کد خبر: ۳۷۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ 21 August 2017

سود و زیان بازار ملک با دو مرحله‌ای شدن مجوز ساخت

سیستم فنی سامانه شهرسازی در شهرداری تهران در آخرین روزهای دوره فعلی مدیریت شهری طرح دو مرحله صدور جواز ساخت را آماده‌سازی کرده و مقررشده این طرح از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی از هفته آینده اجرایی شود.

 این طرح که جواز ساخت را در دو مرحله پروانه شهرسازی و پروانه ساخت در اختیار سازنده‌ها قرار می‌دهد در اردیبهشت 94 مطرح شد اما هم‌اکنون در آخرین روزهای مدیریت شهری قالیباف دوباره به جریان افتاد و در مرحله اجرای قرار گرفت و با واکنش دست‌اندرکاران ساخت و ساز مواجه شد.

یک الگوی ضربتی برای بهبود ساخت‌وساز


در این زمینه یک کارشناس ساخت‌وساز بابیان اینکه همواره پرسه اخذ مجوز ساخت برای سازندگان بسیار وقت‌گیر و پیچیده بوده است گفت: با دو مرحله شدن مجوز ساخت‌وساز تمامی این پرسه‌ها در دو مرحله جدید پروانه شهرسازی و ساخت اجرایی خواهد شد.

ایمان رفیعی بابیان مطلب فوق افزود: از ابتدای امسال رونق نسبی وارد معاملات مسکن شده است حال به نظر می‌رسد هم‌زمان با ورود بازار معاملات مسکن به فاز رونق، بازار ساخت ملک نیز از ایستگاه پایانی رکود خارج‌شده و به دوره پیش رونق ساختمانی ورود کند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر دومرحله‌ای شدن جواز ساخت باعث استقبال بیشتر سازندگان برای ساخت‌وساز می‌شود تأکید کرد: کاهش بروکراسی‌های ساخت می‌تواند رویکرد مطلوبی برای جذب سازندگان داشته باشد.

رفیعی گفت: روال قبلی که شامل اخذ پروانه ساختمانی از شهرداری بود سازنده را مجبور به دریافت پیش مجوزهایی از دستگاه‌های مختلف شامل مجوزهای فنی و مهندسی می‌کرد؛ و این مجوزها گاهی 12 تا 18 ماه به طول می‌انجامید که سازنده از این پرسه بسیار دلگیر بود.

این سازنده در دفاع از دو مرحله شدن مجوز ساخت گفت: این طرح باید به‌صورت پایلوت در منطقه اجرایی شده و بعد از آزمون‌وخطا پهنه اجرایی گسترده‌تری داشته باشد.

وی گفت: دو مرحله شدن مجوز شامل پروانه شهرسازی و ساخت است. بر اساس اعلام این دو طرح پروانه شهرسازی شامل تمامی حقوق شهرسازی مالک ازجمله نوع کاربری، میزان تراکم و... و پروانه ساخت متعلق به سازنده ذی‌صلاح است. به این معنی که مالک بعد از اخذ پروانه شهرسازی باید به دنبال سازنده ذی‌صلاح برای ملک خود باشد.

رفیعی در تفسیر این مطلب گفت: سازنده با دریافت پروانه شهرسازی می‌تواند بخشی از مقدمات ساخت‌وساز در فاصله صدور استعلام‌های موردنظر شهرداری برای مرحله دوم را انجام دهد. به‌عبارت‌دیگر معطلی سازنده در روال فعلی صدور جواز ساخت در پروسه جدید که دومرحله‌ای خواهد بود، از بین می‌رود و درعین‌حال با دومرحله‌ای شدن صدور پروانه ساخت‌وساز مراحل صدور مجوزها و استعلام‌ها از حالت متوالی بودن به موازی شدن تبدیل می‌شود که باعث می‌شود این سازنده در مرحله اول ساخت‌وساز برای مجوز متوقف شود.

این سازنده درنهایت گفت: این طرح می‌تواند به‌نوعی به‌عنوان یک الگوی ضربتی در حوزه به‌کارگیری متخصصان و بهبود وضعیت ساخت‌وساز خواهد شد.

مزایای دومرحله‌ای مجوز ساخت

در این زمینه یک کارشناس ساخت‌وساز بابیان اینکه این طرح می‌تواند منافع زیادی برای سازندگان و سرمایه‌گذاران داشته باشد. گفت: این طرح می‌تواند چند مزیت مهم برای مالک و سازنده داشته باشد.

