کد خبر: ۳۷۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ 31 August 2017

تغییر رویکرد سازمان راهداری جاده‌ای برای نگهداری راه‌ها

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: تنها شرط استفاده از ژئو کامپوزیت قیر اندود، اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. لذا حتی در صورت استفاده از این اقلام تا کنون، باید برای اخذ گواهینامه فنی به مرکز مراجعه کنند.

محمد شکرچی زاده با بیان اینکه استفاده و گسترش فناوری‌های نو در حوزه حمل‌و‌نقل و ساختمان در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است گفت: بنابر این مصالح و محصولاتی مانند ژئو کامپوزیت قیر اندود شده و ژئو گرید در برنامه کاری این مرکز قرار دارد و هم اکنون در حال تهیه مقدمات لازم برای صدور گواهینامه فنی استفاده از این محصولات هستیم.

وی افزود: تنها شرط استفاده از مصالح و محصولات همچونژئو کامپوزیت قیر اندود، اخذ گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است. لذا در صورت استفاده از این مصالح و محصولات در پروژه ها باید برای اخذ گواهینامه به مرکز مراجعه کنند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در هر صورت تجربه خوبی از استفاده از این اغلام در حوزه راهسازی و راهداری در جهان وجود دارد و در نظر داریم با تهیه دستورالعمل، استفاده از این مصالح و محصولات را برای آینده حمل‌ونقل جاده ای سامان‌دهی کنیم.

شکرچی زاده در ادامه با اشاره به سامانه PMS اظهار داشت: این سامانه سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی برای رسد و پایش وضعیت 55 هزار کیلومتر از راه‌های کشور رونمایی شد که گزارش و اطلاعات به دست آمده در اختیار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار گرفت.

به گفته وی؛ طبق اطلاعات به دست آمده نتایج این گزارش‌ها مبنای برنامه‌ریزی برای تخصیص بودجه به استان‌ها به منظور بهسازی وضعیت جاده‌ها قرار گرفته است. اما با توجه به اینکه باید اطلاعات جاده‌ها هر دو سال یک بار انجام و وضعیت اطلاعات و بانک اطلاعات داده‌ها به روز رسانی شود، قرار است فاز دوم پایش جاده ها توسط سامانه PMS اجرا شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه « استفاده از سامانه PMS یک تغییر رویکرد در استراتژی نگهداری راه‌ها در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد کرده است» گفت: این اقدام قرار نیست فقط برای یک بار باشد از این رو را برای سازمان راهداری و استراتژی نگهداری جاده ایجاد کرده است اما این اقدام طوری نیست که یک بار اتفاق افتد و در گام اول همه چیز متحول شود. بلکه اعتقاد داریم این پروژه می تواند یک تغییر رویکرد ایجاد کند که این تغییر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مشهود است.

شکرچی زاده خاطرنشان کرد: در سفر به کشور کره جنوبی متوجه شدم که آنها نیز پروژه مشابه‌ای با بهره‌گیری از سامانه PMS توسط مرکز KICT در دست اقدام دارند و در کنار پایش جاده‌ها کارهای پژوهشی نیز انجام می‌شود.
منبع: صما