کد خبر: ۳۷۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ 29 August 2017

ایران‌اير به خط‌ هوایی پیشرو در منطقه و جهان تبدیل می‌شود

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اعلام اين خبر كه هدف ما این است که «هما» بار دیگر به عنوان یک خط هوایی پیشرو در منطقه و جهان شناخته شود،گفت: برای پیشبرد طرح‌های زیرساختی در وزارت راه وشهرسازی به دنبال جذب سرمایه‌گذاری داخلی، خارجی و مشترک به روش‌های متنوع هستیم.

غلامرضا سلامی به مناسبت هفته دولت در شرح اقدامات وزارت راه و شهرسازی؛ اظهار داشت: خرید بزرگ این وزارتخانه در بخش هوایی به خوبی پیش می‌رود به گونه‌ای که چند فروند از هواپیماهای خریداری شده در یک سال اخیر تحویل «هما» شد و تا آخر سال جاری نیز تعدادی دیگر به طرف ایرانی تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه انتظار داریم با تحویل کامل هواپیماهای خریداری شده خط ملی هوایی کشور بازسازی شود؛ خاطر نشان کرد: هدف این است که «هما» بار دیگر به عنوان یک خط هوایی پیشرو در منطقه و جهان شناخته شود.

سلامی در ادامه با اشاره به الحاق یک ترمینال دیگر به فرودگاه امام خمینی(ره)؛ گفت: با این اقدام ظرفیت جابجایی مسافر در این فرودگاه به چهار و نیم میلیون نفر در سال افزایش می باید.

وی با اعلام اين كه برنامه بعدی در فرودگاه امام(ره) ایجاد شهر فرودگاهی است، اظهار داشت: این برنامه در مرحله تهیه نقشه و فراخوان قراردارد که امیدوار هستیم با اجرای آن طی چند سال آینده ظرفیت جابجایی در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به رقم ۴۰ میليون مسافر در سال برسد تا در بازار بین المللی هوایی با رقبای منطقه ای رقابت کنیم.

سلامی ضمن تاکید بر این مسئله که فرودگاه های بزرگ کشور مانند مشهد، شیراز و اصفهان نیز در برنامه توسعه قرار دارند؛ تصریح کرد: امیدواریم با خرید هواپیماهای کوچک و کوتاه بردی که چند فروند از آنها نیز تحویل شده و مشغول به کار هستند، فرودگاه های کوچک و کمتر توسعه یافته نیز احیا شوند.

به‌دنبال دو خطه‌سازی مسیرهای پرترافیک ریلی هستیم


مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابرسی؛ نقبی نیز به بخش راه آهن زد و با اعلام این مطلب که توسعه راه آهن نه فقط اولویت وزارت راه بلکه اولویتی ملی است؛ ادامه داد: در این بخش در وهله اول به دنبال دو خطه سازی مسیرهای پرترافیک ریلی هستیم.

وي افزود: خط یزد، تهران- اصفهان و تهران- مشهد از جمله خطوطی است که پذیرای بیشترین بار و مسافر هستند که طرح های توسعه در آنها آغاز شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه راه‌آهن پنج استان دیگر نیز به شبکه سراسری راه آهن متصل خواهند شد، افزود: استان گیلان، همدان و کرمانشاه از این استان‌ها هستند که خط کرمانشاه قرار است با اتصال به خط آهن عراق در این بخش به شبکه منطقه‌ای متصل شود.

سلامی همچنین اشاره‌ای نیز به تنگناهای مالی و اعتباری به دلیل کمبود منابع دولتی در مسیر اجرای پروژه‌های زیر ساختی پرداخت و تصریح کرد: برای رفع این چالش‌ها و برای پیشبرد طرح‌های زیرساختی در وزارت راه و شهرسازی مهمترین برنامه جذب سرمایه گذاری داخلی، خارجی و مشترک به روش های PPP و BOT است.

به گفته وی این روش ها در تمام بخش های ريلي، دریایی، هوایی و زمینی به کار برده خواهند شد.

شرکت‌های خارجی برای حضور در بنادر ایران بسیار راغب هستند

سلامی  در پاسخ به این سوال که برخی نسبت به مشارکت خارجی در طرح های وزارت راه شبهاتی وارد کرده اند مثلا در مزایده اپراتوری بندر شهید رجایی گفته شده که الزام طرف ایرانی به داشتن شریک خارجی، دست ایرانی ها را ذیل خارجی قرار می دهد؛ موکدا گفت: به هیچ وجه چنین نیست چرا که شرکت های خارجی برای حضور در بنادر ایران بسیار راغب هستند.

وی با اعلام این مسئله که متاسفانه شرکت های ایرانی به دلیل فراهم نبودن زمینه رشد طی سال های اخیر، آنقدر توانمند نیستند که به تنهایی بتوانند بندر بزرگی مانند شهید رجایی را ضمن اداره توسعه دهند؛ خاطر نشان کرد: طرف خارجی برای جذب بازار بین المللی و در کمک به بنادر ایران برای رقابت با رقبای منطقه ای در این بنادر سرمایه گذاری می کنند.

مشاور آخوندی در پایان سخنانش پایان نیافتن پروژه های آزاد راه تهران- شمال و راه آهن قزوین- رشت که قرار بود در دولت یازدهم نهایی شوند را از جمله برنامه های مهم محقق نشده اعلام کرد و افزود: امید داریم که هردوی این پروژه ها تا پایان سال جاری به بهره برداری کامل برسند.


منبع: صما