‌تواند در حوزه فعالیتهای این فرد اثر گذار باشد.

ادامه آتش‌سوزی جنگلها در برخی نقاط کشور و عملکرد دستگاههای ذیربط

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگلها همچنین در روزهای اخیر که برخی جنگلها و مراتع یا مناطق حفاظت شده دستخوش حریق شده بودند، اعلام کرد:  از ابتدای امسال تاکنون بیش از سه هزار هکتار از جنگلها و مراتع کشور در آتش‌ سوخته‌اند؛ طی ماههای گذشته حدود 20 نفر از متخلفانی که در آتش‌سوزیها دخیل بوده‌اند، دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

سرهنگ سبزعلی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون آتش‌سوزیهایی که در مراتع و جنگلهای کشور به‌وقوع پیوسته نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده و با کاهش بیش از 50 درصدی همراه شده است.

وی اظهار کرد: در ماههای اخیر تاکنون، کاهش حریق نسبت به سال گذشته رخ داده اما متأسفانه حریقها در برخی نقاط همانند خوزستان افزایش یافته و مشهودتر بوده است.

تودیع و معارفه ابتکار و کلانتری در حضور جهانگیری

تودیع و معارفه ابتکار و کلانتری، یک روز بعد از انتصابات صورت گرفته از سوی حسن روحانی و به سرعت انجام گرفت.

آیین تودیع و معارفه رئیس سازمان حفاظت محیط  با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهوری، ولی‌الله سیف ؛ رئیس کل بانک مرکزی، عیسی کلانتری؛ رئیس جدید سازمان محیط زیست و معصومه ابتکار؛ رئیس سابق سازمان محیط زیست و جمعی از مدیران این سازمان در سالن همایشهای پارک پردیسان تهران برگزار شد.

خداحافظی ابتکار با آرزوهایی که رنگ واقعیت نگرفت

ابتکار عصر دوشنبه با تمامی آرزوهای ذهنی‌اش و همه خواسته‌های زیست محیطی که تحقق نیافت، خداحافظی کرد.

 برخی آرزوهای زیست محیطی معصومه ابتکار که در سخن بیان می‌شد و رنگ واقعیت نگرفت اینبار به دست عیسی  کلانتری رسید و او باید تمامی خواسته‌های محیط زیستی مردم را عملیاتی کند.

معصومه ابتکار عصر دوشنبه کلید اتاق طبقه دهم سازمان محیط زیست در پارک پردیسان را به عیسی کلانتری تحویل داد تا اینبار این فرد سازمان پر از فراز و نشیب محیط زیست را هدایت کند.

جدایی معصومه ابتکار از سازمان محیط زیست پس از 4 سال   

معصومه ابتکار که از این پس قرار است در دولت دوازدهم در جایگاه معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری به فعالیت بپردازد دوشنبه با همه خاطرات تلخ و شیرین خود طی چهار سال گذشته خداحافظی کرد و چمدان خود را از ساحتمان پارک پردیسان بست.

بحران افزایش ریزگردها، خشک شدن تالابها، آلودگی هوای کلانشهرها، آتش‌سوزی جنگلها، بحران آب، مسئله بنزینهای وارداتی، تعداد روزهای آلوده و سالم، ناکارآمدی مدیران استانی، توافقنامه پاریس، مشکلات محیط‌بانان، عدم توجه کافی به حیات وحش و گونه‌ها و .... بخشهایی از دغدغه‌هایی بود که ابتکار نتوانست راه حل مناسبی برای آنها بیابد و گاه مورد توجه منتقدان بسیاری قرار گرفت.

در هر صورت معصومه ابتکار با تمام فراز و نشیبهای اجرایی در سازمان محیط زیست و با همه کاستیها یا دستاوردها، سرانجام از سازمان محیط زیست جدا شد و به یکی از معاونتهای دیگر انتقال یافت.

تعریف و تمجید در مراسم خداحافظی

ابتکار که در دوران تصدی‌گری بر سازمان محیط زیست با انتقادات فراوانی روبرو بوده اینبار در مراسم تودیع و معارفه به دفاع از خود پرداخت.

وی گفت: برای مقابله با بحران‌ها دیگر فرصتی در دست نداریم؛ ایران بحران‌های جدی محیط‌زیستی را در پیش دارد، به همین دلیل نیازمند مشارکت گسترده مردم و همکاری آنها با دولت برای برقراری توازن و آینده ایران هستیم.

رئیس سابق سازمان محیط زیست که هیچ توضیحی به انتقادات مطرح شده درباره آلودگی هوا، خشکی تالابها، ریزگردها، گسترش آلاینده‌ها و ... نداد به دفاع از موضوعاتی نظیر : پاسخ مثبت به 85 درصد طرحهای توسعه‌ای، تنفس هوای سالم در شهرها، جشنواره فیلم سبز، تفاهم‌نامه‌های بین المللی و ... پرداخت.

تاکید کلانتری بر مسئله بحران  آب در کشور

عیسی کلانتری نیز در مراسم تودیع و معارفه ضمن بررسی شرایط زیست محیطی کشور اظهار کرد: در سیاست‌های تولیدی گذشته، دراز مدت و آثار سیاست‌های تولیدی بر منابع زیست محیطی مورد توجه قرار نگرفته بود؛ امروز نیز بزرگترین مشکل و مسئله کشور ما آب است و باید به آن توجه شود.

