کد خبر: ۳۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ 29 August 2017

باغ پرندگان تهران؛ تلفیق زیبای گردشگری طبیعی، آموزشی و فرهنگی

باغ پرندگان تهران در نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان تلفیق از گردشگری طبیعی، آموزشی و فرهنگی محسوب می‌شود که گردشگران زیادی را فارغ از هیاهوی تهران به خود جذب می‌کند.

طرح توسعه پارک جنگلی لویزان در راستای افزایش سطوح کمّی و کیفی امکانات رفاهی و همچنین ارتقاء وضعیت فعلی آن از مدّت‌ها در دستور کار بود؛ مساحت قابل توجه پارک جنگلی لویزان در مقایسه با تیپ فضاهای رفاهی و گردشگری شهری، امکان اجرای طرح‌های بزرگ با بازدهی بلندمدّت را فراهم می‌کند.

نیاز روزافزون به افزایش پتانسیل امکانات رفاهی در تقابل با رشد شهرنشینی و توسعه حومه‌ها که از مشکلات تهران بزرگ است، لزوم توسعه پارک‌ها و فضاهای تفریحی را نشان می‌دهد؛ در همین راستا طرح احداث باغ پرندگان لویزان در محوطه‌ای به مساحت 23 هکتار در نیمه شرقی پارک جنگلی لویزان، به عنوان بخشی از طرح توسعه و احیاء پارک لویزان در دستور کار قرار گرفت.

احداث باغ پرندگان

باغ پرندگان تهران در 2 فاز طراحی شده است؛ فاز اول در سال 1392 به بهره‌برداری رسیده است که به نام «دشتچر» نام‌گذاری شده است، و شامل پرنده‌هایی است که در قفس نگهداری می‌شوند و یا توان پرواز ندارند. فاز دوم نیز که مساحتی کمتر از فاز اول دارد در محدوده شمالی در حال احداث است و «آبچر» نام دارد؛ این فاز شامل پرندگانی است که قابلیت پرواز دارند؛ اما احتمالًا مشابه آنچه که در باغ پرندگان اصفهان وجود دارد توسط تور از خروج پرندگان جلوگیری می‌شود.

هم‌اکنون بیش از 6هزار و 500 پرنده از 55 گونه متفاوت در اینجا نگهداری می‌شوند، در بخش نخست این مجموعه تلاش شده پرندگانی به نمایش درآیند که سازگاری بیشتری با محیط فعلی دارند؛ اما در افق طرح قرار است پرندگان آب و هوای گرمسیری، استوایی و پرندگانی که با این شرایط سازگار نیستند نیز نگهداری شوند؛ به طور مثال پرندگانی هستند که در یک دمای خاص نگهداری می‌شوند.‌

در فاز دوم باید شرایط دما، رطوبت، پوشش گیاهی، باران مصنوعی و حتی رعد و برق برای برخی پرندگان جنگلی ایجاد شود.

فضای بکر طبیعت باغ پرندگان تهران، که در ساختنش از طبیعی‌ترین ابزار نظیر سنگ، چوب، نی و پوشال استفاده شده نمای زیبا و خاطره‌انگیزی را به وجود آورده که رهگذران ترجیح می‌دهند هر از گاهی روی نیمکت‌های چوبی باغ بیاسایند و از تماشای یکی از مکان‌های دیدنی تهران لذّت ببرند.

از شاخصه‌های باغ پرندگان تهران طراحی زیبا و منحصر به فرد محوطه باغ است؛ محوطه باغ پرندگان تهران را مسیرهای سنگفرش شده که توسط درختان و گل‌های زیبایی محصور شده است در برگرفته است؛ مسیرهای پیچ در پیچ به همراه مناظری پوشیده شده از گل و سبزه، آلاچیق‌های زیبا، آبشارها، برکه‌های کوچک و بزرگی که در باغ روان است، پل‌های چوبی زیبا همه از ویژگی‌هایی است که باغ پرندگان تهران را به یکی از جاهای دیدنی تهران بدل کرده است.

چیدمان پرندگان در باغ پرندگان


با ورود به محوطه باغ نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند طوطی‌های سخنگویی هستند که به شما خوشامد می‌گویند؛ پرندگانی نظیر کبوتر، طوطی، کلاغ، خروس، فنج و ... در این محوطه قرار گرفته‌اند.

در شمالی‌ترین قسمت باغ پرندگان تهران گونه‌هایی از عقاب‌ها که بر روی درختان تنومند، اما بی‌شاخه نشسته‌اند خودنمایی می‌کنند؛ برخی گونه‌های لاشخور هم در این قفس که بزرگ‌ترین قفس باغ است به چشم می‌خورند.

در قسمت میانی باغ پرندگان تهران پرندگانی نظیر قرقاول، طاووس، پلیکان، فلامینگو و ... قرار گرفته‌اند‌؛ این محدوده توسط آبشارها و برکه‌های بزرگی که از بالادست باغ آبگیری می‌شوند، احاطه شده است و منظره بسیار زیبایی را ایجاد کرده است.

در محدوده جنوبی باغ هم پرندگان نام آشنایی هم‌چون اردک، قوی سیاه و سپید، غاز و... به چشم می‌خورند؛ یکی از زیباترین صحنه‌هایی که ممکن است اینجا ببینید شنا کردن قوهای زیبا در کنار یکدیگر است.

امکانات باغ پرندگان تهران

برای افراد مسن و معلولان به دلیل مشکلات جسمی که دارند، خودروهای کوچک برقی درنظر گرفته شده تا بتوانند به راحتی همه قسمت‌های باغ پرندگان را طی کنند، و در هر قسمتی که دوست داشته باشند از راننده بخواهند که پیاده‌شان کند و پس از بازدید منتظر بمانند تا خودروی برقی دوباره از راه برسد و آن‌ها را سوار کرده و قسمت‌های دیگر مجموعه را ببینند.

هم‌چنین کالسکه‌هایی در باغ پرندگان تهران وجود دارد که خانواده‌ها به ویژه آن‌هایی که کودکانشان را به همراه آورده‌اند بتوانند از کل باغ دیدن کنند.

باغ پرندگان تهران همه روزه از ساعت 9 الی 20 پذیرای علاقه‌مندان بوده و مبلغ ورودی آن 4 هزار تومان می‌باشد. این مجموعه دارای پارکینگ بسیار مناسبی است که ورودی آن هزار تومان بوده و از آنجا وَن‌هایی به صورت رایگان، بازدیدکنندگان را به سمت باغ هدایت می‌کنند.

دسترسی به باغ پرندگان

از دو مسیر می‌توان به باغ پرندگان رسید که عبارتند از:

1-بزرگراه همّت به سمت شرق، خیابان هنگام، خیابان 35 متری استقلال، خیابان کوهستان، باغ پرندگان؛

2-بزرگراه شهید بابایی شرق بعد از خروجی هنگام، لاین کندرو شهرک امید، خیابان کوهستان، باغ پرندگان.