حمیدرضا قاضی زاهدی بابیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر سازنده‌ها برای گرفتن پروانه ساختمانی باید مبالغ مربوط به عوارض تراکم، عوارض متفرقه، آموزش‌وپرورش، ایمنی، تعرفه نظام‌مهندسی، پروانه ساختمانی و هزینه بیمه کارگران را پرداخت کنند اما با دومرحله‌ای شدن صدور پروانه، سازنده در مرحله اول از پرداخت تعرفه نظام‌مهندسی، بیمه تأمین اجتماعی و بخشی از عوارض معاف می‌شود و این عوارض را باید در مرحله دوم پرداخت کند.

وی گفت: مزیت دیگر این طرح، آن است که مالک با پروانه شهرسازی می‌تواند اقدام به شناسایی سازنده ذی‌صلاح در بازار کند.

زاهدی با بابیان اینکه مالک و سازنده با اخذ پروانه شهرسازی بدون آنکه معطل صدور پروانه ساخت شوند می‌توانند نسبت به دریافت وام بانکی اقدام کنند. گفت: درعین‌حال مزیت دیگر این روش آن است که مالک و سازنده با داشتن پروانه شهرسازی می‌توانند بخشی از عملیات پیش‌فروش ساختمان موردنظر را انجام دهند.

وی درنهایت گفت: با دو مرحله شدن جواز ساخت‌وساز مهندسان ناظر نقش متفاوتی خواهند داشت و نهایتاً پیمانکاران ساخت که همان مجریان ذی‌صلاح هستند به این پروسه وارد می‌شوند.

گران‌تر شدن ملک با دو مرحله ای شدن مجوز ساخت‌وساز

اما دراین‌بین دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور بابیان اینکه دچار آشفتگی در بازار ساخت‌وساز شدیم. دیدگاه متفاوتی به دو مرحله شدن مجوز ساخت‌وساز دارد؛ و دراین‌باره گفت: هم‌اکنون این آشفتگی به‌صورت وضوح در مراحل ساخت‌وساز اعم از طراحی، نظارت و اجرا دیده می‌شود؛ و بدون تردید دو مرحله شدن مجوز ساخت‌وسازمی تواند رویکرد مؤثری بر کیفیت، جذب سرمایه‌گذار و کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز داشته باشد.

فرشید پور حاجت بابیان مطلب فوق افزود: متأسفانه ساخت‌وسازهای ما علی‌رغم وجود قانون 22 ساله در شرایط مطلوبی قرار ندارد؛ و جدای از این قوانین صلاحیت اخلاقی و حرفه‌ای نیز در بازار ساخت‌وساز غیرحرفه‌ای دیده نمی‌شود.

وی بابیان اینکه سیستم کنونی ساخت‌وساز چرخه معیوبی دارد گفت: در حال حاضر هیچ سازنده‌ای به‌جز پیمانکاران صاحب صلاحیت تعهد و گارانتی لازم در خصوص ساخت‌وسازهای خود ارائه نمی‌دهد.

پور حاجت گفت: به‌هرحال در حال حاضر پرسه ساخت‌وساز در ایران نواقص زیادی دارد و با دو مرحله شدن مجوزهای ساخت مشکلات حل نمی‌شود.

دبیر کانون سراسر انبوه‌سازان کشور بابیان اینکه انبوه‌سازان تمایلی به دو مرحله شدن جواز ساخت‌وساز ندارند گفت: اشتباهات را نباید با اشتباه بزرگ‌تر پاسخ داد. در حال حاضر ساخت‌وساز و پرسه اخذ مجوز تناسب زیادی با وضعیت کنونی کشور ندارد حال دو مرحله شدن آن رویه را تغییر یا بهتر نخواهد کرد.

پور حاجت گفت: به نظر می‌سرد تمامی این راهکارها برای کسب منافع بیشتر برای ارگان‌های خاصی صورت گرفته و این مجوزهای نمی‌تواند در بهبود وضعیت ساخت‌وساز و تعهد سازندگان مؤثر واقع شود.

وی درنهایت بابیان اینکه این طرح منافع بزرگی برای امضا دهندگان مجوز دارد. گفت: درصورتی‌که این طرح‌ها باید به سود خدمات دهندگان ارائه شود. به هر حال در حال حاضر این طرح‌ها تنها باعث گران‌تر شدن پرسه ساخت و قیمت ملک خواهد شد.
منبع: صما