وی  با تاکید بر اینکه مشکلات مربوط به آلودگی هوا قابل حل است اما مسائل مربوط به آب به راحتی قابل جبران نیست، گفت: فاجعه کشور ما در آب است و گرفتاری اصلی محیط زیست کشور در منابع آبی است؛ جنگل‌های زاگرس حتی در دوره یخبندان از بین نرفته بودند اما امروز در آتش بیماری می‌سوزند.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه وضعیت محیط زیست کشور را یک نفر به تنهایی نمی‌تواند تغییر دهد، گفت: من به تنهایی نمی‌توانم شرایط محیط زیست را به سمت بهبودی ببرم بنابراین مردم و دولت باید به داد سازمان حفاظت محیط زیست برسند؛ این سازمان باید 164 میلیون هکتار از عرصه‌های محیط زیست را حفظ و حراست کند. بنابراین همه باید به کمک محیط زیست بیایند.

تاکید جهانگیری بر فانتزی نبودن محیط زیست

معاون اول رئیس جمهوری هم در مراسم تودیع و معارفه با تاکید بر اینکه محیط زیست مسئله‌ای فانتزی نیست، گفت: ما با بحران آب، آلودگی هوای کلان شهرها و تهدیداتی نظیر ریزگردها و خشک شدن تالابها روبرو هستیم و باید دست به کار شویم تا برای حل مسائل اصلی کشور راهکار پیدا کنیم.

جهانگیری همچنین به برخی دستاوردهای انجام گرفته در دوره گذشته سازمان محیط زیست و بعضی راهکارها برای آینده این سازمان نیز اشاره کرد و از خدمات ابتکار قدردانی به عمل آورد.

انتقاد از سیاسی کاری ابتکار در سازمان محیط زیست

اما به غیر از برخی فراز و نشیبهای معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست، تعدادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز نسبت به عملکرد وی در چهار سال اخیر انتقاد کردند.

جبار کوچکی نژاد ؛عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در روزهای اخیر با انتقاد از پررنگ بودن حاشیه‌های سیاسی رئیس سابق سازمان محیط زیست گفت: معصومه ابتکار با حاشیه‌های سیاسی زیادی مواجه بود و امیدواریم رئیس جدید سازمان محیط زیست رفع دغدغه‌های زیست محیطی را اولویت قرار دهد.

وی تصریح کرد: محیط زیست، سازمانی تخصصی است و هر کس که به عنوان مسئول مشغول به فعالیت می‌شود باید فردی متخصص و آگاه به مسائل زیست محیطی باشد.

موسی‌الرضا ثروتی عضو فراکسیون محیط زیست در مجلس نهم نیز درباره  عملکرد رئیس سابق سازمان محیط زیست و رویکرد  این سازمان در آینده اظهار کرد: متاسفانه در زمان تصدی ابتکار بر سازمان محیط‌ زیست قانونهای زیست محیطی به درستی اجرا نمی‌شد.

وی خاطرنشان کرد: نگاه سیاسی و زاویه‌دار بودن رئیس سابق سازمان محیط زیست با شهردار تهران موجب شده بود که قوانین مربوط به آلودگی هوا در پایتخت به‌درستی اجرایی نشود و در این بین مردم تهران بیشترین آسیب را دیده‌اند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عملکرد ابتکار در حوزه محیط‌بانان، تالابها و آلودگی هوا به نقد شدید امضای توافقنامه پاریس پرداخت و آن را بسیار ضعیف عنوان کرد.

میزگرد «توافق‌نامه پاریس؛ تهدید یا فرصت»

اما یکی از مهمترین بحثهای قابل انتقاد به سازمان محیط زیست موضوع توافقنامه پاریس و فرصت و تهدیدهای پیرامون آن است چرا که برخی کارشناسان مخالف عملکرد سازمان محیط زیست در این رابطه هستند.

به همین منظور و برای انعکاس نظرات علمی موافقان و مخافان این توافقنامه، نشستی در خبرگزاری تسنیم با عنوان در میزگرد «توافق‌نامه پاریس؛ تهدید یا فرصت» برگزار شد.

در این نشست تخصصی محمد تقی زمانیان؛ عضو سابق کمیته مشترک علمی وابسته به برنامه و تغییر اقلیم جهان، محسن ناصری؛ مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا و عسکر سرمست؛ کارشناس انرژی به بررسی تهدیدها و فرصتهای توافقنامه بین‌المللی پاریس پرداختند.

ارائه اسنادی مبنی بر بی‌تاثیر بودن دی‌اکسید کربن بر گرمایش زمین، بررسی صحت مسئله تغییر اقلیم و گرمایش زمین، چرایی بررسی نشدن تمام ابعاد توافقنامه‌ بین‌المللی پاریس توسط موافقان، عدم ارائه سند مشارکت ملی ایران (سند تعهدات ایران) به مجلس، خودداری سازمان محیط زیست از ارائه پیوست به شورای نگهبان، عدم توجه سازمان محیط زیست و مسئولان نسبت به تبعات الزام‌آور بودن توافقنامه پاریس، تاثیرگذاری امضای توافقنامه پاریس بر انرژی و صنعت کشور، چرایی عدم آگاهی همه کارشناسان نسبت به مفاد توافقنامه، الزام‌آور بودن یا نبودن توافقنامه پاریس، بار مالی توافقنامه برای کشور، تاثیرگذاری کشورهای غربی بر نظریه‌های تغییر اقلیم، وجود سازوکار طبیعت برای جلوگیری از گرمایش زمین، طرحهای کشورهای غربی برای تحمیل مسئله تغییر اقلیم و گرمایش زمینو ...از جمله موضوعاتی بود که در این نشست تشریح شد.

اما در پایان باید گفت که این روزها سازمان محیط زیست به مثابه کشتی طوفان زده‌ای می‌ماند که به گل فرو نشسته و با وجود انتقادات فراوان و برخی دستاوردها، نیازمند تحولی عظیم است.